Voor general manager Robert Vos en marketing manager Milwaukee Ronald Siemons was 2020 een goed jaar en de verwachtingen voor 2021 zijn niet minder. De bouw is bij het investeren in gereedschappen en lichte industriële machines verre van stilgevallen, zo ervaren beide mannen. De toenemende druk op de woningbouwers zal ook de komende jaren het investeringsklimaat bepalen. Die druk mag niet ten koste gaan van de veiligheid. Dus is het een uitgelezen moment om het programma Persoonlijke Beschermingsmiddelen tot speerpunt te maken.
Het nu al behoorlijk uitgebreid assortiment krijgt een enorme boost. Worden het in de loop van dit jaar al zo’n 250 specifieke producten, binnen enkele jaren moet het PBM-assortiment van Milwaukee richting de 1000 gaan. “Het grootste deel daarvan zal ‘eigen’ ontwikkeling zijn, want namaken zit niet in het DNA van Milwaukee”, zo verklaart Robert Vos met nadruk.
Veiliger gereedschappen
Milwaukee is groot geworden door het ontwikkelen van slimme, krachtige, maar bovenal veilige gereedschappen. “Het met behulp van uitwisselbare accu’s snoerloos maken van die gereedschappen en lichte industriële machines was daarbij een belangrijke stap”, aldus Robert. Dat betekent: geen snoeren meer om over te struikelen of kortsluiting te maken, geen brandstof meer om bij te vullen, dus ook geen dampen en al helemaal geen brandgevaar meer.
Terugslagbeveiliging, stofafzuiging, minder vibraties en een lager geluidsniveau waren evenzeer bepalende stappen om gezonder en langduriger te kunnen werken. Robert wijst er op, “dat persoonlijke beschermingsmiddelen in het algemeen weinig innovatie hebben gekend door de jaren heen. Dat heeft gebruikers ertoe aangezet om hun uitrusting aan te passen, zodat die beter voldoet aan hun eisen en behoeften. Bij Milwaukee hebben we de tijd genomen om die behoeften van onze gebruikers te leren begrijpen en hebben we vervolgens PBM’s ontwikkeld die zich aanpassen aan elke taak.”
Innovatieve oplossingen
Ronald geeft graag enkele praktische voorbeelden: “We hebben in ons assortiment bijvoorbeeld snijbestendige handschoenen die gebruikers in staat stellen om zich aan te passen aan elke klus. Ook hebben we een veiligheidsbril die de gehele dag gedragen kan worden zonder snel te beslaan, met kraswerende glazen aan beide zijden.”
Hij concludeert dat Milwaukee de focus legt op het bedenken van innovatieve oplossingen. Oplossingen die gebruikers niet vertragen, maar juist productiever maken, zodat ze veilig aan de slag kunnen blijven op hun werkplek. “Neem iets ogenschijnlijk simpels als Trueview: werken bij nagebootst natuurlijk licht is echt veiliger gebleken. Tegelijkertijd bieden we de gebruiker slimme PBM’s zoals goed zichtbare hi-vis veiligheidshesjes. Die zijn niet alleen erg prettig om te dragen, maar tevens erg praktisch: ze hebben maar liefst vijftien zakken. Ook hebben we meerdere handige (hoofd)lampen in het PBM-assortiment. En laten we onze tool lanyards niet vergeten: een uitgebreide serie hulpmiddelen om het vallen van gereedschappen te voorkomen.”
PBM’s logische vervolgstap
“Fors uitbreiden van het assortiment Persoonlijke Beschermingsmiddelen is dus een logische vervolgstap voor Milwaukee,” aldus Robert. “We gaan daarbij uit van de wensen en ervaringen van de gebruikers van onze gereedschappen en lichte industriële machines. Zij weten namelijk het beste welke praktische (veiligheids)problemen moeten worden opgelost. Vaak hebben ze ook al een idee hoe dat het beste zou kunnen. Dus wat doen wij: het begint met goed luisteren en de kansen begrijpen die ze ons aanreiken; vervolgens investeren we in innovatie die tot goede producten leidt. Daarna blijven we niet stilzitten, maar gaan we door met ontwikkelen. Een heel team van ingenieurs is daar dagelijks mee bezig, op zoek naar oplossingen die er vaak nog niet zijn.”
Van ZZP’ers tot grote bouwbedrijven, Milwaukee wil ze de best mogelijke veiligheidservaring kunnen bieden: “Naast de beste en veiligste Powertools dus ook de beste Persoonlijke Beschermingsmiddelen. Ons motto is niet voor niets: ‘Veiligheid. Neem het serieus’ met als Bottom line: ‘Werk veilig. Blijf productief’.
Dit artikel is gesponsored door TTI.