Michiel Baars innoveert aan de lopende band: na circulaire beton, nu circulair bitumen

Michiel Baars innoveert aan de lopende band: na circulaire beton, nu circulair bitumen

Nog maar een paar maanden geleden baarde Michel Baars opzien met zijn innovatie voor circulair beton, en inmiddels staat alweer de nieuwste innovatie van New Horizon Urban Mining in de startblokken: circulaire bitumen dakbanen. Dit keer ontwikkeld in samenwerking met producent Icopal en dakdekker ZND Nedicom.

Over een paar dagen is het zover: dan is de nieuwste innovatie van New Horizon te aanschouwen op de Dutch Design Week. Heel opzienbarend ziet het product er niet uit, want deze nieuwe 'citumen'  lijken precies op 'gewone' bitumen dakbanen. Toch zijn ze wezenlijk anders: ze zijn namelijk gemaakt uit hergebruikt materiaal. “Ze zijn honderd procent circulair, alle bitumen dakbanen die we uit een gebouw slopen, gebruiken we weer opnieuw”, legt directeur Baars vol enthousiasme uit.

Waarom na circulair beton, nu circulaire dakbanen?
“Met New Horizon slopen wij gebouwen en geven het materiaal een nieuw leven. Bij de ontmanteling van bijvoorbeeld kantoorpanden komen er altijd enorm veel bitumen dakbanen vrij, want platte daken zijn daar grotendeels mee bedekt. Daarom vroegen we ons af: kunnen we daar niet weer opnieuw bitumen dakbanen van maken in plaats van dit materiaal zomaar weg te gooien? Kunnen we het materiaal niet  aan de fabriek teruggeven?"

Hij vervolgt: "We kwamen erachter dat er al een fabriek bestaat waar dat mogelijk is, van Icopal. Deze producent had al eerder geprobeerd wat wij wilden bereiken, maar is deze operatie drie jaar geleden gestopt, omdat de kwaliteit niet voldoende bleek te zijn en omdat ze de kosten niet onder controle kregen. We hebben besloten samen de uitdaging opnieuw aan te gaan. Wij zorgen voor het materiaal, Icopal maakt er bitumen van en dakbedekker ZND realiseert uiteindelijk de daken.”

Maar hoe krijgen jullie de kosten en de kwaliteit nu wel onder controle?
“Ten eerste omdat wij aan Icopal de garantie geven jaarlijks 25.000 vierkante meter materiaal aan ze te leveren. Daardoor kunnen ze altijd voldoende dakrollen maken en dat zorgt ervoor dat de prijs per rol naar beneden gaat. Wij hebben aardig wat vastgoedpartners en daardoor kan ik dus deze hoeveelheid garanderen. Daarnaast weten we ook zeker dat de citumen afgenomen worden.”

Hoe weten jullie dat zo zeker?
“Er is op dit moment erg veel vraag naar dit soort circulaire producten, de tijd werkt hierin ook in ons voordeel. Wij verwachten dat we al heel snel aan de honderd procent afzet zitten.”

Hoe zorgen jullie er voor dat de bitumen dakbanen op een juiste manier worden hergebruikt?
“Voordat we beginnen met de sloop en de scheiding van materialen, maken we eerst een analyse van de bitumen. Hoeveel ligt er op het dak? We nemen er monsters van en doen er onderzoek naar. We willen namelijk het ontmantelingsproces zo zuiver mogelijk laten verlopen. Dan komen de dakbanen in een containerbak. Dat materiaal brengen we naar een van onze onderaannemers en die snijdt het in hapklare brokken. Dit gaat naar Icopal en die kan het materiaal dan weer verder verwerken.”

Jullie leveren minimaal 25.000 vierkante meter aan materiaal. Hoeveel nieuwe dakrollen kun je daarvan maken?
"We verwachten hiermee 1 miljoen m2 citumen te kunnen produceren."

Zijn deze citumen niet veel duurder dan ‘gewone’ bitumen?
“Dat is altijd de eerste opmerking die ik krijg van de partners waarmee ik wil samenwerken. Ook dit keer kreeg ik van Icopal en ZND te horen: ‘Michel, dit is allemaal leuk en aardig, maar dit gaat echt veel te veel kosten’. Maar als je goed gaat nadenken en gaat samenwerken kun je die kosten flink beperken."

Oh ja, hoe dan?
"Icopal moet altijd flink investeren in de aanschaf van materiaal. Wij moeten op onze beurt betalen voor de verwerkingskosten. Als we dat tegen elkaar opheffen, zijn de kosten al veel minder. Toen we dat deden kwamen we overigens nog niet helemaal uit, de circulaire bitumen bleken alsnog een paar procent duurder uit te vallen dan de gewone. Toch is het ons gelukt de circulaire dakbanen voor dezelfde prijs op de markt te brengen. ZND heeft besloten de extra kosten voor lief te nemen. De dakbedekker weet dat er veel partijen zijn die het product willen hebben. En zij kunnen nu claimen dat ze de enige dakdekker zijn met circulaire bitumen dakrollen.”

New Horizon heeft de ambitie om ál het materiaal uit een kantoorpand herbruikbaar te maken. Voor welke materialen hebben jullie nog meer van dit soort oplossingen bedacht?
“Voor beton, voor gipswanden en voor metselsteen.”

Jullie staan dus nog aan het begin. We kunnen nog meer innovaties verwachten?
“Zeker. We leiden nu 34 innovatieprojecten, allemaal voor ander soort materiaal. We willen het liefst elke maand een nieuwe innovatie op de markt brengen.”

Dat is flink.
“Ja, we leggen onszelf flinke druk op. Het is misschien iets te ambitieus, maar we hebben er veel vertrouwen in.”

Michel Baars

Foto's: Marieke Odekerken.

Michel Baars (45) volgde een opleiding tot ingenieur Milieutechniek en Milieubeleid en was gedurende achttien jaar directeur van Search Ingenieursbureau. In 2015 richtte hij New Horizon Urban Mining op. Dat beschikt over een orderportefeuille van zo’n 60-70 miljoen euro aan sloopwerk. New Horizon ziet de stad als bron en vergaart materialen en grondstoffen uit de bebouwde omgeving voor hoogwaardig hergebruik. Het bedrijf doet dat door gebouwen te ontmantelen met behoud van de waarde in plaats van ze te slopen en het afval dat daarbij vrij komt, weg te gooien. New Horizon zegt niet te slopen, maar te ‘oogsten’.

Maar er zijn toch ook materialen in gebouwen waar we van te voren al weten dat die nooit hergebruikt kunnen worden?
“Ja, klopt, maar toch hou ik me er tot nu toe aan vast dat we álles kunnen hergebruiken. Maar we beseffen natuurlijk wel dat er materiaal is waarbij dat een grote opgave wordt. Denk bijvoorbeeld aan asbest. Hergebruik kan misschien ooit wel, maar ik verwacht pas dat we op langere termijn hier een oplossing voor bedenken. Ook tapijt dat op de vloer is vastgelijmd, is erg lastig. Dat is ooit gemaakt om zo lang mogelijk te blijven liggen, niet om het her te gebruiken."

Moeten we daar van te voren niet wat beter over nadenken?
“Jazeker. Wij lanceren dit product ook niet voor niets op de designbeurs, zodat we ook designers hierbij kunnen betrekken. Zij komen uit een hele andere wereld dan de bouw- en vastgoedsector en zij kunnen met heel verrassende oplossingen komen.”

Hoe gaat het nu eigenlijk met jullie installatie voor circulair beton?
“Super. We hebben vorige week een Innovatie Award voor het product gewonnen, dat steunt ons enorm. We gaan volgend jaar onze productie uitbreiden, we hebben nu een installatie in Zaandam, eind volgend jaar willen we er zes hebben. Daarnaast zijn we bezig met een licentie, zodat we dit product ook internationaal op de markt kunnen brengen. We willen circulair beton zo snel mogelijk uitrollen, want we kunnen hier echt heel veel CO2 mee besparen.”

Wat is de volgende innovatie die we van New Horizon kunnen verwachten?
“Waarschijnlijk een gericht op hergebruik van stroomkabels. Die zijn heel erg goed her te gebruiken, maar er zijn richtlijnen die dat verbieden. Dat is ongelofelijk stom en daar willen we wat aan doen.”

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

De drie technische universiteiten in Nederland richten nauwelijks bedrijven op voor de bouwsector. De studenten en medewerkers die wel startups beginnen, hebben grote ambities om de bouw duurzamer en digitaler te maken. Maar opschalen blijft moeilijk. "Je ontwikkelt iets voor de Nederlandse regelgeving, maar kan vervolgens niet internationaal de markt op."

SIMOX demodag. Foto: GROW

Innovatie | Monopiles trillen, schudden en 'jetten' op proef in de Haven van Amsterdam

Triltechniek kan natuurschade minimaliseren bij installatie van windmolenfundaties op zee, maar certificering ontbreekt nog. Een proef in de Amsterdamse haven brengt deze dichterbij én baant de weg voor meer innovaties, zoals gelijktijdig trillen, schudden en 'jetten'.

Op het Amstelveens water dobbert een ponton met daarop een zware draadkraan plus een accupakket. Foto: Verboomaasland

Waterstofaggregaat laadt elektrisch materieel in Amstelveense baggerpilot

Gebruik van waterstofaggregaten kan een interessante oplossing zijn voor laadproblemen met elektrisch materieel. Het scheelt veel gezeul met accu's, laat een proef met een baggerproject aan de Amstelveense Poel zien. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben.

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.