nieuws

Met giga versterking in Rotterdam ontstijgt voorgespannen lijmwapening in één klap experimentele stadium

utiliteitsbouw 4919

Met giga versterking in Rotterdam ontstijgt voorgespannen lijmwapening in één klap experimentele stadium
foto: Ries van Wendel de Joode

Het skelet van een gedateerde garage langs de A20 in Rotterdam, wordt geschikt gemaakt voor een tweede leven met veel zwaardere belastingen. BALM, ABT en S&P versterken de vloerliggers met voorgespannen carbonlijmwapening op een schaal zoals nooit eerder vertoond in Europa.

Compleet gestript is het gebouw van de oude Van Dijkgarage in Rotterdam. Ooit was het een iconische garage waar automobilisten rijdend op de A20 een glimp konden opvangen van de nieuwste en duurste Mercedes modellen. Het staat er nu wat troosteloos bij. Over het einde van de garage circuleren in Rotterdam de wildste verhalen over witwassende criminelen, inclusief  Willem Holleeder die lange tijd een gepantserde Mercedes reed die hij leaste bij Van Dijk. Het faillissement in 2013 maakte in elk geval een definitief einde aan het jetset-leven dat eigenaar John van Dijk leidde in Monaco.

Alleen het carcas van de iconische garage staat nog overeind. Foto: Ries van Wendel de Joode

Voor de bijna 40 jaar oude constructie ligt er na zes jaar leegstand een nieuw leven in het verschiet. Het wordt ingrijpend verbouwd tot een Porsche centrum. De dealer hoopt er   mensen vanuit de hele Benelux naar toe te halen  die de aanschaf van een Porsche  overwegen.  Op de tweede verdieping krijgen ze spectaculaire presentaties en shows te zien die ze moeten verleiden tot de aanschaf. “De belastingen zullen daardoor voor de constructie wel een stuk hoger uitvallen”, weet Kees Vermeulen van Balm bv. “En ze waren al niet mals. De constructie kreeg het al flink voor de kiezen.”

Liggers tot bezwijken getest

Samen met de constructeurs van ABT en leverancier S&P werkte Vermeulen afgelopen maanden een versterkingsprogramma uit van vooral de tweede verdiepingsvloer. Eerst op papier en door de liggers te scannen en koppen vrij te hakken om te kijken hoe de wapening precies ligt. Daarna volgde een serie belastingproeven met waterbassins op individuele liggers, die al dan niet waren losgezaagd van de vloer. Gemerkte scheuren en meetpunten van de theodolieten op een paar TT-liggers herinneren nog aan die ingrijpende beproevingen.

Om te kijken hoe de wapening precies lag is de kop van een TT ligger vrijgehakt

Door alle kennis die de bedrijven tijdens het uitvoerige onderzoek opdeden kon het budget voor de versterking flink naar beneden worden bijgesteld. Van 3 miljoen euro naar 1 miljoen om precies te zijn. “En dat was natuurlijk prettig voor de opdrachtgever”, benadrukt Vermeulen. “Niet meer alle liggers hoefden versterkt te worden, maar alleen de langste exemplaren met overspanningen van 18 meter. Dat zijn er overigens nog altijd een kleine 250 dus het blijft een flinke operatie.”

‘Traditionele’ koolstof lijmwapening schiet hier tekort

Versterken met lijmwapening doen Balm, ABT en S&P al zo’n vijftien jaar, sinds ze de technologie gedrieen in Nederland introduceerden. Maar het was volgens Vermeulen al snel duidelijk dat het oplijmen van ‘traditionele’ koolstofstrips in dit geval niet zou volstaan.

“Er was hier duidelijk zwaarder geschut nodig in de vorm van voorgespannen lijmwapening. En dat is nog niet zo vaak gebeurd, zeker niet op deze schaal. Maar de uitkomsten van de belastingproeven waren dusdanig dat iedereen het aandurfde. Bij een test in het werk bezweek een ligger versterkt met voorgespannen koolstofstrips pas bij vijf keer de ontwerpwaarde.”

Alle spansets uit Europa komen naar Rotterdam

De versterkingsoperatie is nu volop in uitvoering. Vanaf rolsteigers helen medewerkers van Balm eerst de onderkant van de TT-liggers aan, zodat die helemaal vlak wordt en de  koolstofstrips over de hele lengte hun kracht kwijt kunnen. Voor de koppen zijn speciale kraagstukken geëngineerd waarop later de spankop kan worden geplaatst om de koolstofstrips op 100 kN voorspanning te plaatsen.

De koppen van de liggers zijn voorzien van speciale kraagstukken waarop de spansets met 100 kN de koolstofstrips op spanning kunnen zetten.

Leverancier S&P mobiliseert daarvoor alle 16 spansets die in Europa voorhanden zijn.  Vermeulen: “Want zo bijzonder is de toepassing van voorgespannen lijmwapening. Er wordt wel eens ergens een brugligger mee versterkt maar nooit 250 liggers in één project. Zodra een strip op spanning staat moet de lijm een paar dagen uitharden voordat de spankop ingezet  kan worden bij een volgende ligger. Vandaar dat er zoveel spankoppen nodig zijn. Maar nu complete bouwtrein loopt en mensen, materieel en materiaal ter plekke zijn, moet de klus in een week of twaalf geklaard zijn.”

Perspectief voor veel gedateerde constructies

Dan kan hoofdaannemer FixPlan aan de slag met de daadwerkelijke verbouwing, want er moet duidelijk nog veel gebeuren, voordat het wat mistroostige betonnen karkas langs de A20 is veranderd in een blinkend Porsche centrum dat mensen uit de hele Benelux naar Rotterdam lokt. Vermeulen en zijn partners zijn overigens van plan de betonwereld voor die tijd uit te nodigen in het pand in Spaanse Polder. “Het is echt bijzonder wat hier gebeurt. Dit biedt perspectief voor heel veel betonconstructies die aan zwaardere belastingen worden blootgesteld dan waar ze ooit voor zijn ontworpen. Ik ben ervan overtuigd dat in de nabije toekomst voorgespannen lijmwapening steeds vaker wordt toegepast. Met dit project ontstijgt de techniek de experimentele fase en wordt breed inzetbaar.”

Reageer op dit artikel