Familiebedrijf uitgegroeid tot betonspecialist

Familiebedrijf uitgegroeid tot betonspecialist
In de eigen betoncentrale in het Friese Akkrum werken in totaal 25 medewerkers.

Een Fries familiebedrijf gespecialiseerd in beton. Wat kun je daarvan verwachten? Volgens Henk Dam jr. is dat - behalve een enorm assortiment producten voor de bouwwereld - een goede mentaliteit. Positief de toekomst tegemoet gaan en vooral de klant voortdurend voorzien van goede adviezen. Dam jr. blikt vooruit op 2020: "We maken ons geen zorgen en gaan keihard werken."

Zijn grootvader begon in de vorige eeuw met de handel in kolen. Henk Dam jr. vormt met zijn broer Bart inmiddels de derde generatie die het in familiebedrijf Dam Beton voor het zeggen heeft. De kolen  zijn na verloop van tijd vervangen door een breed assortiment producten, met beton als gemene deler. Denk aan betonplaten, betonmortel, heipalen, keerwanden, blokken, bouwstaal, stalen balken en sleufsilo’s. En dat alles vanuit de eigen betoncentrale in het Friese Akkrum. “In totaal werken we daar met 25 medewerkers”, zegt Dam. “Een klein deel daarvan werkt op kantoor, het merendeel in de logistiek of als productiemedewerker.”

Heipalen aan begin bouwketen

Dam karakteriseert 2019 als een goed jaar, maar hij bespeurt wel een opvallende tendens. “We merken dat de vraag naar heipalen aan het afnemen is. In 2019 hebben we er nog genoeg verkocht, maar ik vraag me af of dat in 2020 nog zo zal zijn.” Grote boosdoeners zijn volgens Dam de politieke ontwikkelingen rond stikstof en PFAS. Daardoor komt de bouw in de knel. En zoals de kanarie in de kolenmijn als eerste reageert op gevaarlijke gassen, is een afnemende vraag naar heipalen een signaal dat er iets misgaat in de bouw. “Heipalen staan in feite aan het begin van de hele bouwketen”, zo verklaart Dam. “Verderop in die keten kan men nog zo veel werk hebben – bijvoorbeeld met dakpannen of het isoleren van woningen – als de vraag naar heipalen minder wordt, gaan vroeg of laat alle bouwbedrijven de negatieve gevolgen daarvan ondervinden. En uiteindelijk de hele Nederlandse economie.”

Heipalen staan in feite aan het begin van de hele bouwketen.

Friese mentaliteit

Voor Dam Beton komt daar nog iets bij, namelijk dat veel agrarische bedrijven tot de klantenkring behoren. Iedereen weet intussen dat ook de agrariërs het anno 2019 niet gemakkelijk hebben. “Investeringen, bijvoorbeeld in sleufsilo’s, stellen ze daarom maar even uit.” Wie echter denkt dat Henk Dam jr. met al die doemscenario’s bij de pakken neer gaat zitten, heeft het mis. “Ik ben van nature positief en in Friesland hebben we een goede mentaliteit en geven we niet op. We maken ons dus geen zorgen en gaan keihard werken om ook van 2020 een succes te maken.”

De klant staat centraal

Dam heeft genoeg ideeën om dat te realiseren. Zo speelt hij met het idee om zijn enorme assortiment ook in Duitsland aan de man te brengen. Verder verkent hij mogelijkheden om een aantal handelsproducten die hij nu inkoopt, zelf te gaan produceren. Om deze producten op die manier tegen een concurrerender prijs te kunnen aanbieden. Maar vooral zet Dam Beton in 2020 in op waar het al vele tientallen jaren goed in is: naast de klant staan en hem van goed advies te voorzien. “Of het nu een aannemer, een agrariër of een particulier is, bij Dam Beton draait alles om de klant. Dat we een familiebedrijf zijn, merkt niet alleen iedere werknemer van Dam Beton, bijvoorbeeld aan de korte lijnen. Maar ook onze klanten merken het: we zijn een platte organisatie, waarin iedereen heel toegankelijk is, waar we snel kunnen schakelen en waar afspraak nog echt afspraak is.”

Henk Dam jr.

Functie: Directeur/betontechnoloog Leeftijd: 38 jaar Dam Betons hoogtepunt in 2019: Het verkrijgen van het Komo-certificaat voor de heipalen. Persoonlijke wens voor 2020: Klinkt als een cliché, maar natuurlijk veel gezondheid voor een ieder, dan komt het zakelijk ook weer voor elkaar in 2020!

Dat vlotte schakelen illustreert Henk Dam jr. ten slotte met een voorbeeld. “Laatste belde een van onze klanten – een heibedrijf – op vrijdagmiddag om 17.00 uur. Hij wilde een offerte van ons hebben, voor een opdracht bij een van zijn klanten. Om 18.00 uur had hij van ons al een prijs gekregen. Gevolg was dat hij op maandagmorgen een mooie opdracht in de wacht had gesleept. Op die snelle,  oplossingsgerichte manier proberen we al onze klanten van dienst te zijn.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dam Beton.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.