Inspelen op de snelgroeiende renovatie- en transformatiemarkt

Inspelen op de snelgroeiende renovatie- en transformatiemarkt
Ben van Daalen, specialist Renovatie & Transformatie bij RET Bouwproducten.

Als specialist Renovatie & Transformatie bij RET Bouwproducten richt Ben van Daalen zich sinds kort op de snelgroeiende renovatie- en transformatiemarkt. Hij wil graag in gesprek met woningcorporaties en andere voorschrijvende partijen over de voordelen van onder meer de kant-en-klare wandpanelen van het Noorse merk Fibo, geschikt voor renovatie van badkamer, keuken en toilet. "Fibo is een hoogwaardig product en een superslim alternatief voor tegels. Ook mijn eigen badkamer krijgt Fibo."

Een energieke verbinder, zo kun je de 64-jarige Ben van Daalen van RET Bouwproducten rustig noemen. Met veertig jaar werkervaring in de bouw beschikt hij over een prachtig netwerk en, niet in de laatste plaats, een uitgebreide product- en marktkennis. Tot afgelopen november was hij accountmanager bij RET  Bouwproducten, importeur en distributeur van plaatmateriaal en (af)bouwproducten. In zijn nieuwe functie zijn kennisoverdracht en informeren belangrijke onderdelen. “Ik ga echt op zoek naar de verbinding tussen alle betrokken partijen: de opdrachtgever, verwerkende partijen en de leverancier”, aldus Van Daalen.

Gesprekspartners

Specialist Renovatie & Transformatie, staat er sinds kort dus op zijn visitekaartje. In die rol gaat Van Daalen de voorschrijvende partijen in de renovatiemarkt  informeren over verschillende RET-producten en -concepten op het gebied van renovatie. Gesprekspartners zijn woningcorporaties, onderhoudsbedrijven in het  vastgoed en VVE’s. Ook partijen in de zorgsector en hospitality (met name hotels) kunnen op zijn kennis en kunde rekenen. Van Daalen benadrukt het volgende: “Het gaat in mijn nieuwe rol puur om het informeren van deze partijen. De belevering van de materialen blijft via de gebruikelijke kanalen van RET  Bouwproducten lopen. Wij blijven de bouwers voor deze partijen via de hout- en bouwmaterialenhandel leveren.”

Van Daalen: “De renovatie- en transformatiemarkt in Nederland groeit nog steeds flink. Je ziet dat veel woningcorporaties hun woningbestand aan het verduurzamen zijn. Het gaat vooral om woningen uit de jaren zestig en zeventig die van energielabel F naar B of A gaan. Het gaat in totaal om miljoenen woningen.”

Transformatie

Naast die grootschalige renovatie worden bovendien veel kantoorgebouwen getransformeerd tot woningen. Voor de provincie Utrecht is transformatie intussen een speerpunt geworden om de woningnood op te lossen. Door het transformeren van kantoorgebouwen zijn in de provincie Utrecht vorig jaar zo’n 850 nieuwe woningen gerealiseerd, aldus het CBS. Van Daalen: “De boodschap is dat wij met onze producten de renovatie- en transformatiemarkt uitstekend kunnen bedienen.”

De boodschap is dat wij met onze producten de renovatie- en transformatiemarkt uitstekend kunnen bedienen”

Het assortiment van RET Bouwproducten is opgebouwd uit vier volwaardige hoofdgroepen: Plaatmateriaal, Gevelbekleding, Interieur Producten en Bouwkundige Brandpreventie. Het bedrijf – opgericht in 1914 – telt momenteel 55 medewerkers en beschikt over ruim 30.000 vierkante meter magazijnterrein. De verkoop richt zich op de hout- en bouw- materialenhandel en industriële verwerkers. RET Bouwproducten - ‘aanvoerder in bouw- producten’ - levert niet alleen generieke producten voor de bouw, maar is ook generalist in renovatieproducten.

RET Bouwproducten wil echter meer zijn dan louter leverancier: klanten kunnen rekenen op one-stop-shopping, uitgebreide verkoop- ondersteuning en ontzorging op het gebied van logistiek. De belevering van materialen blijft via de standaard kanalen van RET lopen.

Sterdealers

RET Bouwproducten – exclusief importeur en distributeur van Fibo in Nederland - heeft afgelopen periode flink geïnvesteerd in de uitbreiding van het Fibo Sterdealers netwerk, aldus Van Daalen. Het resultaat: landelijke dekking. Daarnaast heeft RET Bouwproducten ook een Fibo Vakmannen Netwerk opgezet. Deze vakmannen zijn er om particulieren te helpen met de installatie van de kant-en-klare wandpanelen van het innovatieve Fibo. Het Noorse merk bestaat intussen ruim vijftig jaar en is sinds 2008 verkrijgbaar op de Nederlandse markt.

Fibo volgt de laatste trends en heeft een breed assortiment van duurzame en circulaire producten. De wandpanelen zijn verkrijgbaar in ruim 200 verschillende decors: van tegel- motief en houtnerftextuur tot marmermozaïek. De wandpanelen van Fibo zijn zeer geschikt voor het bekleden van wanden in sanitaire ruimtes, aldus Van Daalen. “In de hotelbranche in Engeland, met name in Londen, wordt het al dertig jaar zeer succesvol toegepast. Het is de perfecte oplossing voor de renovatie van badkamer, keuken en toilet.”

Onderhoudsvrij

De wandpanelen van Fibo zijn eenvoudig, snel en – niet in de laatste plaats – droog te monteren. Je hebt geen gipsplaat nodig, bovendien zijn de panelen voorzien van een handige Aqualock klikverbinding. Naast de luxe uitstraling zijn de wandpanelen ongevoelig voor schimmel en onderhoudsarm. Dankzij de HPL toplaag met gladde voegen zijn de panelen 100 procent waterdicht, hygiënisch en makkelijk schoon te maken.

Het is een uitstekend alternatief voor tijdrovend tegelwerk, aldus Van Daalen: “Met de wandpanelen van Fibo kun je sanitaire ruimtes seriematig renoveren zonder slopen, zonder stof en zonder herrie. Je hebt geen tegelzetter  meer nodig. Het is mogelijk om binnen twee dagen een badkamer te renoveren, want de wanden kunnen in één arbeidsgang worden bekleed. Ze kunnen ook eenvoudig over bestaand tegelwerk worden gemonteerd. En geloof me: iedere professional kan na een korte producttraining met dit systeem aan de slag, of je nu timmerman of installateur bent. Kortom, heel geschikt voor seriematige renovaties. En niet te onderscheiden van traditioneel tegelwerk.”

RET Bouwproducten
Naast de producten van Fibo levert RET Bouwproducten ook wandsystemen van Ambiwalls, Walls2Paint en Agnes One-Step. Voor meer informatie, zie retbouwproducten.nl.

Dit artikel is gesponsord door RET Bouwproducten.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.