“Duurzaamheid is bij Knauf ieders verantwoordelijkheid, het is onze tweede natuur. Dat gaat veel verder dan ‘het milieu’. Het overstijgt je korte termijn winsten van de komende maand. Het gaat erom of je bedrijf over 50 jaar ook nog bestaat, of je relevant voor je omgeving bent en of mensen graag bij je werken. We bekijken het absoluut breed.”
Meetbare impact
“We zochten een manier om duurzaamheid kwantificeerbaar en meetbaar te maken. Zo kwamen we bij de SDG’s van de Verenigde Naties. We keken met welke doelen we werkelijk een bijdrage kunnen leveren en waarmee we impact kunnen maken in Nederland. De SDG’s waarmee dat mogelijk is, hebben we opgenomen in onze strategie. Het zijn er zes:
- Goede gezondheid en welzijn
- Gendergelijkheid
- Industrie, innovatie en infrastructuur
- Ongelijkheid verminderen
- Verantwoorde consumptie en productie
- Partnerschap om doestellingen te bereiken
Goede gezondheid en welzijn. Daarmee begint alles. Mensen zijn in ons bedrijf het belangrijkste. Gezonde mensen betekent dat je goed werk oplevert. We focussen daar al jaren op en daardoor kunnen we in deze coronatijd goed en snel schakelen.
Gendergelijkheid en ongelijkheid verminderen passen perfect bij ons. Rob van Groningen, onze directeur, zegt altijd: ‘Ongelijkheid gaat in mijn bedrijf niet gebeuren’. En het leuke is ook dat we in ons managementteam al een tijd vier vrouwen en drie mannen hebben. Wij vinden dat niet bijzonder, maar het is wel iets dat aandacht verdient in onze sector. Het laat zien dat iedereen die capabel is, in ons type bedrijf kansen heeft. We willen nadrukkelijk een bedrijf zijn waar iedereen zich welkom voelt.”
Passend bij de doelstelling industrie, innovatie en infrastructuur werken we al jaren met Knauf Skin, een systeem voor buitengevelisolatie waarmee we een rol spelen in de verduurzaming van de Nederlandse woningportefeuille. Ook zetten we een aantal jaar geleden ons hybride circulaire wandsysteem in de markt. Dat is voor ons een belangrijk onderdeel van onze strategie. Vanuit de vraag ‘hoe kunnen we nog meer circulair worden?’
Maar ook in onze gipskartonplaten fabriek doen we er alles aan om zo duurzaam mogelijk te produceren. En onze logistieke processen richten we waar mogelijk ook op die manier in. Een voorbeeld hiervan is dat onze gipsblokken in bulk per boot in Utrecht aankomen, minder vervuilend dan met meerdere vrachtwagens over de weg.
We investeren veel tijd en aandacht in innovaties en partnerschap die niet direct morgen rendement en waarde opleveren. Het interessante is ook dat we – via partnerschap en via innovatie - steeds verder de menskant opgaan.
In samenwerking met TNO en NOA, de branchevereniging voor de afbouw, onderzoeken we de ontwikkeling van een exoskelet voor stukadoors. Vanuit de vraag hoe we er met elkaar voor kunnen zorgen dat de fysieke belasting die zij ervaren tijdens hun loopbaan, beperkt blijft en ze duurzaam inzetbaar blijven. Die handschoen pakken wij van harte op. We kunnen het ook negeren, maar dan hebben we over een aantal jaren geen stukadoors meer. Dat is niet erg duurzaam.”
“Je kunt natuurlijk zeggen: ‘We regelen de benodigde certificaten voor BREAAM en klaar’. Maar we willen een actievere rol en onze klanten en relaties uitleggen hoe de processen lopen. Zodat partijen elkaar versterken in het realiseren van duurzame ambities. Om deze reden hebben we BREAAM-experts in huis en lezen we actief mee in de richtlijnen die de Dutch Green Building Council uitwerkt. Dat schept kaders om in de toekomst te kunnen ontwikkelen. Zo is het circulair kader in de BREAAM-certificering ooit ook begonnen. Demontabel bouwen, wat betekent dat voor onze producten? We denken er continu over na en dragen zo bij aan verantwoorde consumptie en productie.”
Wil Knauf een voorbeeld zijn voor andere bedrijven?
“Dat is geen doel op zich. We hebben een bedrijfsvoering die gestoeld is op duurzaamheid op de lange termijn, noem het maar rentmeesterschap. Duurzaamheidsdoelstellingen geven ons een extra mogelijkheid om erover te communiceren. Op alle niveaus doen we er heel veel aan. Met duurzame producten, door circulair een voorloper te zijn en door duurzame systemen te leveren die bijdragen aan de energiebesparing. En we bouwen partnerschap om in de toekomst nog duurzamer te zijn.”
“We beseffen goed dat duurzaamheid een breed verhaal is waarin Knauf één radertje is. We helpen onze klanten graag in hun duurzaamheidsvraagstukken. Adviseren op slimme keuzes. Dat is ook mijn oproep: Stel ons gerust de vragen. We hechten daar veel belang aan. Alles begint met van elkaar leren. Want wat mij hieraan zo opvalt: duurzaamheid is bijna niet in jaardoelen te vatten. Het gaat over de lange termijn. Er gaat een appel uit de boom vallen, maar je weet niet het moment wanneer…”
Dit artikel is gesponsord door Knauf.