Knauf Insulation zet met nieuwe Organic-panelen nog meer in op design en akoestiek

Knauf Insulation zet met nieuwe Organic-panelen nog meer in op design en akoestiek

Natuurlijk moet de akoestische isolatie in een kantoor, collegezaal of restaurant in orde zijn, maar de esthetische waarde van geluidsabsorberende panelen is minstens zo belangrijk. Knauf Insulation introduceerde daarom begin vorig jaar het merk Organic waarin akoestisch comfort en design hand in hand gaan. Met de toevoeging van vijf nieuwe producten aan het assortiment is het mogelijk om ook op specifieke plekken binnen een ruimte de spraakverstaanbaarheid te verbeteren.

Organic is een aanvulling op Heraklith, een productlijn die vooral functionele oplossingen biedt voor de thermische en akoestische isolatie. Vaak gelden er ook extra eisen, bijvoorbeeld op het gebied van brandwerendheid. Zo zijn de Heraklith-houtwolcementplaten onder meer te vinden in parkeergarages, technische ruimtes of balkons.

Functioneel en onderscheidend

Met het merk Organic richt Knauf Insulation zich op plekken waarin naast functionaliteit ook vormgeving van belang is omdat mensen er langere tijd doorbrengen. Te denken valt aan kantoren, horecagelegenheden, scholen en sportvoorzieningen. Goede akoestiek maakt het prettiger om in een vertrek te verblijven en zorgt ervoor dat gesprekken ook met achtergrondgeluid verstaanbaar blijven. Akoestische panelen hoeven natuurlijk niet alleen functioneel te zijn. Ze mogen ook best een esthetische aanvulling op het interieur of interieurontwerp vormen.

Ze kunnen een ruimte immers ook verfraaien en opvrolijken met een opvallende print, een ingefreesd patroon, een bijzonder kleuraccent of een geraffineerd lijnenspel. Een oplossing moet niet alleen een lust voor het oor zijn, maar ook voor het oog, is het uitgangspunt bij Knauf.

Een oplossing moet niet alleen een lust voor het oor zijn, maar ook voor het oog.”

Het materiaal leent zich prima om toe te passen in het hedendaags design, zegt senior productmanager Eugenio Vosman. Houtwol wordt al heel lang als isolatie gebruikt. Sinds enige tijd worden nu ook de esthetische eigenschappen meer onderkend. “Het is bezig aan een revival. Het past in de trend om meer natuurlijk en duurzaam te bouwen en het is aantrekkelijk in het interieur. Het biedt warmte en intimiteit. Daar spelen wij op in.”

Knauf schakelde vormgevers in om ter inspiratie een aantal heel verschillende akoestische wandontwerpen te maken. Ze zijn inmiddels opgenomen in de vaste collectie. Daarnaast is maatwerk mogelijk. Architecten en ontwerpers kunnen hun creativiteit zelf de vrije loop laten met een eigen ontwerp of afbeelding.

Knauf Insulation zet met nieuwe Organic-panelen nog meer in op design en akoestiek

Completer assortiment

Inmiddels heeft Knauf Insulation het Organic-merk uitgebreid. In Frankrijk, waar de fabriek van Knauf staat, zijn de meeste nieuwe producten al wat langer verkrijgbaar, in Nederland en België sinds november. “Met de nieuwe producten complementeren we ons gamma. We willen daarmee nog meer inzetten op zowel design als akoestische verbetering en kijken wat meer naar wat een specifieke ruimte of plek nodig heeft. Een akoestisch plafond is soms niet toereikend in een ruimte met veel harde materialen. Daardoor ontstaan horizontale geluidsvelden die blijven rondzingen. Om die reden hebben we nu ook in ons gamma losse wandpanelen, baffles en vrijhangende eilanden opgenomen om die horizontale geluidsvelden te absorberen en zo de spraakverstaanbaarheid te verbeteren”, verduidelijkt Vosman.

Alle producten zijn getest op akoestische eigenschappen.”

Er zijn vijf nieuwe producten bijgekomen: Organic Sound Color, Organic Sound V, Organic Sound 3D,  Organic Elements en Organics Factory. Voordat ze op de markt kwamen zijn ze uitvoerig getest op akoestische eigenschappen.

  • Sound Color zijn vrijhangende eilanden in diverse afmetingen of wandpanelen die liggend of staand geïnstalleerd kunnen worden. Ze zijn prima inzetbaar boven werkplekken of tafels in cafés en restaurants, zodat gesprekken ook bij achtergrondrumoer goed te verstaan blijven.
  • Sound V is de naam voor vrijhangende baffles, verticaal hangende panelen in verschillende afmetingen met een aluminium kader. Ze bieden bijvoorbeeld uitkomst bij gladde gestucte plafonds in wat grotere ruimtes. “Dan heb je extra geluidsabsorptie nodig en kun je deze baffles perfect toepassen”, aldus Vosman.
  • Onder de noemer Sound 3D vallen panelen van 60 bij tot 60 centimeter in tal van kleuren en met reliëf die gecombineerd worden in een aluminium frame, waarmee een reliëfwand gecreëerd kan worden. Ze zijn leverbaar in twee uitvoeringen: in een vlak van 1.20 bij 1.80 meter en in een vlak van 1.80 bij 1.80 meter.
  • Een ander nieuw product zijn Elements: modulaire elementen van 60 bij 60 cm met een opstaande rand die opgebouwd worden als een soort eiland. Ze ogen massief, maar dat zijn ze niet. Van binnen zijn ze open. De karakteristieke eilanden geven niet alleen een bijzondere sfeer aan een ruimte, maar hebben nog een ander voordeel. Om de akoestiek verder te verbeteren kan er binnen in de eilanden extra minerale wol toegevoegd worden. Met de panelen kunnen standaard eilanden samengesteld worden van minimaal 1.20 bij 1.20 meter en maximaal 3.60 bij 3.60 meter. “Maar als een klant dat wil kunnen we grotere eilanden maken”, zegt Vosman.
  • Factory, het vijfde en laatste nieuwe product, heeft overeenkomsten met Sound V omdat deze toepassing eveneens bestaat uit baffles. Het verschil is dat de Factory-panelen geen kader hebben en daardoor geluid nog beter absorberen.

Knauf Insulation zet met nieuwe Organic-panelen nog meer in op design en akoestiek

Virtuele showroom

Om klanten al in een vroeg stadium een optimale indruk te geven hoe de nieuwe producten er een specifieke omgeving uit komen te zien is Knauf Insulation bezig met de ontwikkeling van een virtuele showroom. Daarmee gaat het bedrijf in de loop van volgend jaar op pad. Ook werkt het bedrijf aan de uitbouw van het distributiekanaal. Zo zullen de producten in de toekomst niet meer alleen in de eigen vestiging van Knauf in Gilze te zien zijn, maar ook in de showrooms van een aantal afbouwbedrijven.

Meer informatie: https://organic.design/nl/

Dit artikel is gesponsord door Knauf Insulation.

Hoe Marsh bouwprojecten versnelt tijdens beroepsprocedures

Hoe Marsh bouwprojecten versnelt tijdens beroepsprocedures

Vastgoedprojecten lopen steeds vaker vertraging op door regels en procedures rondom bouwen. Hierdoor lopen beleggers, bouwbedrijven en projectontwikkelaars het risico dat hun project niet gerealiseerd kan worden. Marsh biedt een nieuwe oplossing waarmee een project beschermd wordt tegen de gevolgen van vertraging of annulering van een vergunning door beroepen en negatieve rechterlijke uitspraken bij de Rechtbank of Raad van State.

René Bakker (links) en Bram Holtus van DEKRA Certification.

Dekra adviseert bouwwereld: 'Omarm nieuwe technologie'

Nagenoeg elk elektrisch product dat in Nederland op de markt verschijnt, krijgt na uitgebreid testen een keurmerk. Grote kans dat het om DEKRA Mark gaat, het nieuwe KEMA-KEUR, zeggen Bram Holtus en René Bakker van DEKRA Certification. Hun oproep aan de bouwsector: omarm nieuwe technologie, doe er je voordeel mee. "En zorg ervoor dat het getest en gecertificeerd is, zodat je weet dat het aan alle veiligheidsnormen voldoet."

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Prijsopdrijvende ontwikkelingen, een bevolkingsgroei die hoger uitpakt, kleiner wordende huishoudens en een flinke bouwachterstand. Hoe ga je daar als aannemer, projectontwikkelaar of woningcorporatie in hemelsnaam op langere termijn op inspelen? En hoe gaat de woningen- en gebouwenvoorraad zich überhaupt ontwikkelen? Met het rapport Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw van databedrijf BouwKennis krijg je antwoord op deze en nog veel meer bouwgerelateerde vragen.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Mkb kiest steeds vaker factoring als bankvrije financiering

Bankvrije financiering wordt steeds populairder in het mkb. Volgens recent onderzoek van Stichting MKB Financiering werd in 2023 maar liefst 36 procent van de mkb-financieringen tot één miljoen euro verstrekt via non-bancaire financiering. Factoring, een financieringsvorm waarbij bedrijven hun facturen verkopen aan een externe partij, is daarbij zelfs met 29 procent gegroeid.