nieuws

Nog voor eerste paal ‘op reis’ met BAM door woning: ‘Gat in de markt’

woningbouw 3713

Nog voor eerste paal ‘op reis’ met BAM door woning: ‘Gat in de markt’
Ard Siekerman in de HomeStudios van BAM in Utrecht.

Van een grotere dakkapel tot een schilderij aan de muur. Bouwbedrijven bieden huizenkopers al een tijdje meer en meer keus. BAM gaat hierin sinds een klein jaartje nog een stap verder. Consumenten kunnen niet alleen online hun keuzes aangeven, maar ‘op reis’ door een experience center: Homestudios.

De ontbijtspullen staan al opgediend op tafel. Een kleedje op de bank ligt klaar om lekker onder te kruipen. Kaarsen zijn er ook, die hoeven alleen nog maar aangestoken te worden. Wie een stap zet in een van de huizen van Homestudios wordt overladen door een huiselijk gevoel. Je zou er zó kunnen intrekken, zo lijkt het.

Compleet ingericht huis in de Homestudios van BAM.

Letterlijk kijkje in toekomstige woning

Maar niets is minder waar. De elf ingerichte woningen die zich middenin een groot bedrijfspand langs de A2 in Utrecht bevinden, zijn om te bewonderen. Om huizenkopers letterlijk een ‘kijkje’ te geven in keuzemogelijkheden voor ruwbouw, afbouw en inrichting die BAM biedt. Online kunnen consumenten steeds meer visualiseren, maar je toekomstige woning in het écht voor je zien, is toch wat anders.

“Vanaf een tekening een keuze maken is érg moeilijk”, vertelt directeur customer excellence Ard Siekerman, terwijl hij Cobouw rondleidt langs de diverse woonconcepten. De ‘reis’ begint in een net opgeleverd huis, waar nog niets in staat en dat alleen een basisafwerking heeft en eindigt in een compleet ingerichte woning.

“Tegenwoordig kun je online al veel duidelijker keuzes visualiseren, maar dan zie je het alleen vanaf een computerscherm. Bij Homestudios kunnen huizenkopers in real life zien wat voor effect hun keuze heeft.”

Dakkapeltheater

Hij illustreert zijn verhaal door in het ‘dakkapeltheater’ op een knopje te drukken. Meteen verschuiven er twee wandjes en is de zogenaamde zolderruimte opeens een stuk groter geworden. “Geweldig toch?”, glimlacht hij.

Huizenkopers meer keuze bieden is volgens Joop Halman, hoogleraar innovatie in bouw aan de Universiteit Twente, een ontwikkeling die al jarenlang gaande is. Bouwbedrijven gaan steeds verder. De laatste jaren is het verzorgen van een complete inrichting, iets wat een bouwer traditioneel niet doet, totaal niet gek meer.

Andere initiatieven ‘consument gericht bouwenMijn Huis, Van Wijnen
Bij dit concept biedt het bouwbedrijf consumenten de mogelijkheid om hun woning volledig door Van Wijnen te laten afwerken. Kopers kunnen ook kiezen uit diverse interieursferen. Deuren, vloeren en wanden en de badkamer: alles kan Van Wijnen voor ze doen.Pluswonen, VolkerWessels
VolkerWessels heeft naar eigen zeggen een flexibel woonoplossing voor iedere vraag.

PreChoiche, Dura Vermeer
Volgens Dura Vermeer een ‘doordacht’ bouwconcept dat uitgaat van vooraf gemaakte keuzes en ruimte laat voor individuele wensen. Via een ‘web engine’ kunnen gebruikers, zonder dat er een tekening is gemaakt, doelstellingen en budget al aanvinken en bekijken.

Online woonplatform, Heijmans
Een online platform dat gekoppeld is aan websites van badkamer-, deuren- en keukenleveranciers, waarbij kopers al keuzes kunnen maken voor hun toekomstige huis. Er wordt ook nagedacht over een stylingsfunctie.

Alleen online

“Of BAM met Homestudios nóg verder gaat? Jazeker. Er zijn wel meer bedrijven die de complete inrichting aanbieden, maar dat alleen online. Een soort winkel zoals BAM heeft bedacht met zijn Homestudios, is nieuw.”

Als grote bouwer moet je hier tegenwoordig wel mee aan de slag, stelt Halman. Het is de toekomst. Consumenten zijn het zo gewend om eigen keuzes te kunnen maken. Wie daarin niet meegaat, valt buiten de boot. “De consument is kritischer geworden. De koper wil iets dat bij hem past. Dit begon ooit bij producten, zoals auto’s, en nu willen ze óók eigen keuzes in hun huis kunnen maken”, legt hij uit.

Kopers betalen er 10 procent meer voor

Huizenkopers zijn zelfs bereid er tien procent meer voor te betalen, blijkt uit een onderzoek dat een oud-afstudeerder van Halman een paar jaar geleden heeft gedaan. “Niet voor niets zetten bijna alle grotere bouwers hier tegenwoordig op in. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun huis niet willen laten inrichten door een bouwbedrijf. Maar een grote groep wil dat wel. En dat is een aantrekkelijke doelgroep.”

Siekerman beaamt dat. Volgens hem ligt er een gat in de markt. “Klanten willen beter bediend worden. De periode van een huis kopen is een stressvolle periode. Je doet het maar een paar keer in je leven. Dan wil je alles goed hebben”, weet hij.

Doe-het-zelfbereidheid

Bovendien is de doe-het-zelfbereidheid tegenwoordig steeds minder groot, vervolgt Siekerman. “Mensen hebben minder tijd en willen graag dat alles in één keer voor ze geregeld wordt. Als je hier al je keuzes maakt, hoef je niet maanden lang nog over de woonboulevard te slenteren.”

Complete inrichten overnemen kan ook

Wil je de keuken uit huis nummer 5? En de regendouche uit nummer 12? Dat kan gewoon. Huizenkopers hoeven hun keuze tijdens de ‘reis’ alleen maar aan hun woonadviseur door te geven. Zelfs de complete inrichting uit een van de voorbeeldhuizen overnemen, is te regelen.

Hiervoor is BAM diverse samenwerkingen aangegaan. In de ingerichte huizen staan meer dan tienduizend producten van twintig partners als Siemens, Bruynzeel en Siematic. “Nee, we maken die producten niet zelf”, lacht Siekerman. “We bieden ze aan via onze partners.”

BAM geen concurrent Ikea

BAM wordt hiermee dus absoluut geen concurrent van Ikea, benadrukt de Homestudios-directeur. “We werken juist samen met bedrijven die zich net als Ikea richten op interieur.”

Het aanbieden van die inrichting biedt BAM een paar grote voordelen. De bouwer leert hiermee allereerst de eindgebruiker beter kennen. “Voorheen hadden we de klant tot aan de sleuteloverdracht. Nu kunnen we, sinds we ook de inrichting verzorgen, de koper ook dáárna nog bedienen.”

‘Imago verbeteren’

Bovendien leren klanten BAM ook beter kennen. Het zorgt voor een grotere waardering van huizenkopers en dat straalt positief uit op het bedrijf, maar ook op de hele branche. “De klantervaring van bouwbedrijven bij de eindgebruiker is niet altijd even positief. Hiermee kun je je imago en klanttevredenheid een stuk verbeteren”, aldus Siekerman.

De keuzes die huizenkopers maken verlopen volgens een vast stramien: eerst is er een kennismaking en overleg met woonadviseur en specialisten, en worden de opties digitaal bekeken. Daarna neemt BAM de kopers mee door het pand en kunnen klanten keuzes die ze hebben gemaakt testen. Ze zien bijvoorbeeld hoe verschillende hoogtes van het toilet of de keuken uitpakken. Maar ook wat het verschil is tussen een uitbouw van 1,20 of 2,40 meter.

Muurtje verschuift

“Kijk”, illustreert Siekerman, terwijl hij in een kleine witte ruimte op een knopje op zijn tablet klikt. Op de vloer van die ruimte is een plattegrond van een woning afgebeeld. Zodra Siekerman de keuze heeft gemaakt van 2,40 verschuift de muur in de ruimte een stukje op en is er opeens veel meer ruimte in de op de grond afgebeelde plattegrond.

“Nu is er ruimte voor een kookeiland. Zo kunnen we goed laten zien wat een uitbouw met de grootte van een woning doet. Zo kan iemand tot de conclusie komen dat een uitbouw van 2,40 toch beter is.”

Keuzes uit pakketten

De keuzemogelijkheden werken, net als in de auto-industrie, met pakketten. Het is dus niet zo dat BAM in élk huis maatwerk regelt. “Bij elke bouwer die de koper ‘keuzevrijheid’ biedt, werkt het zo”, vertelt Halman. “Consumenten kunnen kiezen uit een aantal toeters en bellen, die allemaal al zijn bedacht. Je kunt niet ingaan op alle specifieke wensen van de klant, want dan wordt het onbetaalbaar”, legt hij uit. “Het is dus eigenlijk gestandaardiseerde variatie.”

Als je dit écht slim doet, vervolgt Halman, kun je vele varianten ontwikkelen waar consumenten uit kunnen kiezen. “De mate van zeggenschap van de consument over de grootte, de vormgeving, indeling en afwerking van de woning kan, afhankelijk van de keuze van de projectontwikkelaar of bouwer, sterk uiteenlopen. Als je je concepten modulair ontwerpt, kun je op een makkelijke manier véél extra keuze bieden aan consumenten. En dat is aantrekkelijk voor huizenkopers.”

‘MKB: ga niet in dezelfde markt aan de slag’

Voor het mkb heeft het echter weinig zin om hierin te investeren, stelt Halman, omdat kleinere bedrijven niet zoveel geld hebben om verschillende woonconcepten te ontwikkelen. “Mijn advies zou zijn: ga niet in dezelfde markt aan de slag. Want dat verlies je. Grotere bouwers kunnen veel lagere prijzen aanbieden dan kleinere bouwbedrijven.”

Het einde van de rondleiding nadert. Siekerman raakt niet uitgepraat over Homestudios, zo trots is hij over het nieuwe concept. “Of dit straks meer gemeengoed gaat worden? Ja, dat denk ik wel. Voor grote bouwers in ieder geval. Ontwikkelaars en beleggers zijn ook bezig met de vraag: hoe bedienen we de klant beter? Zij zullen dus sneller voor een bouwbedrijf kiezen dat hiervoor een concept heeft ontwikkeld”, verklaart hij.

De reis begint bij een net opgeleverd huis, zoals op deze foto en eindigt in de 3D -studio.

Voor de eerste paal al in je nieuwe huis staan

Hij opent een deur van de laatste, speciale ruimte. Een donkere kamer, waar in eerste instantie niets te zien is. Maar zodra de directeur zijn tablet in een installatie aan de muur plugt, licht de ruimte op. Alle gemaakte keuzes van huizenkopers, zijn hier, in de 3D-studio, te bewonderen. “Nog voordat de eerste paal in de grond staat, kun je hier al figuurlijk in je nieuwe huis staan”, vertelt Siekerman, terwijl hij een voorbeeldhuis laat zien. “Als consumenten hier zijn geweest, zijn ze erg enthousiast. Ik zou teleurgesteld zijn als dat niet zo was.”

Reageer op dit artikel