Wij willen de Coolblue of Thuisbezorgd worden voor nieuwbouwwoningen

Wij willen de Coolblue of Thuisbezorgd worden voor nieuwbouwwoningen

Innobrix is ontwikkeld door Smart2IT, een softwarehuis voor innovatieve softwareoplossingen uit Hengelo, Overijssel. Innobrix is een platform voor de online verkoop van nieuwbouwwoningen. "Wij helpen de bouwwereld om het koopproces van nieuwbouwwoningen makkelijker en leuker te maken," vertelt directeur en eigenaar Sander Martinec.

Je wilt graag potentiële kopers of projectontwikkelaars interesseren voor je nieuwbouwproject. Momenteel is het zo dat ze afbeeldingen en plattegronden op je website kunnen bekijken en pdf’s met informatie over de verschillende opties kunnen downloaden. Op je kantoor kunnen ze wellicht mooie papieren brochures of misschien zelfs wel modelwoningen bekijken.

Dat kan allemaal veel makkelijker en eigentijdser, dacht Martinec van Smart2IT. Dit innovatieve, snelgroeiende software bedrijf uit Hengelo ontwikkelde daarom Innobrix, een platform dat BIM-ontwerpen naar interactieve, virtuele woningen transformeert. Woningbouwers kunnen zo in 3D aan consumenten laten zien hoe een woning eruit zal komen te zien.

“Wij vinden dat consumenten die een nieuwbouwhuis of appartement willen kopen veel meer een ‘what you see is what you get’ ervaring moeten krijgen,” zegt Martinec. “Bovendien moet het kopen van een huis veel simpeler worden. Alle industrieën hebben tegenwoordig gebruiksvriendelijke webshops behalve de bouw.”

Realistische beeld

Via Innobrix kunnen potentiële kopers de woningen thuis vanaf de bank op hun mobiel, tablet of laptop bekijken. Ze kunnen door de woning ‘lopen’, de kamers inrichten met verschillende meubels en de tuin en de rest van de omgeving bekijken. Ook kunnen ze zien hoe de zon op verschillende momenten van de dag staat en op verschillende dagen in het jaar.

Je krijgt zo echt een realistisch beeld van je toekomstige woning”

“Je krijgt zo echt een realistisch beeld van je toekomstige woning,” zegt Martinec. “Nu geef je 2,3 of 4 ton uit zonder dat je echt een gevoel hebt bij wat je koopt. Het kopen van een woning is nu weinig visueel en interactief en daarnaast ook behoorlijk ingewikkeld doordat je informatie op verschillende plekken hebt.”

Net als bij een webshop maak je bij Innobrix keuzes uit verschillende opties en doe je wat je wil hebben in een winkelmandje. De kosten zijn in een oogopslag duidelijk, want je hoeft de prijzen van verschillende opties niet meer zelf op te tellen.

Abonnement

Innobrix is een SAAS (Software as a Service) oplossing, dat wil zeggen dat het een online software dienst is waar je een abonnement op kunt nemen. Als woningaanbieder log je zelf in en kan alles gemakkelijk zelf doen.

Er zijn drie verschillende Innobrix-abonnementen. Het nieuwe Lite pakket is met € €399,- per maand het goedkoopst en kan daarmee ook voor kleine woningbouwers en bijvoorbeeld architectenbureaus interessant zijn. Het bestaat uit de modulen BIM-Publisher en het Woningdossier (BIM staat voor bouwwerkinformatiemodel, een model van een bouwbedrijf om een woning te tekenen).

Kostenbesparing

Met BIM-Publisher kan de woningbouwer de woning binnen 15 minuten, zonder technische kennis, in 3D en in de eigen huisstijl op de eigen website zetten. Potentiële kopers zien dan direct hoe de woning eruit gaat zien.

Het Woningdossier is een gebruiksvriendelijke app waarin alle informatie in een beveiligde omgeving bij elkaar staat: alle persoonlijke informatie, lopende zaken en natuurlijk een 3D-visualisatie van de woning. Ook is alle communicatie tussen de koper en verkoper hier terug te vinden en kunnen bestanden worden uitgewisseld. Zo heeft de woningkoper altijd en overal de gegevens van de woning bij de hand.

Zowel de verkoper als de koper hoeven door deze snelle digitale afhandeling heel wat minder administratieve handelingen uit te voeren. Martinec: “Er hoeven niet meer allerlei documenten ingevuld en ondertekend te worden. En omdat consumenten direct zien hoe de woning eruit komt te zien, roept het ook minder vragen op. Al met al is het een stuk efficiënter dan de huidige methode. Het levert daarom flink wat tijds- en kostenbesparing op.”

Huis bestellen

“Een aantal jaren geleden kocht ik een nieuwbouwhuis,” vertelt Martinec. “Als ik van tevoren had geweten hoe de slaapkamers er in werkelijkheid uit hadden gezien, dan had hij het huis niet gekocht. Of van tevoren een andere indeling gekozen. Deze software voorkomt teleurstelling achteraf. Het maakt het kopen van een huis net zo makkelijk als een product bestellen bij webshops van bedrijven als Coolblue, Thuisbezorgd, Bol.com of Zalando.”

Zelf proberen hoe het werkt?

Meer informatie: www.smart2it.nlwww.innobrix.nl

Dit artikel is gesponsord door Smart2IT.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.