Betonbedrijven zijn bruggenbouwers

Betonbedrijven zijn bruggenbouwers. Soms in figuurlijke zin, omdat ze partijen bij elkaar brengen. Soms in letterlijke zin, omdat ze prefab brugliggers of juist sierlijke bruggetjes in parken maken.

Over je schaduw stappen

Ron Peters is directeur van Betonhuis, de branchevereniging van de cement- en betonindustrie. “Betonhuis gelooft in de mooie eigenschappen en goede functionaliteiten van beton en ondersteunt zijn leden door beton te promoten als hét duurzame bouwmateriaal van het verleden, heden en toekomst. Dit doen we door de industrie te verbinden, met één stem te spreken en door kennis te delen. Onze missie is geslaagd als de duurzame, verbindende en toekomstgerichte waarde van beton als materiaal door alle betrokken partijen in Nederland wordt benut. We hebben ruim tweehonderd leden, die vertegenwoordigd zijn in ons bestuur en in allerlei werkgroepen. Wat ik mooi vind, is dat deze betonbedrijven verbindingen maken. Daarbij durven, willen en kunnen ze over hun eigen schaduw heenstappen. Dat zie ik bijvoorbeeld in ons project ‘Vanzelfsprekend gezond en veilig werken’. Hierin wisselen onze leden ervaringen en tips uit over hoe zij werken aan een nog veiligere werkomgeving. Dat zie ik ook in de deelname van betonbedrijven aan het Betonakkoord dat zich sector- en ketenbreed inzet voor verduurzaming, bijvoorbeeld via CO₂-reductie.”

Plekken en mensen met elkaar verbinden

Betonbedrijven zijn ook in letterlijke zin bruggenbouwers. Ze maken verkeersbruggen, spoorbruggen, wegviaducten, spoorviaducten, fietsbruggen, voetgangersbruggen, enzovoort. Daarmee zorgen zij ervoor dat twee plekken – en daarmee ook mensen – met elkaar verbonden worden. Zowel in de bovenbouw als onderbouw van bruggen en viaducten worden prefab betonelementen ingezet om verschillende redenen en met vele voordelen. Voor de bovenbouw zijn dat doorgaans prefab brugliggers. De elementen variëren in overspanningen van circa vier tot bijna zeventig meter. Deze prefab betonliggers die bij bruggen en viaducten worden ingezet, vinden ook hun weg naar andere (infrastructurele) toepassingen, zoals tunneldaken, brugliggers voor zware vloerconstructies, steigerconstructies, overkluizingen en draagconstructies voor geluidsschermen.

Voordelen van prefab beton

Het gebruik van prefab beton neemt voor zowel grote als kleine bruggen en viaducten toe. Dat komt door de hoge kwaliteit, minder faalkosten, de snelheid waarin kan worden gebouwd en de minimale overlast voor de omgeving en het weg-, spoor-, en scheepvaartverkeer. Daarnaast leidt de standaardisatie van prefab betonelementen tot kostenbeheersing. Binnen de standaardisatie is echter variatie mogelijk, zodat aan specifieke wensen van constructie en ontwerp kan worden voldaan. Beton is ook een duurzaam en milieuvriendelijk materiaal. De levensduur van beton is hoog en de ecologische footprint is beperkt, mede doordat beton is opgebouwd uit natuurlijke grondstoffen en volledig recyclebaar is. En vele bruggen worden voor honderd jaar ontworpen.

Prefab betonelementen kunnen met behulp van mallen in vele gewenste vormen worden gerealiseerd. Zo zijn bruggen en viaducten vlak, gebogen en getoogd mogelijk, met of zonder druklaag en eventueel horizontaal gebogen. Naast een uitgebreid standaard programma kunnen fabrikanten bruggen op maat maken, waarbij de creativiteit van opdrachtgever, ontwerper of constructeur alle ruimte krijgt. Zo kan worden gekozen voor gekleurd beton voor bijvoorbeeld voetgangersbruggetjes in een park of voor een nabehandeling van het betonoppervlak, van mooi glad polijsten tot juist ruw boucharderen. Bovendien kan prefab beton worden voorzien van reliëf en prints in het betonoppervlak, zoals een naam.

Bijzonder voorbeeld: ’s werelds langste voorgespannen liggers

Een van de leden van Betonhuis Constructief Prefab heeft gewerkt aan een bijzonder project. Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum is een grootschalige oplossing voor de hoogwaterproblematiek in dit gebied aan de Maas in Noord-Limburg. Een van de onderdelen van de gebiedsontwikkeling is het verhogen van de leefbaarheid in Wanssum. Dat gebeurt onder meer door de aanleg van een noordelijke provinciale rondweg, inclusief een brug over de haven van Wanssum. Hiermee wordt het doorgaand verkeer om de kern geleid en ontstaan kansen voor de ontwikkeling van het centrum en de jachthaven. Bovendien wordt het industrieterrein ook aan de oost- en westzijde van de haven ontsloten. Lokaal vrachtverkeer hoeft daardoor niet meer door de dorpskern.

De rondweg is inmiddels in gebruik genomen. De rondweg is ongeveer 3kilometer lang, loopt met een ruime bocht om de kern van Wanssum en kruist de haven met de nieuw aangelegde brug. De onderkant van de nieuwe brug ligt op circa acht meter hoogte boven het maaiveld. Om een grote overspanning mogelijk te maken, is de keuze gevallen op de toepassing van acht kokerliggers. Met een lengte van 69 meter zijn dit de langste voorgespannen liggers die ooit ter wereld zijn geproduceerd. Door hun lengte en gewicht (iedere ligger weegt 256 ton) konden de liggers niet over de weg vervoerd worden. Het transport vond daarom plaats via het water met behulp van duwboten. Bekijk de beelden die Paul Poels Bedrijfsfotografie en Videografie gemaakt heeft. Of kijk op Betonhuis.nl/constructief-prefab voor meer informatie.

Dit artikel is gesponsord door Betonhuis.nl

Dinsdag is het eerste boogdeel voor de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Bij de vier hijspunten zijn de synclifts zichtbaar waarmee de 140 ton zware ligger heel minutieus op zijn plek kan worden gelegd.  Foto: Arjan Gotink

Lochem verlost zich voorzichtig van haar brugtrauma

Met sterkere hijspunten op de juiste plekken en verbeterde rigging is het eerste boogdeel van de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Daarmee hoopt provincie Gelderland de dramatische operatie van 21 februari te vergeten, toen twee hijsbegeleiders omkwamen.

Slimmer bouwprocessen begeleiden: Chisa vereenvoudigt complexe projecten

Slimmer bouwprocessen begeleiden: Chisa vereenvoudigt complexe projecten

Chisa is een softwarepakket dat alle bouwprocessen volledig begeleidt. "Het programma is ontwikkeld door aannemers, voor aannemers", licht John Wibier, Business Developer bij Chisa enthousiast toe. "Alles wat je tijdens het bouwproces nodig hebt is erin verwerkt. Het helpt bouwbedrijven hun bouwprocessen efficiënter in te richten met een directe koppeling naar het eigen financiële systeem en eenvoudige functionaliteiten."

Archieffoto

De Arbiter | Lekkages en slijtage in betonwerk: wie-o-wie heeft het gedaan?

Als de vloer van een parkeergarage lekt en een hellingbaan te snel slijt, ontspint zich een 'whodunnit' tussen hoofd- en onderaannemer.

In de avond van 26 mei van dit jaar stortte de hellingbaanconstructie in van de parkeergarage bij het Sint Antonius Ziekenhuis in  Nieuwegein. Foto: Sjef Prins / APA

Van staalconstructie ingestorte parkeergarage Nieuwegein zijn nooit detailberekeningen gemaakt

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid maant eigenaren en beheerders van parkeergarages alle tekeningen en berekeningen nog eens goed na te slaan. Bij de garage naast het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein blijken namelijk nooit detailberekeningen te zijn gemaakt van de staalconstructie.