Bevestigen op kanaalplaatvloeren met het CELO ZA-anker

Bevestigen op kanaalplaatvloeren met het CELO ZA-anker

In de woningbouw wordt veel gebruik gemaakt van kanaalplaatvloeren. Deze prefab voorgespannen betonvloeren hebben hun populariteit mede te danken aan het gewicht. Door de holle kanalen is de vloer lichter in gewicht dan vol beton. Omdat de vloer holle kanalen bevat, is niet iedere constructieve bevestiging geschikt. Ook zijn er geen Europese richtlijnen voor het plaatsen van ankers op de bovenkant van kanaalplaatvloeren. Om toch een goede bevestiging te kunnen garanderen, schrijven fabrikanten van kanaalplaatvloeren bevestigingsvoorschriften voor over wat wél en niet mag. Ankers mogen bijvoorbeeld niet in een dam worden geplaatst aangezien deze wapening kunnen bevatten.

Hoe kom ik tot het juiste anker?

Op welke manier kan er dan wel constructief bevestigd worden op kanaalplaatvloeren? Bij de keuze voor het juiste anker is het erg belangrijk om te kijken naar de volgende zaken: wat is de maximale belasting, op welke manier moet het anker geplaatst worden en wat is het klembereik van het anker? Bij het plaatsen van ankers in kanaalplaatvloeren is niet het anker maatgevend maar het beton, waarbij de maximumbelasting voor de kanaalplaatvloer die door de fabrikant is opgegeven leidend is. Het advies van de fabrikant is om maximaal 4 kN gebruiksbelasting en een maximale buitendiameter van 12 mm te gebruiken.

Bevestigen op kanaalplaatvloeren met het CELO ZA-anker

Lengte en diameter van het anker CELO-ZA-ANKER

De lengte van de huls van het anker speelt een grote rol bij het slim en snel bevestigen in kanaalplaatvloeren. Optimaal is een lengte waarbij de onderzijde van de huls gelijk ligt aan de onderzijde van de schil. Met een hulslengte die begint bij slechts 40 mm voldoet het ZA anker aan deze verwachtingen. De range loopt op tot een hulslengte van 140 mm om ook materialen tot 110 mm te kunnen bevestigen. Door de beschikbaarheid van verschillende klemdiktes heb je voor elk te bevestigen materiaal, ongeacht de dikte, altijd de juiste oplossing hebt.

Bevestigen op kanaalplaatvloeren met het CELO ZA-anker
Bevestig slim & snel met het CELO ZA 12 anker

Een praktijkvoorbeeld

Een strip met een dikte van 8 mm moet gemonteerd worden op een kanaalplaatvloer met een boven schildikte van 30 mm. Het gat in de strip is 13 mm. Het totale pakket is 8 + 30 mm = 38 mm. Het CELO ZA-S 12/– anker heeft een hulslengte van 40 mm en is daardoor optimaal voor gebruik.

Het CELO ZA-anker heeft een diameter van 12 mm, waardoor er minder geboord hoeft te worden. Ondanks de beperkte plaatsingsdiepte en de kleine diameter kan dit anker door zijn volledig metalen huls krachten aan die hoger zijn dan de toelaatbare belasting van 4 kN. Het plaatsen van een anker met een grotere diameter is dan ook niet zinvol.

Kreukelzone en visgraatstructuur

De kreukelzone van het ZA-anker, die wordt gevormd door de verjonging van de huls op een bepaalde lengte, staat toe dat de huls vervormt en de constructie strak getrokken wordt tegen de ondergrond. Dit gebeurt vóór het bereiken van het aandraaimoment. Het voordeel hiervan is dat er geen speling ontstaat en daarmee de aanleiding tot bezwijken van de constructie op een later moment voorkomen wordt. De visgraatstructuur en meedraaiweerstanden zorgen tenslotte voor betere grip bij het aandraaien.

Bevestigen op kanaalplaatvloeren met het CELO ZA-anker
Bevestiging van het ZA-anker in een kanaalplaatvloer.

Ook geschikt voor toepassingen in andere materialen

Naast de toepassing op kanaalplaatvloer is het ZA-anker ook geschikt als bevestigingsmiddel voor vol beton en kalkzandsteen. Het ZA-Anker is voorzien van Europese goedkeuring optie 7 voor het gebruik in beton. Het anker is leverbaar in een uitvoering met bout (S) en draadeinde met moer (B). De testrapporten en overige resultaten zijn op aanvraag beschikbaar.

Dit artikel is gesponsord door Hemmink.

Dinsdag is het eerste boogdeel voor de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Bij de vier hijspunten zijn de synclifts zichtbaar waarmee de 140 ton zware ligger heel minutieus op zijn plek kan worden gelegd.  Foto: Arjan Gotink

Lochem verlost zich voorzichtig van haar brugtrauma

Met sterkere hijspunten op de juiste plekken en verbeterde rigging is het eerste boogdeel van de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Daarmee hoopt provincie Gelderland de dramatische operatie van 21 februari te vergeten, toen twee hijsbegeleiders omkwamen.

Slimmer bouwprocessen begeleiden: Chisa vereenvoudigt complexe projecten

Slimmer bouwprocessen begeleiden: Chisa vereenvoudigt complexe projecten

Chisa is een softwarepakket dat alle bouwprocessen volledig begeleidt. "Het programma is ontwikkeld door aannemers, voor aannemers", licht John Wibier, Business Developer bij Chisa enthousiast toe. "Alles wat je tijdens het bouwproces nodig hebt is erin verwerkt. Het helpt bouwbedrijven hun bouwprocessen efficiënter in te richten met een directe koppeling naar het eigen financiële systeem en eenvoudige functionaliteiten."

Archieffoto

De Arbiter | Lekkages en slijtage in betonwerk: wie-o-wie heeft het gedaan?

Als de vloer van een parkeergarage lekt en een hellingbaan te snel slijt, ontspint zich een 'whodunnit' tussen hoofd- en onderaannemer.

In de avond van 26 mei van dit jaar stortte de hellingbaanconstructie in van de parkeergarage bij het Sint Antonius Ziekenhuis in  Nieuwegein. Foto: Sjef Prins / APA

Van staalconstructie ingestorte parkeergarage Nieuwegein zijn nooit detailberekeningen gemaakt

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid maant eigenaren en beheerders van parkeergarages alle tekeningen en berekeningen nog eens goed na te slaan. Bij de garage naast het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein blijken namelijk nooit detailberekeningen te zijn gemaakt van de staalconstructie.