InfraTech Smart Mobility Plein: Drukte bestrijden met data

InfraTech Smart Mobility Plein: Drukte bestrijden met data

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen zei onlangs wat iedereen in de branche ook al weet: alleen maar extra asfalt biedt onvoldoende soelaas om de drukte op de Nederlandse wegen een halt toe te roepen. Er zijn slimmere oplossingen nodig. En die oplossingen bevinden zich meer en meer op en rond de digitale snelweg.

InfraTech 2019Ook Hugo Hollenga van BAM Infra, weet het: “we hebben nog steeds asfalt nodig. Maar daar redden we het niet meer mee. Daarom is het niet raar dat BAM Infra tijdens InfraTech 2019 in de Infra & Innovatiehal te vinden is, en op het Smart Mobility Plein staat. BAM Infra denkt steeds vaker in mobiliteitsconcepten. In zo’n concept worden verschillende oplossingen samengebracht. Het gaat om het grote plaatje. BAM Infra kijkt hoe je alle verkeersstromen in een stad beter op elkaar kunt laten aansluiten. Van openbaar vervoer tot de fiets, auto’s en voetgangers.”

Hierbij zet BAM Infra nieuwe technologie in, zoals intelligente verkeerslichten. Door informatie van de verkeersinstallaties op te slaan in de cloud, kan die data gekoppeld worden aan andere informatiebronnen. Hollenga: “En dat biedt tal van nieuwe mogelijkheden. BAM Infra analyseert alles om de doorstroming binnen de stad te optimaliseren.”

Hollenga benadrukt dat het rondom Smart Mobility draait om samenwerking en dialoog. “Wij zijn een bouwer. Maken die hightech systemen dus niet zelf. Maar door dialoog met de opdrachtgever over het probleem van mobiliteit en door samen te werken met onder andere start-ups en technologiebedrijven ontwikkelen we slimme infrastructurele oplossingen. Zo hebben we een dynamisch bandenspanningsmeetsysteem in de A16 aangelegd. En voor een pilot met Rijkswaterstaat hebben we op 4 plaatsen een iWKS (Intelligente Wegkantsysteem) aangelegd.”

Noodzaak

Op het Smart Mobility Plein is ook Siemens Mobility aanwezig. “Intelligente verkeerssystemen kunnen grote waarde leveren voor veiligheid, doorstroming en milieu”, stelt Bart Smolders van het technologiebedrijf. “De mobiliteitsbehoefte, met name in steden, neemt toe. Dat vraagt om innovatieve oplossingen en nieuwe samenwerkingen. Daarom werken we bijvoorbeeld ook aan autonome voertuigen en de daarvoor benodigde communicatie.” Volgens Smolders wil Siemens ervoor zorgen dat Nederland “een toonbeeld wordt van innovatieve mobiliteit. Daar willen we graag een bijdrage aan leveren. En het Smart Mobility Plein is een uitgelezen plek om te laten zien wat er al mogelijk is.”

Doorstroming

En er is al veel mogelijk, bevestigt ook Haye Mensonides, commercieel directeur van Dynniq. “Wij kunnen door middel van data-analyse en monitoring onder andere verkeerslichten, straatverlichting, hele kruispunten, maar ook tunnels en bruggen met beheerders en gebruikers laten communiceren. We plaatsen sensoren die luchtvervuiling, drukte en bijvoorbeeld het aantal beschikbare parkeerplaatsen kunnen registreren. Met de logistieke sector doen we al proeven waarbij vrachtwagens tijdens hun rit zoveel mogelijk groen licht krijgen waardoor de doorstroming bevordert.”

Mensonides legt uit hoe Dynniq er steeds beter in slaagt om infrastructuur op specifieke gebruikers af te stemmen. “Daarbij zijn we in staat om 3 tot 5 procent verbetering te realiseren. Dat is meestal al genoeg om de ergste knelpunten op te lossen.”

Net als Hollenga en Krikke benadrukt Mensonides dat het bij Smart Mobility draait om samenwerken. “De keten is zo groot, je hebt elkaar nodig. In de ICT en automotive zijn ze verder dan in de civiele wereld. Daar is data-driven volstrekt normaal. Goed dus dat we op InfraTech bij elkaar staan.”

Met hijspunten dichter naar het zwaartepunt en andere verbeteringen wordt deze week een nieuwe poging ondernomen om de Nettelhorsterbrug in elkaar te zetten. Foto: Arjan Gotink

Met de 'handtas-methode' verwacht BAM de delen voor de brug bij Lochem nu wel veilig te kunnen hijsen

Met vier solide hijspunten, dichter bij het zwaartepunt doet BAM deze week een nieuwe poging om de bouwdelen voor de brug in Lochem te hijsen. Speciale vijzels en sensoren helpen de hijsploeg om de zware delen op de millimeter nauwkeurig te plaatsen met zo min mogelijk mensen bovenop de hulptorens.

Ted van 't Hek. Foto: Guido Benschop

Van 't Hek: 'We voelen ons het prettigst in de rol van onderaannemer'

Van 't Hek investeert en breidt zijn palet uit. De omzet kreeg in 2023 wel een knauw, maar over 2025 is Ted van 't Hek ronduit positief. Emissieloos bouwen wordt meer ingebed en het Caribisch gebied lonkt. "Dat zijn mooie markten waarin we ons kunnen onderscheiden."

Minister Barry Madlener staat de commissie van Infrastructuur en Waterstaat te woord tijdens de eerste termijn op maandag 25 november. Foto: Cobouw

Minister ziet brood in opknippen knooppunt Hoevelaken en herstarten A27 Eemnes

Twee gepauzeerde infraprojecten hebben de meeste kans om als eerste weer opgestart te worden: de A27 Zeewolde-Eemnes en knooppunt Hoevelaken, in opgeknipte vorm. Dat liet minister Madlener zich ontlokken tijdens een infradebat op maandag.

Werkzaamheden op Hoofdstation Groningen in volle gang.

Vernieuwing: station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen

De vernieuwingen van station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen dienen hetzelfde doel: de spoorcapaciteit vergroten. De projecten kenmerken zich door de complexiteit van een monumentale en in bedrijf zijnde omgeving. Met vakmanschap gaan beide projectteams de uitdagingen aan. De samenwerking met opdrachtgever ProRail en andere partijen is daarbij een belangrijke factor.