Tja, goede vraag Pim. Die discussie voeren grote mensen ook nog. In het allerbeste scenario ben je als organisatie met een uitstekend netwerk in staat om die goede mensen te vinden en aan je te binden. En het is oprecht waardevol als dit lukt. Werving is echter ook iets dat je naast je al drukke core business moet doen. Voor de gemiddelde directeur van een bouwbedrijf zijn werkweken van 60-70 uur geen uitzondering. Die bouwvak, hoe veelbesproken ook, is daarom eerder bittere noodzaak dan een gecreëerde luxepositie. Even op adem komen. Er wordt hard gewerkt in de sector. Als je dan in die overvolle werkweken wordt gebeld door een nieuwe commerciële aanwinst van het zoveelste detacheringbureau en als deze ook nog vanuit eigen belang redeneert, dan begrijp ik het stigma wel. Cv-schuivers, koppelbazen en mensenhandelaren.
Gelukkig is er ook een andere kant. Er zijn arbeidsbemiddelaars die oprecht voor een techneut een droombaan willen vinden en voor organisaties de juiste mensen. Die zich op integere wijze vastbijten in een zoektocht naar mensen die echt in een bedrijfscultuur passen, een cultuur waar de bemiddelaar zich al jaren in heeft verdiept. Die weten dat zij toegevoegde waarde moeten leveren op de juiste momenten, en dit betekent ook wel eens aan de zijlijn staan.
Dit alles was tien jaar geleden al zo. En dit gaat over tien jaar nog zo. Geen probleem, want ik hou van de mooie kant van ons vak. Kwaliteit wint op lange termijn altijd. Oh, en Pim, het antwoord op jouw vraag is: “ja, dat kunnen ze soms zelf en soms help ik”. In kindertaal, dus een stuk korter.
Door Chantal Daris, Business Unit Manager Bouw en Infra bij Continu