nieuws

Een getraind systeem van mensen en organisaties

utiliteitsbouw Premium

“Als mensen vragen hoe dat is, station Den Haag Centraal verbouwen, dan vergelijk ik het met het verbouwen van Schiphol”, zegt bouwmanager Vincent Maaskant van ProRail. “Die vergelijking gaat voor dit werk wel op. Met dit verschil: de vliegtuigen blijven niet buiten staan, maar rijden in de vorm van treinen het gebouw in. En dat stelt zo zijn eisen aan de bouwmethode en de veiligheid.”

Dat bleek bijvoorbeeld afgelopen weekeinde toen het oude dak van de stationshal werd gehesen. “Hijswerk boven een stationshal waar dagelijks ruim 190.000 mensen heen en weer lopen is vragen om problemen”, zegt Maaskant. “Dus dan gaat de stationshal dicht.”

Het komende weekeinde en het weekeinde daarop gebeurt het nog een keer. Buiten de hal blijft het station telkens gewoon in gebruik voor het spoorwegbedrijf: een dwarstraverse houdt de perrons via de zij-uitgangen bereikbaar. “Afsluiten van de stationshal is ingrijpend”, zegt Maaskant, “maar het alternatief grijpt zo mogelijk nog meer in. Het dak verdwijnt dan in de doordeweekse nachten stukje bij beetje. Het dak zou dan zeker drie maanden open blijven.” Maaskant zegt te werken ‘op de spreekwoordelijke postzegel in het kwadraat’. “We hebben maar een beperkt bouwterrein in de vorm van het busplatform aan de ene kant van het station en het Koningin Julianaplein aan de andere.” De gemeente Den Haag wees het plein toe als bouwterrein.

In de komende twee weekeinden wordt de stationshal weer dichtgemaakt met een tijdelijk dak annex werkplatform. Tegelijk wordt het staalwerk voor het definitieve dak gemonteerd. De bouwers zadelen zich met het werkplatform wel op met een bijkomend probleem. Het kan pas weg zodra het nieuwe dak en de nieuwe wanden gereed zijn. Maaskant: “Je kunt er niet zomaar in gaan zagen.”De aannemer zoekt nu naarstig een manier om het platform te kunnen weghalen.

In een eerder ontwerp leverde het weghalen van het werkplatform minder problemen op. Het platform in de stationshal rustte daarin op meer kolommen dan uiteindelijk zijn geplaatst. De spanten die erop rusten vielen daardoor korter uit. Door de beperkte lengte waren ze makkelijker weg te halen. “Meer kolommen zou ook meer overlast betekenen voor de ruim 190.000 reizigers die dagelijks de stationshal passeren”, zegt Maaskant. “En het comfort van de reizigers staat altijd voorop.” Met dat comfort in gedachten houden schrobmachines de komende weken de vloer van de hal vrij van regenwater. De entree aan de halkant en de gevel van het kantorencomplex Stichthage is voor het moment ook wind- en waterdicht afgewerkt.

Het nieuwe dak wordt uit 270 elementen opgebouwd. Deze elementen hebben de vorm van een Wybertje en worden op locatie geassembleerd. “Ze zijn te groot om ze klaar voor gebruik te transporteren”, legt Maaskant uit. “Ze gaan niet onder viaducten door.” Een deel van het busplatform naast het station is ingericht als bouwplaats. Daar worden de elementen ‘just in time’ gemonteerd. ‘Precies op tijd’ moeten ook de vrachtwagens komen, legt Maaskant uit. “Het busplatform kan maar een beperkt gewicht dragen. Dat wordt al snel bereikt wanneer een aantal vrachtwagens er met lading op staat te wachten.”

Vorig jaar zomer werd in drie weekeindes de vide van Den Haag Centraal gesloopt. “Daar hebben we veel van geleerd”, herinnert Maaskant zich. Met die expertise werd in week 46 in één dag de grootste van de drie torenkranen op Den Haag Centraal geplaatst. Voor het werk waren twee dagen gereserveerd. “Dat hele getrainde systeem aan mensen en organisaties zetten we nu weer in.” Ervaringen met de aanpak van andere stations zijn er volgens hem minder. “Elk station is uniek. En daar komt nog bij dat enigszins vergelijkbare stationsprojecten tegelijk met Den Haag Centraal worden uitgevoerd, al overleggen we wel periodiek over de verschillende werken.”

Buffer

Weer en wind kunnen het werk voor Den Haag Centraal aardig parten spelen, al verwacht Maaskant geen onaangename verrassingen. “Ook al omdat iedereen zich in positieve zin voorbereidt op het meest negatieve scenario. In de planning zit een buffer zodat Den Haag Centraal hoe dan ook na werk in het weekeinde maandagmorgen om vijf uur weer als knooppunt voor het openbaar vervoer kan worden gebruikt.”

Projectgegevens

Opdrachtgever:ProRailArchitect:Benthem CrouwelAannemer:StruktonVerwachte oplevering:maart 2014Investering:120 miljoen euro

Reageer op dit artikel