nieuws

Opvallende toezichtruimte hangt boven busplatform IJsei

utiliteitsbouw Premium

Opvallende toezichtruimte hangt boven busplatform IJsei

In de schaduw van de Noord-Zuidlijn vindt nog een groot bouwproject plaats bij het Amsterdamse Centraal Station: IJsei. Deze week werd een opvallend gebouw op het busplatform getakeld.

Het uitzicht moet spectaculair worden. De toezichthoudersruimte die hangt
straks ruim 15 meter boven maaiveld en maar liefst 21 meter boven de toerit van
de autotunnel die daar nog onderdoor loopt aan de achterkant van het station.
Het uitzicht kan volgens hoofduitvoerder Barry van der Zee van MNO Vervat de wat
krap bemeten ruimte compenseren. Want de komende tijd zullen behalve de
toezichthouders ook buschauffeurs koffiedrinken in de ruimte van 11 vierkante
meter die is ondergebracht in een grote horizontale buis. Over een jaar of twee
staat daarvoor aan de andere kant van het platform nog zo’n onderkomen. De
timmerlieden, die MNO Vervat inschakelt, zullen de komende weken hun uiterste
best doen om het opvallende gebouw zo efficiënt mogelijk in te richten. De
gebogen wanden nopen hen creatief met de ruimte om te gaan en plek te winnen
door sparingen te maken in de isolatie van het gebouw. Ze hebben daarvoor tot 13
december de tijd. Dan gaat de nieuwe dienstregeling voor het streekvervoer in en
wordt het platform voorlopig door de bussen van Arriva in gebruik genomen. Voor
die tijd moeten er een lift en schermen met 4 centimeter dik gelaagd glas worden
geplaatst. Alles is speciaal voor het project ontworpen door Benthem Crouwel
Architecten. Van der Zee verwacht bij de montage niet op onverwachte situaties
te stuiten. Onderaannemers en toeleveranciers hebben de afgelopen jaren genoeg
tijd gehad om de details verder uit te werken; het komt bijna neer op het in
elkaar zetten van een bouwpakket. Het werk duurt immers langer vanwege de
uitloop van de werkzaamheden aan de onderdoorgang van het Centraal Station voor
de Noord-Zuidlijn. Het even geopperde duikbootmodel, waarbij de zinktunnel ook
nog onder de autotunnel van IJsei zou worden gevaren, is niet doorgegaan. Het
busplatform bestaat voorlopig dus nog uit twee delen, één ten westen en één ten
oosten van de zinksleuf.

Autotunnel

Een stalen platform overbrugt de ruimte daartussen en zal dienst doen, totdat
combinatie Strukton van Oord de zinktunnel heeft neergelegd. Die combinatie zal
ook de twee delen verbinden van de autotunnel die deel uitmaakt van IJsei.
Aansluitend valt de voltooiing van het in totaal 250 meter lange busplatform wel
weer onder het contract van MNO Vervat, evenals de verhardingen van de tunnel en
de plaatsing van de benodigde tunneltechnische installaties. Combinatie
Strukton/Hollandia gaat de grote glazen kap neerzetten die het busplatform zal
beschermen tegen weer en wind. De overspanning daarvan van 60 meter zal de 38
meter van de kappen van het oude station doen verbleken. Nadat het gehele werk
gereed is, zal de achterzijde van het Centraal Station zijn ingericht als
wandel/fietsgebied met op maaiveldniveau een grote hal met winkels die verbonden
is met de tunnels onder het spoor. Vanaf die kant heeft het negentiende-eeuwse
monument dan een radicaal andere aanblik gekregen.

Reageer op dit artikel