nieuws

‘Het is de hoogste tijd om hotels te bouwen’

utiliteitsbouw Premium

Om het unieke karakter van het Groene Hart te behouden, zijn bouwactiviteiten aan flinke restricties gebonden. Volgens Hans Broekmeulen, recreatieadviseur en directeur van het Groene Hart Bureau voor Toerisme moet er nog wel wat gebeuren om het gebied een toeristische trekpleister te maken en bezoekers vast te houden: hotels bouwen.

“Ik denk dat het nu de tijd is om te investeren in de bouw van hotels. De
bouwkosten zijn laag door de economische teruggang, en de interesse voor
hotelovernachtingen neemt – zeker in het Groene Hart – nog steeds toe. Je ziet
ook wel dat er juist hier initiatieven komen. In Gouda wordt nu een groot hotel
neergezet, en er bestaan ideeën voor enkele andere. Maar dat mocht ook wel: op
dit moment zijn er slechts kleine hotels in de stad. Onbegrijpelijk eigenlijk,
want Gouda heeft alles. Een mooie oude stad, de Reeuwijkse Plassen om de hoek,
de polders vlakbij. En in het uitgestrekte landschap rond Woerden is al helemaal
nauwelijks overnachting mogelijk. Het zou een prachtige plek zijn voor een
landschapshotel, mooi ingepast in de omgeving.” De meeste hotels staan in grote
steden als Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. In het tussenliggende gebieden zijn
ze op de vingers van één hand te tellen. “Zo blijven mooie steden als Gouda en
Woerden relatief onontdekt: na een dagtochtje moeten mensen toch weer terug naar
de grote stad. Een mooi familiehotel zal een positieve impuls geven aan de stad.
De explosie in de bouw van nieuwe hotels is wel voorbij, zeker in de grote
steden. Maar juist hier is er nog markt.” Volgens Broekmeulen ligt de verklaring
van de afwezigheid in de Nederlandse volksaard. “Wij zijn van oorsprong helemaal
geen hotelbezoekers. Wij gaan kamperen of naar het bungalowpark. Daarom ligt
Nederland vol met campings en hebben we onze bungalowparken zelfs geëxporteerd.
Maar in die trend zie je nu een verandering. Een vergrijzende, kapitaalkrachtige
bevolking gaat vaker naar een hotel voor een weekeinde en hebben geen zin om in
een bungalowpark tussen jengelende kinderen te zitten. Daarom zie je trouwens
ook steeds vaker dat nieuwe bungalowparken bewust geen zwembad hebben. Maar deze
groep is ideaal voor een hotel dat doordeweeks de zakelijke markt wil bedienen
en in het weekeinde het toerisme.” Broekmeulen waarschuwt de hotelbranche niet
te voorzichtig te zijn. “Het is logisch dat er goed gekeken wordt naar nieuwe
investeringen in deze tijd. Maar als je nu gaat bouwen, heb je een grote
voorsprong op de concurrenten. Je bouwt goedkoper en tegen de tijd dat de
economie en de zakelijke hotelmarkt aantrekken, heb jij bedden beschikbaar.”

Reageer op dit artikel