“Ik ben aan dit verhaal begonnen omdat Yacht de verbindende factor wil zijn tussen mensen en bedrijven die het verschil willen maken, dan moet ik daar ook invulling aan geven en dat doen we op deze manier.” Naast grondlegger van Urban-Innovators is Ard Kistemaker namelijk ook directeur engineering bij Yacht. “Wat het ons dan oplevert? Ik wil een duurzamere wereld waarin relaties tussen professionals onderling ertoe doen en waarin men elkaar helpt.”
Kennis en kunde
Want, zo redeneert hij: “Als je ergens kennis of kunde nodig hebt, waarom heb je dan direct een nieuwe functionaris nodig?” Veel van de benodigde kennis is namelijk vaak al in huis, wat je dan nodig hebt, is iemand die daar iets aan toevoegt. En ja, dan gaat het over het delen van kennis.
Zelf is hij een voorbeeld van iemand die leert door de kunst bij anderen af te kijken. Hij vertelt over zijn hobby: drummen. Door naar YouTube-filmpjes te kijken, leert hij zichzelf iets nieuws aan. Zo zou het ook met Urban-Innovators moeten werken. Je leest, je leert – zoekt eventueel contact – en past je nieuwe kennis toe.
Community
Vanuit de community-gedachte wil Urban-Innovators een bijdrage leveren aan de wereld van bouwend en civiel Nederland. Daarom zijn op onze site verhalen te lezen van de mensen uit het werkveld. “Wij proberen een gezicht te geven aan de mensen die werkzaam zijn in deze branche.” Van de mensen die letterlijk in de klei staan, tot burgemeesters met ingewikkelde opgaven en hoogleraren die de noodklok luiden.
Verhaal
“Wat ik leuk vind, is dat mensen vol passie hun verhaal vertellen. Dat ik dingen lees waarvan ik het bestaan niet eens wist. En die dialogen en die vragen die ontstaan naar aanleiding van artikelen, dat vind ik ook leuk.” Ard vertelt wat er nog meer te zien is op de site. Zo zijn er de Urban-Insights: inzichten in functies aangevuld met arbeidsmarktonderzoek. En er is inzicht in de branchegerelateerde functies die er daadwerkelijk zijn, doordat alle vacatures uit het hele land op de site staan.
En er is meer: je kunt luisteren naar de Urban-Cast en inspiratie buiten de eigen kring is ook welkom: “Wij hebben ook de Out-of-the-Blog, waarbij mensen uit een andere branche inspirerende verhalen vertellen die weer van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de mensen van bouwend en civiel Nederland.”
Gewoon doen
Zo’n community bouwen, daar kun je over praten, daar kun je boeken over lezen, maar dat is vooral een kwestie van doen en je mijlpalen vieren! Ard en de andere drijvende krachten achter dit netwerk hebben vooral ook heel veel lol tijdens dit avontuur. Niet voor niets zegt Ard vaak dat het om een frivool en deskundig netwerk gaat.
Ze zijn gewoon gestart met een groep op LinkedIn. Dat er behoefte was aan een netwerk, dat wisten ze. En het feit dat de teller met het aantal leden omhoog vloog, was dan ook alleen maar een bevestiging. “Ik dacht in het begin echt: wie gaat ons over zijn baan vertellen?” Nou, dat zijn er een heleboel, blijkt. De reacties op het platform zijn positief, vertelt Ard. “Het is een veel groter netwerk, met veel meer belanghebbenden dan dat we daarvoor hadden bedacht.”
Lange adem
De keerzijde van zo’n community is alleen de lange adem die ervoor nodig is. Zoiets bouwt zichzelf namelijk niet. En bij pionieren horen vraagstukken, vragen zoals: hóe bouw je dit verder uit en hóe onderhoud je dit? “Dat blijft een uitdaging”, geeft hij toe. Feedback en input vanuit het netwerk zijn dan ook gewenst. Hij hoort graag wat beter kan en wat mensen missen.
Mijlpalen
Na de groep op LinkedIn volgt de website. “Dat was het allergrootste feest, dat we live gingen met urban-innovators.nl.” En dat feestje is nog eens dunnetjes overgedaan, want inmiddels is er een nieuwe site live. Een site waarbij het nog makkelijker is om kennis on demand op te vragen. “Wij vonden de huidige website niet meer gebruiksvriendelijk genoeg, niet vanzelfsprekend genoeg. Wij streefde veel meer toe naar iets wat lekker oogt, fris oogt en wat bij ons past. Frivool.”
Geïnspireerde keuzes
Het liefst ziet hij een nog groter netwerk dat zichzelf draagt. Waar vraag en antwoord elkaar altijd vinden. Dat de Linkedin-groep volledig verschuift – opvallen op een drukbezette tijdlijn is best lastig – naar de site en dat de groep gelijkgestemden elkaar alleen nog maar daar ontmoeten.
“En wat ik echt wil, is dat mensen keuzes durven maken, in hun werk, over hun werk, omdat ze geïnspireerd zijn geraakt door iemand anders. Ja, dat wil ik.”
Dit artikel is gesponsord door Urban-Innovators onderdeel van Yacht.