De voordelen van het digitaliseren van je verhuurprocessen

De voordelen van het digitaliseren van je verhuurprocessen

In de competitieve verhuurmarkt is het van cruciaal belang om voorop te blijven lopen. Verhuurbedrijven die met ouderwetse technologieën werken, zullen het op de lange termijn niet redden. De sleutel tot succes is digitalisering. Het digitaliseren van bedrijfsprocessen leidt tot optimale prestaties en daardoor tevredenere klanten en meer omzet.

De eerste stap zetten

Sinds de uitbraak van COVID-19 is de discussie over digitalisering enorm toegenomen. Belangrijk om te weten is dat overstappen naar digitaal werken om meer gaat dan papierloos werken of spreadsheets gebruiken.

Als je het goed doet, zorgt digitaal werken voor een frisse wind in jouw bedrijf. De eerste stap die je moet zetten, is het analyseren van al je interne bedrijfsprocessen, van de wijze waarop afdelingen samenwerken tot de klantreis. Deze analyse laat je zien waar je tijd en geld verspilt. Vervolgens kan je kijken hoe je de verschillende verhuurprocessen optimaal kunt samenbrengen in één geïntegreerd digitaal systeem.

Met een geavanceerde alles-in-één verhuurmanagementoplossing neemt de klanttevredenheid toe, wordt de interne samenwerking beter en optimaliseer je de verhuurprocessen.

Optimale verhuurprocessen realiseren

Elk verhuurbedrijf streeft naar optimale bedrijfsprocessen. Digitalisering speelt een grote rol in de realisatie hiervan. Dit laten de volgende voorbeelden zien:

  • Alles-in-één - Verminderen van het gebruiken van verschillende softwareapplicaties die gelijksoortig werk verrichten en het integreren van applicaties, om een sluitende ketenoplossing te creëren, betekent minder dubbel werk, betere communicatie tussen je teams en kortere doorlooptijden. Dit bespaart je tijd, stress en geld.
  • Toekomstbestendig - Gebruiken van verouderde systemen die niet langer worden ondersteund of verder worden ontwikkeld, leidt tot problemen en verhindert je groeiplannen. Het gebruik maken van toekomstbestendige software die je bedrijfsprocessen ondersteunt, is essentieel voor jouw succes.
  • Realtime - Nemen van zakelijke beslissingen, gebaseerd op relevante data, is lastig als deze data niet gemakkelijk toegankelijk zijn. Moderne softwareapplicaties bieden je de mogelijkheid eenvoudig verhuurgegevens om te zetten in essentiële managementinformatie, waardoor je weet wanneer je welke aanpassingen moet maken.
  • Digitaal- Papierloos en digitaal werken bespaart je tijd en geld en heeft impact op het imago van je bedrijf. Handgeschreven formulieren horen tot het verleden. Applicaties kunnen je medewerkers in staat stellen om onderweg, vanaf elke locatie, te werken zonder dat ze langs kantoor hoeven te gaan en voorzien je van betrouwbare, nauwkeurige gegevens.

‘Hoe we het altijd deden’ loslaten

Eén van de grootste belemmeringen voor verhuurbedrijven om te digitaliseren, is de diep verankerde 'manier van doen' die bij medewerkers bestaat. Ze zijn vaak bang voor een nieuwe manier van werken, mede door de angst dat hun werk op termijn zal worden overgenomen door machines. Deze angst zorgt voor weerstand tegen digitaal werken.

Als je het goed doet, zorgt digitaal werken voor een frisse wind in jouw bedrijf”

Het is daarom van groot belang dat je open en eerlijk tegen je medewerkers bent, bespreekt welke resultaten je wilt bereiken en vraagt naar hun gedachten en ideeën hierover. Met een duidelijk plan, goede structuur en heldere uitleg, die duidelijk maakt dat je de werkprocessen wilt veranderen om saai en repetitief werk te elimineren en het werk interessanter en gevarieerder te maken, krijg je hen al snel mee.

De juiste partner vinden

Je digitaliseringstraject moet zorgvuldig worden gepland met vastgestelde doelen en resultaten in elke fase. Hoe beter het plan, hoe soepeler de transitie zal verlopen. Eén van de beste manieren om succes te behalen, is de keuze van een goede softwareleverancier die je kunt vertrouwen, bekend is met jouw sector en de research & development middelen heeft, die noodzakelijk zijn voor jouw digitaliseringstraject.

Probeer het niet alleen te doen. De juiste softwareleverancier zal je in stellen zijn om een helder stappenplan te creëren leidend tot digitale, efficiëntere en klantvriendelijkere bedrijfsprocessen die je klaar maken voor de toekomst!

Met MCS samenwerken

MCS Verhuursoftware heeft veel verhuurbedrijven geholpen bij het behalen van hun digitale transformatiedoelstellingen. MCS biedt al 35 jaar betrouwbare software aan 7500 gebruikers in diverse bedrijfssectoren in 30+ landen in Europa, Australië, Azië, Amerika en Zuid-Afrika. Een deel van haar omzet wordt geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om zo verhuurbedrijven een vooruitstrevend softwarepakket aan te kunnen blijven bieden.

MCS biedt een alles-in-één softwarepakket met cloud-, web- en mobiele softwareoplossingen, die leidt tot verwezenlijking van verhuurgroei, productiviteitstoename en gebruikersgemak.  Met behulp van ervaren en gepassioneerde experts en accountmanagers zorgt MCS ervoor dat verhuurbedrijven niet alleen hun weg vinden in de wereld van digitalisering maar ook daadwerkelijk hun doelen realiseren.

Bekijk de video van Hoogwerkservice om een indruk te krijgen van hun ervaringen tijdens hun digitale bedrijfstransformatie met behulp van MCS Verhuursoftware.

Dit artikel is gesponsord door MCS.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.