Case Study Succesvolle transformatie Philips-fabriek Eindhoven
SBB
Het pand van de oude Philips-fabriek, Strijp TQ in Eindhoven, is een gebouw van 40.000 vierkante meter, en daarmee de blikvanger van het Strijp T-terrein. Strijp TQ gaat ruimte bieden aan hightech-productiebedrijven, bedrijven met een creatieve inslag, en horecagelegenheden. Hiervoor dient het gigantische complex te worden verbouwd. In 2017 vonden de eerste gesprekken plaats tussen GEVA Vastgoed (eigenaar Strijp T-terrein) en elektrotechnisch installatiebedrijf Timmers Projecten & Service. Je leest het in deze whitepaper.
Ook onder de paraplu van Ballast Nedam heeft Willems Bouwbedrijf zijn identiteit als Limburgs familiebedrijf overeind weten te houden. De overname biedt nieuwe kansen, maar schaarste aan personeel en netcongestie zijn een sta-in-de-weg voor al te grote groeiambities.
Het blijft onduidelijk wat er onder de aankomende president van Amerika precies wordt uitgerold. Tarieven zullen leiden tot meer investeringen in de Verenigde Staten, verwacht HaskoningDHV's plaatselijk directeur. Maar "de geluiden nu zijn alweer anders dan de verkiezingsbelofte".
Bouwteams worden inmiddels in veel projecten toegepast. Althans, dat is de beleving van partijen die deelnemen in een bouwteam. Maar er zijn nogal wat verschillende opvattingen over hoe een bouwteam in elkaar zit. En als je dat niet vooraf met elkaar grondig bespreekt, kan een bouwteam ook een Babylonisch bouwteam worden.
Op de Woontop moedigde de woningbouwwereld elkaar aan om de mouwen op te stropen en "veel meer huizen" te bouwen. "Laten we eerst maar eens beginnen. Het geldprobleem, daar moeten we het later nog maar eens over hebben."
Roel van Elk (45) verkocht een meerderheidsbelang van zijn bedrijf Elk Groep aan private-equityhuis Waterland. Nu wil hij een van de grootste onderhoudsbedrijven van Nederland worden én het meest innovatieve. "Traditionele bouwbedrijven zijn echt verschríkkelijk."
Groei is geen primaire doelstelling van de Van Herk Groep uit Sliedrecht. Wel snel, betaalbaar en duurzaam bouwen, met - altijd - de eindgebruiker in het achterhoofd. "Mensen gaan bij ons vóór gebouwen. Dat zit in onze cultuur", zegt directeur Arno Hokke.
Koninklijke BAM Groep gaat samen met het Spaanse Ferrovial 400 kilometer spoor aanleggen tussen Londen en Birmingham. De hogesnelheidslijn gaat naar verwachting zo'n 3,6 miljard euro kosten.
Na een aantal mindere jaren gaat het de A.Hak Groep weer voor de wind. Onder meer de energie- en watertransitie spelen de ondergrondse infrabouwer in de kaart.