nieuws

Groothuis schiet op eigen bouwplan

woningbouw

Groothuis Woningbouw heeft bij de gemeente Borger-Odoorn bezwaar gemaakt tegen een bouwplan waarbij het bedrijf zelf betrokken is.

De bouwer vreest dat het de dure woningen straks niet kwijt kan, en wil de
optie openhouden om goedkopere woningen te bouwen. “Voordat je kan gaan bouwen
ben je 1,5 à 2 jaar verder. Dan ziet de markt er misschien heel anders uit”,
rechtvaardigt Erik Baan, projectontwikkelaar bij Groothuis zijn bezwaar. Door de
recessie is het onverstandig het bestemmingsplan zo strak te omkaderen, vindt
hij. Meer flexibiliteit zou beter zijn. “Anders zit je vastgepind en kun je geen
kant meer uit.” Het omstreden plan voor woningbouw op het terrein van de oude
melkfabriek in Exloo werd door concurrent Brands uit Emmen opgesteld. Brands en
Groothuis hebben samen grond in Exloo waarop ze 27 duurdere woningen mogen
bouwen. “Vrijstaande woningen en twee-onder-een-kappers”, zegt Baan. Groothuis
mag er twintig neerzetten, Brands zeven. Groothuis diende voor hetzelfde gebied
ook een plan in, maar dat werd door de gemeente Borger-Odoorn afgewezen.

Jammer

Jasper Scholtens, projectontwikkelaar bij Brands vindt het jammer dat
Groothuis tegen het plan bezwaar heeft aangetekend. “Ik respecteer het, maar het
is niet mijn stijl”, zegt hij. “Het is de vraag of je je doel moet bereiken op
die manier. Je kunt ook een tekst laten opnemen in het bestemmingsplan”,
suggereert hij. “Of je lost het op met bouwvlakken, van mijn part maken ze er
twintig geschakelde woningen van.” “Het is jammer voor het dorp dat het project
nu in de tijd wegloopt”, zegt hij. Zelf vindt hij het plan “supergoed en een
verrijking voor Exloo.” Dat een bouwer bezwaarmaakt tegen een plan waar het zelf
aan de slag mee mag, is niet nieuw, weet Baan. “Ik hoor het zoveel om me heen.”
Vooral in recessietijd is het volgens hem weer relevant. Je loopt immers meer
risico dat je straks je dure woningen niet kwijt kunt. Het meningsverschil zorgt
niet voor haat en nijd tussen de bouwers, verzekeren de bedrijven. “Je kunt het
misschien niet eens een zakelijk meningsverschil noemen. Het is alleen een
andere kijk op hoe je doel kunt bereiken”, zegt Scholtens van Brands. Ook Baan
ziet geen beren op de weg voor verdere samenwerking. “De verstandhouding met
Brands is gewoon prima.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels