nieuws

Er komt hoe dan ook een groen bouwkabinet

woningbouw 132

Er komt hoe dan ook een groen bouwkabinet

Een kabinet met de VVD en GroenLinks lijkt na de verkiezingsuitslag een serieuze optie. Maar wat zou dat voor de bouw betekenen? En zijn de verschillen tussen rechts en links overbrugbaar?

“Goedemorgen. Ik denk dat de ChristenUnie of GroenLinks de echt duurzame ambitie moet brengen bij de formatie van het nieuwe kabinet”, twittert bouwdirecteur Biense Dijkstra op de ochtend na de verkiezingen en de toch wel verrassende uitslag.

Goed beschouwd geeft de Friese bouwer een diplomatiek antwoord. Voor het formeren van een nieuwe regering zijn de VVD, het CDA en D66 namelijk tot een van deze twee partijen overgeleverd.

Comfortabel met Klaver

Met de ChristenUnie heeft het ‘grijs-rechtse’ kabinet (naar Mathijs Bouman, macro-econoom en columnist bij het FD) 76 zetels in de Tweede Kamer. Schuift Klaver aan bij Buma, Pechtold en Rutte dan zijn het er 85; een stuk comfortabeler.

Maar wil GroenLinks dat wel? En Rutte; ziet hij een kabinet met Klaver wel zitten? Klaver achtte de kans op een groen-liberale regering zeer klein. Maar dat was tijdens de campagne. Na de champagne, die ongetwijfeld rijk vloeide gisteravond, is dat misschien anders.

Weet Rutte weer een brug te slaan?

Bovendien. Ook in 2012 werd een coalitie tussen de VVD en de PvdA op voorhand vrijwel uitgesloten. Neem alleen al de op het oog onoverbrugbare kloof tussen de twee tegenpolen over de hypotheekrenteaftrek. En toch lukte het. “Bruggen slaan”, heette het regeerakkoord toen.  

Eerdere uitspraken van VVD-coryfee Ed Nijpels, ongeveer een week geleden, wijzen ook in de richting van een Groen-Rechts kabinet. De man die van het Energieakkoord een succes dient te maken, beschouwde dat het tijdens de campagne veel te weinig ging over de verduurzaming van Nederland.

Kloof op het gebied van infra en verduurzaming 

Hoe groot zijn de verschillen tussen GroenLinks en de VVD, waarvan de gemiddelde kiezer een stuk minder rechts is dan de partij zelf, volgens een artikel in Trouw?

Qua infrastructuur valt er nog wel een kloof te beslechten. Zo wil de VVD juist extra geld (600 miljoen per jaar) uittrekken voor nieuwe wegen en spoorlijnen, terwijl GroenLinks wil korten op die begroting.

Klimaatdoelen: versnellen of juist vertragen 

Ook als het gaat over duurzaamheid zitten elkaars ‘natuurlijke’ aardsrivalen duidelijk niet op één lijn; zet GroenLinks vol in op het versnellen van het tempo naar een Nederland met alternatieve bronnen van energie; de VVD vindt dat deadlines voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen wel in de tijd moeten kunnen opgeschoven.

“Bijvoorbeeld als blijkt dat innovatievere en goedkopere technieken voor het opwekken van energie binnen handbereik zijn. Alsmede wanneer zede het maatschappelijk draagvlak vergroten.”

ChristenUnie en D66 ook behoorlijk groen 

Ligt een coalitie met de ChristenUnie (vijf zetels) meer voor de hand? De onderhandelingen zullen vermoedelijk een stuk makkelijker worden. Hoewel: waar de VVD de Verhuurdersheffing voor corporaties wil verdubbelen, wil de partij van Gert-Jan Segers daar juist van af.

Bovendien zal ook de ChristenUnie iets binnen willen halen. En last but not least. Ook Segers streeft een duurzame en circulaire economie na. “Binnen één generatie.” “Met wettelijke tussendoelen” omdat dat “milieuwinst oplevert, meer comfort in woningen en een impuls voor de bouwsector.”

Het zal Biense Dijkstra gelukkig stemmen. Linksom of rechtsom. Het nieuwe kabinet zal een groen karakter krijgen. En geven de ChristenUnie en GroenLinks niet thuis, dan zorgt D66 daar wel voor: die wil een miljard euro voor innovatie uittrekken, streeft een “radicale verduurzaming” na en vindt dat “asfalt als medicijn van files is uitgewerkt”.

Hoe bouw zijn formatiepartijen?  

VVD wil
D66 wil
CDA wil
GroenLinks wil
ChristenUnie wil
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels