nieuws

Tricotage zet stevige voet aan de veengrond

utiliteitsbouw Premium

Tricotage zet stevige voet aan de veengrond

Onder het toeziend oog van medewerkers van Disa Civil verdwijnt zo’n 5400 kuub onderwaterbeton naar de bodem van het project Tricotage in Veenendaal. In minder dan drie dagen tijd wordt de vloer, met een dikte van een meter, in een onafgebroken stroom gestort.

Maandag is de vloer klaar en begint het leegpompen van de kelder, die plaats gaat bieden aan een drielaags ondergrondse parkeergarage voor ruim 500 auto’s. Trebbe realiseert het project met woningen, winkels en een cultuurcluster in opdracht van de gemeente en AM, maar heeft de ruwbouw van de parkeergarage uitbesteed aan Welling Didam.

Welling is in december begonnen met de bouw van de betonnen diepwanden. Ruim 300 schroef-combipalen vormen de fundering van de kelder, die tot op 8 meter onder het grondwaterniveau reikt. Zo’n 700 groutankers houden de betonnen constructie op zijn plek. ‘‘We hebben na een damwandproef gekozen voor diepwanden’’, zegt gemeentelijk projectmanager Edwin Boonstoppel. ‘‘Een duurdere oplossing, maar we wilden het risico van het uit het slot lopen van de damwandplanken vermijden.’’

De afgelopen maanden is vanaf pontons de bouwput ontgraven. De veengrond is stabiel gebleken, maar leverde meer slib op dan verwacht waardoor toch enige vertraging in het werk is opgelopen. De bodem is met een laag grind afgesloten om vermenging van de grond met het beton te voorkomen. Het Belgische Disa Civil voert niet alleen het storten van het onderwaterbeton uit, maar heeft ook de damwanden schoongemaakt en enkele paalkoppen gerepareerd die bij het ontgraven schade hadden opgelopen. Het schoonmaken van de palen is uitgevoerd door duikbedrijf COW uit Vianen met behulp van een habitat, waarmee een droge werkruimte rond de paalkop kan worden gecreëerd.

Strook voor strook

Via de dobbertechniek wordt het onderwaterbeton strook voor strook op zijn plek geleid. ‘‘Continue aanvoer van het beton is cruciaal’’, benadrukt Leo Balster, projectleider van Trebbe nog eens. ‘‘Voor de 500 betonwagens die bij EBC uit Wageningen vandaan komen, zijn alternatieve routes achter de hand, er is een tweede betoncentrale als backup beschikbaar en we hebben een reservepomp paraat.’’ Vooralsnog loopt alles gesmeerd en lossen de betonwagens elkaar in een gestaag tempo af.

Zeker zo spannend is het leegpompen van de kelder, een klus die ongeveer twee weken tijd in beslag neemt. Als de kelder droog is, kan de opbouw van de parkeergarage verder. De garage krijgt vloeren van bubbledeck beton waarin de installaties worden weggewerkt. Eind dit jaar moet het niveau van de begane grond zijn bereikt. In het bouwblok boven de garage is plaats voor 87 woningen en zo’n 6000 vierkante meter aan winkels. In mei 2013 is de oplevering van Tricotage gepland.

Reageer op dit artikel