Alle bouw- en infrabedrijven worden IT-organisaties

Alle bouw- en infrabedrijven worden IT-organisaties
Edwin van Rooijen, directeur GOconnectIT.

Bouw- en infrabedrijven die vooroplopen, merken dagelijks de grote voordelen die digitalisering biedt. Zoals minder fouten en sneller en efficiënter werken. Directeur Edwin van Rooijen van GOconnectIT roept de bouw- en infrabranche op liever vandaag dan morgen te beginnen met het vastleggen van data.

De uitdagingen in de bouw en infra zijn genoegzaam bekend. Het tekort aan personeel is enorm en de hoeveelheid werk dat de komende jaren moet worden uitgevoerd is dat ook. Edwin van Rooijen,  directeur van GOconnectIT, somt een aantal werkzaamheden op: “De energietransitie staat op stapel, het 5G-netwerk gaat worden uitgerold, het wegennet moet worden uitgebreid en uiteraard is er een groot aantal nieuwe woningen nodig. Kortom, voor bouwend Nederland komt er heel veel werk aan. De grote vraag is hoe al dat werk moet worden gedaan in de wetenschap dat er zo weinig handjes zijn.”

Betere beslissingen

Volgens Van Rooijen zijn data de sleutel tot de oplossing van het probleem. “Data geven inzicht waarmee je betere beslissingen kunt nemen. In mijn ogen worden alle bouw- en infrabedrijven ook IT-organisaties. Ze moéten wel transformeren naar IT-bedrijven. Want de ontwikkelingen gaan razendsnel, je moet bijblijven om niet achter te raken. We staan aan de vooravond van de enorme invloed die artifical intelligence, augmented reality en machine learning gaan krijgen. Maar veel belangrijker: opdrachtgevers verlangen meer en meer van bouw- en infrabedrijven op digitaal gebied.
Sterker nog, ze stellen zelfs steeds vaker eisen.”

De eerste stap is simpelweg het vastleggen van data. Wil je iets kunnen met data, dan moeten er  natuurlijk wel data zijn”

Faalkosten verminderen

De oproep van Van Rooijen is dan ook kraakhelder: begin liever vandaag dan morgen met het automatiseren van werkprocessen. Op de vraag hoe een bedrijf daarmee kan starten, antwoordt hij: “De eerste stap is simpelweg het vastleggen van data. Wil je iets kunnen met data, dan moeten er  natuurlijk wel data zijn. In alle verschillende bouwfasen, van voorbereiding via uitvoering tot oplevering, kun je zaken digitaal vastleggen. In de voorbereiding en uitvoering help je daarmee fouten en beschadigingen voorkomen – First Time Right – en dus faalkosten verminderen.”

Hij laat met een voorbeeld zien hoeveel data er eigenlijk zijn en hoe gemakkelijk die digitaal vast te leggen zijn. “Neem een relatief eenvoudige bouwopdracht als het plaatsen van een lichtmast. Vroeger moest dan  bijvoorbeeld een werkbon op papier  worden ingevuld en materiaal worden geregistreerd. Zoiets kun je echter snel en goed digitaliseren.”

Geografische data

Pas als die data er eenmaal zijn, kun je er ook daadwerkelijk wat mee. Zoals het analyseren van al die data, om ervan te leren en ermee te verbeteren. Hoe kun je efficiënter werken? Waar gaat het mis in de workflow? Waar is kostenreductie mogelijk? De tweede stap is dus data-analyse. Bij beide stappen kan GOconnectIT ondersteunen. GOconnectIT is een bedrijf dat IT-oplossingen biedt, dat data inwint, verbindt, beheert, ontsluit en visualiseert. Zodat klanten betere beslissingen kunnen nemen.

Het bedrijf beschikt over de mogelijkheid een schat aan data, met name geografische, bij elkaar te brengen, vertelt Van Rooijen. “Denk aan locaties waar kabels en leidingen onder de grond liggen. Maar ook data over historisch uitgevoerde werkzaamheden van de aannemer, bodem- soort, perceelinformatie, data over vervuilde grond, locaties van bomen, grondwaterstanden, en ga zo maar door.”

Het aantal voorbeelden waarmee de voordelen van het bij elkaar brengen van data kunnen worden aangetoond, is bijna onuitputtelijk”

Betere keuzes

Het bij elkaar brengen van al deze data leidt tot betere keuzes. “Om een voorbeeld uit de  voorbereidingsfase te geven, vroeger ging men ergens een kabel leggen en dan kwam men op de locatie tot de constatering dat een boom de graafwerkzaamheden belemmerde. Met behulp van data kun je dit risico van tevoren al inschatten. Dus zonder dat je een werknemer naar de locatie hoeft te sturen, met alle financiële gevolgen van dien.”

Het aantal voorbeelden waarmee de voordelen van het bij elkaar brengen van data kunnen worden aangetoond, is bijna onuitputtelijk. “Stel je bent een grote aannemer die een tienjarig onderhoudscontract bij een klant heeft. In het eerste jaar stuur je monteur A naar de klant en in het tweede jaar vervang je deze door monteur B. Monteur B weet niet altijd dat monteur A ook op deze locatie heeft gewerkt. Als monteur A data vastlegt, kan monteur B snel leren van zijn werk. En daardoor beter en efficiënter werken.”

Onderhandelingen met opdrachtgever

Data kunnen ook een rol spelen in onderhandelingen met je opdrachtgever. “Als je alle historische data van werkbonnen ‘op een hoop gooit’, kun je daarin trends ontdekken. Hiermee kun je een onderbouwde discussie met je opdrachtgever voeren. Op basis van feiten. Stel dat je ooit een stuksprijs bent overeengekomen, gebaseerd op een heel aantal aannames, zoals de hoeveelheid benodigd  materiaal en de tijdsduur van de werkzaamheden. Uit al die historische data kan blijken dat die aannames helemaal niet kloppen. Dat is een mooie basis om een gesprek te voeren over een betere prijs.”

Doorpakken met digitaliseren

Van Rooijen kan zo nog wel even doorgaan over de voordelen die data bieden en de rol die GOconnectIT daarbij kan spelen. Zijn belangrijkste punt blijft echter: realiseer je als bouw- of infrabedrijf dat je nu écht moet doorpakken met digitaliseren. En begin dan eens met het uniform vastleggen van de data in jouw bedrijf, ze bieden je enorme kansen.

Edwin van Rooijen
Functie: directeur GOconnectIT.
Leeftijd: 39 jaar.
Persoonlijke wens voor 2020: dat er een oplossing wordt gevonden voor de stikstof- en PFASproblematiek,waarbij de bouwbranche niet de dupe wordt.
Het hoogtepunt van GOconnectIT in 2019: de overname van twee IT-bedrijven begin 2019. Hierdoor zijn we nog beter in staat om werkorder-managementoplossingen te combineren met een geografische component voor het inwinnen, visualiseren, beheren en analyseren van data.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met GOconnectIT

Foto: Ruben Meijerink APA FOTO.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.