nieuws

Drijvend Londen: ‘alleen de fundering is anders’

woningbouw Premium

Drijvend Londen: ‘alleen de fundering is anders’

Londen maakt plannen voor een waterwijk en gebruikt daarbij dankbaar Nederlandse expertise. Eén van de betrokkenen bij het plan dat onlangs de design&buildcompetitie won, is Mark van Ommen die medeverantwoordelijk was voor de bouw van de drijvende wijk Waterbuurt West op IJburg. “Net als in Amsterdam gaat in Londen alles drijven. Van de woningen tot de kantoren, de pleinen en de infrastructuur voor de nutsvoorzieningen.”

Er zijn meerdere manieren om in en op het water te bouwen en Van Ommen is gespecialiseerd in de betonnen bak. “Een waterwoning zoals wij die bouwen, is technisch hetzelfde als een ark”, zegt de directeur-eigenaar van Floatbase, die tot voor kort commercieel directeur was bij ABC Arkenbouw in Urk. “Het onderscheid zit in de vergunning; een bouwvergunning voor een waterwoning en een ligplaatsvergunning voor een ark. Maar feitelijk zijn beide een betonnen bak, met een houtskelet opbouw, en gevel- en dakbekleding naar wens. En: een waterwoning is eigenlijk gewoon een huis. Alleen de fundering is anders.”

 

Waterpas

In die fundering zit de crux. Want al is er met arken veel mogelijk, je moet wel zorgen dat de vloeren vlak liggen en dat er geen water over de rand van de betonnen bak klotst. Daartoe moeten de details uit de eindfase al op de tekentafel worden verwerkt. “Je moet bijvoorbeeld meteen weten of mensen een vleugel hebben en waar die komt te staan, want de verschillen in massa in de gebruiksfase, compenseer je in het betonnen casco. Op lichte plekken maak je de betonwand dikker, waarmee je in feite extra ballast aanbrengt. Zo voorkom je scheefgang.”

Hoogte, diepte en stabiliteit

De hoogte van het casco hangt af van het totaalgewicht van de ark met inhoud en van de omstandigheden ter plaatse. “Is er stroming, golfslag, verkeer, wind…? Dat bepaalt hoe hoog het beton boven het water moet uitsteken.” Getij is er in de dokken niet, want hoewel de rivier de Thames een meter of vier stijgt en daalt, hebben de dokken een gereguleerd peil. Het water is er zoet.

De stabiliteit van een ark of wordt gewaarborgd met een laag massazwaartepunt. En de hoogte van de opbouw? “ De vuistregel is dat je niet hoger moet gaan dan het fundament breed is. Dus op een platform van 25 meter breed, kun je in principe 25 meter hoog bouwen. Dan zakt de bodem een meter of 3 à 3,5 de diepte in.”

Einde kabelbaan O2

Dat kan in Londen gemakkelijk, want het dok is diep genoeg, maar Van Ommen verwacht niet dat er hoogbouw zal komen. “Ze willen daar een duidelijke connectie met het water, dus dat moet altijd zichtbaar blijven, ook vanuit de omgeving.” Bovendien zijn de kantoren niet zozeer bedoeld om multinationals in te huisvesten, als wel om lokale bedrijvigheid en werkgelegenheid te stimuleren. “Het Royal Victoria Dock, waar de wijk komt te liggen, ligt aan de overkant van de kabelbaan die bij O2 begint. Daar stappen jaarlijks anderhalf miljoen mensen uit – en er is niets te doen. Daar wil burgemeester Boris Johnson een eind aan maken. De wijk is dus net zozeer bedoeld voor toeristen en omwonenden als voor de bewoners zelf.” Behalve een stuk of vijftig waterwoningen – custom made voor de kopers – en een paar duizend vierkante meter kantoorruimte, is er dan ook sprake van pleinen, horeca, retail en liefst nog een aantal attracties.

 

Pilotproject

De wijk fungeert eveneens als pilotproject. Het Victoria Dock zelf biedt al ruimte aan ten minste drie vergelijkbare wijken, zonder dat het vol wordt. En dan zijn er nog de andere dokken. Alles wordt drijvend gemaakt, de woningen, de kantoren, de horeca, de retail en de pleinen. De straten zijn in feite drijvende steigers, waar de nutsvoorzieningen onderdeks in worden weggewerkt. Waterleidingen, riool, en elektra worden zo aan- en afgevoerd. Of de wijk gasaanslutiingen krijgt, weet Van Ommen nog niet. “Het is ook mogelijk om waterwarmtepompen te installeren. Dan kun je verwarmen en koelen met het water  waarin je ligt.”

Tijdelijke fabriek

Als het doorgaat, wil Van Ommen op locatie een tijdelijke fabriek realiseren, waar de bakken zo veel mogelijk met lokale mensen worden vervaardigd, aangevuld met een aantal Nederlandse experts.

Lees hier een eerder artikel over de Waterwijk

Reageer op dit artikel