nieuws

Duurzaam huis? Graag, maar dan moet de investering wel terug te verdienen zijn

woningbouw Premium 792

Duurzaam huis? Graag, maar dan moet de investering wel terug te verdienen zijn
Warmtepomp

Woonconsumenten hebben oog voor duurzaamheid, maar nog meer oog voor hun portemonnee.

Als burger willen Nederlanders graag een duurzaam huis, maar als consument overheerst enige aarzeling. Dat beeld rijst op uit een onderzoek van ABN Amro naar de duurzame motivaties van consumenten.

Twee op de drie Nederlanders maken zich grote zorgen over klimaatverandering. Een meerderheid van 80 procent meent dat we duurzamer moeten leven om de planeet voor volgende generaties goed achter te laten. Ondanks dit bewustzijn, is de Nederlandse burger terughoudend met duurzame alternatieven wanneer het gebruik daarvan geld kost. Daarom worden er volgens ABN Amro relatief kleine stappen gezet om duurzaamheid in het dagelijks leven op te nemen.

Helft weet niet hoe zijn woning verduurzaamd kan worden

Een meerderheid van de consumenten (63 procent) zegt bij een nieuwe woning goed te letten op hoe duurzaam de woning is. Twee op de drie (67 procent) vindt het verduurzamen van zijn woning belangrijk. Een groter deel (74 procent) wil wel dat de investeringen in een duurzaam huis terugverdiend kunnen worden. Een derde vindt dat zelfs heel belangrijk.

Opvallend is ook dat bijna de helft van de mensen meer informatie wil over hoe hun woning verduurzaamd kan worden. Ook wil zo’n 40 procent meer weten hoe je het energiezuiniger maken van je huis zou kunnen financieren.

Twee op drie consumenten overweegt duurzame maatregelen

Uit onderzoek van Ipsos bleek eerder deze week dat tweederde van de woonconsumenten binnen drie jaar een of meer duurzame maatregelen aan zijn woning overweegt uit te voeren. Jongeren blijken meer duurzame verbouwingsplannen te hebben dan ouderen.

Oude lampen vervangen door led-lampen staat op nummer 1 van de maatregelen die op het To Do-lijstje staan van huurders. Koken op inductie op nummer 2. Bij koopwoningen staan zonnepanelen op nummer 1. Een slimme thermostaat aanschaffen staat ook hoog op het wensenlijstje.

Spouwmuurisolatie populairst bij terugverdienconsument

Bij woonconsumenten die vooral kijken naar hun portemonnee staat spouwmuurisolatie het hoogst op de lijst.

De meeste woonconsumenten (65 procent) keren hun spaarpot om de verbetering van hun huis te betalen. 44 procent gebruikt liever een subsidie van de gemeente, provincie of het Rijk. Het overgrote deel (71 procent) heeft nog geen idee hoeveel geld de maatregelen gaan kosten. 8 procent rekent op 10.000 euro of meer, 7 procent denkt met maximaal 500 euro klaar te zijn.

Hoe lang het duurt voordat de investering in duurzaamheid terugverdiend wordt, is voor de meeste mensen gissen.

Reageer op dit artikel