blog

Investeer jij ook in Co-development?

woningbouw Premium 450

Investeer jij ook in Co-development?

Co-creatie leek de afgelopen jaren een vanzelfsprekende werkwijze te worden in de vastgoedbranche. In de huidige markt lijkt het niet meer nodig en is er weinig waardering voor. Zogenaamde ’Excel sheet ontwikkelingen’ lijken makkelijker, sneller en meer op te leveren op korte termijn.

Wat ons betreft is en blijft het ontwikkelproces een ‘co-journey’: een reis die je samen met partners, (potentiële) klanten en andere stakeholders bewandelt. De invloed van partners en klanten op het proces is noodzakelijk om voor iedereen de meeste waarde te creëren en tot de beste producten te komen. Bijna alle andere branches hebben dat bewezen.

Daarom geloven wij dat co-creatie zich de komende jaren juist verder zal (moeten) ontwikkelen en hebben wij flink geïnvesteerd in de professionalisering en verfijning van onze methodiek naar ‘co-creatie 2.0’. Omdat de wijze van co-creatie afhankelijk is van (de fase van) het project, de locatie, de stakeholders en de doelgroep, onderscheiden we drie niveaus. Afhankelijk van het moment (en de fase) in het proces en de mate van invloed die deelnemers hebben: co-development, co-design en co-decision. Bij co-development ontwikkelen alle stakeholders, professionals en consumenten vanaf het eerste moment mee.

Deze verschillende reizen hebben we samen met een set specifieke co-creatie methoden in kaart gebracht in een co-creatie road map. Een speciaal ontwikkelde online tool met technieken uit de game industrie die we met de innovatieve start up Flavour hebben ontwikkeld, helpt ons om de meest optimale co-creatiemethode bij elke fase van ieder project te kiezen.

Door een combinatie van professionele conceptontwikkeling en verfijnde co-creatie kunnen we in elk project efficiënt maatwerk leveren. Met als resultaat verrassende wijken die appelleren aan latente behoeften, van opdrachtgevers en partners én van consumenten. Oók, of misschien wel juist, op plekken waar woningbouw niet of minder aantrekkelijk lijkt.

Naast het markt-maken helpt co-creatie in het beperken van faalkosten en zienswijzen. Het voorkomt dus vertraging en onnodige kosten. Bovendien levert een optimaal plan met optimale prijzen maximale opbrengsten. En niet onbelangrijk: het is superleuk werken en zowel professionals als bewoners zijn gelukkiger.

Waar kies jij voor: korte termijn opportunisme of durf jij ook te investeren in de ontwikkeling van co-creatie 2.0, zodat je ook op de middellange termijn blijvend het verschil kunt maken?


Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio bij Blauwhoed

Reageer op dit artikel