bouwbericht

Tweede garage voor binnenstad Leiden

utiliteitsbouw Premium 55

Tweede garage voor binnenstad Leiden
JHK Architecten

De binnenstad van Leiden krijgt twee ondergrondse parkeergarages met in totaal 950 parkeerplekken: een onder Lammermarkt (525 plaatsen) en een onder de Garenmarkt (425). De garage onder de Lammermarkt is al in uitvoering. Hiervan is de bouwkuip van 22 meter diep – de diepste parkeergarage van Nederland – zojuist leeggepompt. Wethouder Paul Laudy (Bouwen). “Dat was technisch lastige klus. Maar hij is geslaagd.” Volgens planning moet de garage begin 2017 in gebruik worden genomen.

 

De garage onder de Garenmarkt begint in 2017 nadat die onder de Lammermarkt is opgeleverd. Voor dit plan hebben de gemeente Leiden en de Combinatie Parkeergarages Leiden (Dura Vermeer en Besix) tijdens de bouwbeurs Provada vorig jaar juni het contract ondertekend. Het is een Design, Build & Maintain-contract: de bouwcombinatie verzorgt het ontwerp, bouwt de garage en onderhoudt de garage (voor een periode van vijftien jaar). Het Leidse architectenbureau VVKH Architecten heeft de garage onder de Garenmarkt ontworpen. Belangrijke kenmerken van het ovaalvormige ontwerp zijn verkeersveiligheid, licht en transparantie, aldus het bureau. De garage krijgt vijf lagen. Zowel de in- als de uitrit liggen in de Korevaarstraat; de voetgangersentree komt aan de rand van het plein.

De Garenmarkt is een van de weinige open pleinen van de stad, waar veel evenementen plaatsvinden. Uitgangspunt van deze garage is dat het bovenliggende plein ‘vrij indeelbaar’ blijft voor evenementen. De nieuwe garage is zo min mogelijk zichtbaar in de openbare ruimte. Toch is het gebouw dusdanig ontworpen dat er veel daglicht tot diep onder de grond binnenvalt.

Laudy: “In Leiden is veel te ontdekken: winkelen, werken, recreëren en wonen. Voldoende parkeergelegenheid en goede bereikbaarheid is dan belangrijk voor Leiden.” De bouw neemt naar verwachting zo’n drie jaar in beslag.



Plaats: Leiden
Opdrachtgever: Gemeente Leiden
Ramingsgroep: 7,5 tot 12,5 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel