Drie oorzaken waardoor de bouwkosten snel stijgen zijn de beperkte ruimte van een binnenstedelijke bouwplaats, wachttijden voor medewerkers en de hijsbewegingen van torenkranen. Met een kleine bouwplaats, omsloten door openbare wegen, is men genoodzaakt om direct de hoogte in te gaan. Op de begane grond is namelijk amper de ruimte voor de opslag van goederen of voorzieningen. Bij de hijsbewegingen van een torenkraan moet het werk vaak gedeeltelijk stilgelegd worden binnen de bouw-veilig-zones. En wanneer het verticale transport onvoldoende capaciteit biedt, resulteert dit in lange wachttijden voor het personeel. Dit maakt het erg inefficiënt om zowel alle goederen als medewerkers tijdig naar de juiste verdieping te vervoeren.
Omstreden hijsbewegingen
Het aantal hijsbewegingen van een torenkraan in drukke binnensteden is momenteel een veel genoemd onderwerp. Terecht, want de veiligheid van de omgeving is van groot belang. Op krappe bouwplaatsen die zijn omsloten door openbare ruimte en passanten ontstaat er bij iedere hijsbeweging een risico op ongevallen voor zowel de bouwplaats als de omgeving. Om de risico’s te verminderen is de Vereniging Bouw- & Woningtoezicht Nederland bezig met nieuwe landelijke richtlijnen voor bouw- en sloopveiligheid. Materieel- en liftenspecialist RECO vond door de vraag van haar opdrachtgevers in Londen inspiratie om hier in eigen beheer slimme, innovatieve oplossingen voor te ontwikkelen.
Hoogbouwontwikkeling in Londen
Als Nederland zijn wij niet het eerste land met omvangrijke binnenstedelijke bouwprojecten. In Londen kampt men al geruime tijd met de dillema’s en de kosten van bouwen op een postzegel. Om een realistische prijs te bieden voor woningen en bedrijfspanden is Londen druk in de weer met betaalbare hoogbouw. Op dit moment wordt in Londen zelfs gewerkt aan een aantal hoogbouwprojecten voor betaalbare studentenwoningen. Hoe doen ze dit in Londen? Door met betrokken en innovatieve partijen de verticale en horizontale logistieke processen efficiënt in te richten.
Door zich vroegtijdig bij de projecten in Engeland te betrekken en mee te denken over nieuwe bouwmethodieken heeft RECO van de praktijk kunnen leren. Met deze kennis en ervaring is RECO specialist geworden in het optimaliseren van verticale bouwlogistiek. Om het liftgebruik verder te optimaliseren besloot RECO in eigen beheer een nieuwe toepassing voor zware bouwliften te ontwikkelen. Dit werd de RECO Common Tower. De combinatie van de Common Tower met personen-goederenliften is in staat volledig de benodigde hijscapaciteit te bieden voor zowel medewerkers als goederen tijdens de afbouw en gevelafwerking van hoogbouwprojecten.
De RECO Common Tower
Met een centrale toren creëert RECO per verdieping logistieke ruimte voor het uitladen van de liften. De toren wordt meestal aan de nieuwe gevel geplaatst. Langs de toren kan RECO zes zware personen-goederenliften monteren met een veilige kooi. De liften zijn uiterst geschikt voor het vervoer van omvangrijke materialen of maximaal 24 personen per lift. Doordat de liften onafhankelijk en onbemand zijn aan te sturen, kan het bouwpersoneel eenvoudig vanaf de begane grond goederen naar diverse verdiepingen sturen. Ten opzichte van een torenkraan is deze constructie veiliger, sneller en meer flexibel inzetbaar. De Common Tower biedt een goed alternatief voor de torenkraan doordat de liften per stuk 2500 á 3200 kilogram hefvermogen kunnen bieden. Door het gebruik van een torenkraan te verminderen met de Common Tower krijgt men niet alleen veiliger transport, maar worden ook de wachttijden voor personeel drastisch verlaagd. Bovendien is de kans op vertraging door wind bij hoogbouwprojecten met een torenkraan erg groot. Met de Common Tower wordt de kans op verletdagen verminderd doordat de liften niet onderhevig zijn aan windbelasting.
De Common Tower biedt daarbij het voordeel van een gelijkvloers laad en los platform op iedere verdieping. Direct nadat het materiaal uit de lift is gelost, kan deze weer onbemand naar de begane grond worden gestuurd. Met zes liften vervoert men dus nu gelijktijdig een grote hoeveelheid materialen naar de gewenste verdieping. Voor de montage van meerdere liften is met de Common Tower ook slechts een enkele gevelopening van maximaal 5 meter nodig. De liften worden bevestigd aan de toren zodat ook de verankering in de nieuwe gevel niet meer nodig is.
Om optimaal gebruik te maken van de liften is het belangrijk dat de goederen ook vlot kunnen worden aangeleverd. Op de begane grond worden goederen dan vaak per heftruck naar de lift vervoerd. Bij RECO hebben ze hier een alternatief voor gevonden, namelijk de RECO Loading Docks. Met deze constructie bouwt RECO een gelijkvloerse route tussen het laad en los punten van de vrachtwagens en de Common Tower. Dit beperkt het aantal handelingen en maakt het mogelijk om de goederen eenvoudig met elektrische palletwagens of dergelijke middelen naar de lift te vervoeren. ‘Just in Time’ leveringen worden hiermee nog efficiënter. De vloerdelen bieden voldoende draagkracht doordat dit op de piekbelasting is in te richten. Met deze stevige barrièrevrije route en het gecombineerde hefvermogen van de Common Tower maakt RECO een onvergelijkbaar transporttempo mogelijk binnen een minimaal oppervlak.
Lees ook: Transportconstructies voor hoogbouw