Efficiënt telematica inzetten? 5 belangrijke criteria voor de juiste keuze

Efficiënt telematica inzetten?  5 belangrijke criteria voor de juiste keuze

Beheren van een buitendienst, het wagenpark, de machines, gereedschappen en andere activa gebeurt steeds vaker met de ondersteuning van telematica. De draadloze technologie die aan voertuigen, materieel en zelfs aan gereedschap wordt toegevoegd, wordt steeds kleiner en geavanceerder. Verzamelde gegevens worden omgezet tot informatie over het gebruik, onderhoud en de effectieve inzet van voertuigen of materieel.

Vooruitstrevende bedrijven hebben ontdekt dat men met telematica tot een inzicht komt over het gebruik en de inzet enerzijds en de productiviteit en effectiviteit anderzijds. Hiermee kun je zowel in de dagelijkse aansturing als in de strategie voordeel behalen. Bij het kiezen van een leverancier zijn er enkele belangrijke overwegingen die je moet maken. Overweeg minstens deze 5 criteria bij het kiezen van de juiste partner!

Future proof

De telematica-industrie evolueert technologisch zeer snel. Zowel de hardware als software zijn zeer onderhevig aan veranderingen. Zorg ervoor dat je een innoverende partner kiest die je daarbij ook totaal ontzorgt, nu en voor de komende jaren. Toekomstvaste oplossingen dienen de zorg van de partner te zijn, niet die van jou.

Intuïtief en focus

Bepaal vooraf goed waarop je wenst in te zetten. Laat je niet verleiden door duizend en één functionaliteiten, houd focus op de noodzaken. Wat moet je oplossing bieden? Waar haal jij direct een goed rendement? Met andere woorden, welke functionaliteiten ga je effectief dagelijks gebruiken. Houd daaraan vast want, al het andere is bijzaak. Zorg dat je een partner kiest die winst oplevert. Verloren tijd door het gebruik van complexe, ongebruiksvriendelijke systemen is zonde.

Grow as you go

Je huidige behoefte zal vast en zeker evolueren. Je eigen business zal steeds nieuwe uitdagingen kennen. Technologie zal alsmaar nieuwe mogelijkheden bieden. Kies een partner met ervaring in veranderingen en die het belang om met je mee te groeien begrijpt.

Betrouwbaar en veilig

Data is bedrijfskritisch. Jouw data is letterlijk het stuur van de buitendienstorganisatie. Een SAAS, software, all-in als een service-oplossing, bij voorkeur met hardware in de dienstverlening inbegrepen, biedt een ongekend stabiel fundament. Verwacht van jouw partner dat jouw telematica oplossing volledig zijn zorg is. Levenslange garantie en veilig opgeslagen, altijd beschikbare data is het minimum wat je dient te verwachten. ISO-certificering of andere kwaliteitsnormen kunnen hierbij een waardemeter vormen.

Industrie kennis

Evalueer de industriekennis van je partner. Alleen een partner die jouw business begrijpt en jouw pijnpunten kent, kan maximaal adviseren en optimaal rendement bieden. En last but not least: Spreek met bedrijven die reeds voorgingen. Niet iedere partner kan genieten van samenwerkingen die al meer dan 10 jaar trouw doorlopen. Ook dat is een slimme waardemeter bij jouw keuze.

Samengevat

Kosten verlagen, risico’s beperken en efficiëntie verhogen, zijn de meest voorkomende argumenten om telematica toepassingen voor het beheer van buitendienst en materieel aan te schaffen. Een vragenronde langs het commerciële team van ABAX leverde de bovenstaande 5 criteria op die veel worden besproken voordat de keuze voor een leverancier wordt gemaakt.

Want een persoonlijk gesprek is de toch beste manier om kennis te vergaren over de organisatie en wat zij in huis heeft. Bij ABAX vertellen we graag wat we doen aan wagenpark-, materieel- en gereedschapbeheer. En hoe we als organisatie goed aansluiten vandaag en in de toekomst.

ABAX is een Europees telematicabedrijf die soft- en hardware aanbiedt voor voertuig-, materieel- en gereedschap-tracking. Ruim 300 medewerkers in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Engeland, Nederland, België en Polen zijn actief voor ruim 40.000 klanten.

Dit artikel is gesponsord door ABAX.