blog

Hypomania

utiliteitsbouw Premium

Hypomania
Suzanne van de Kerk

We mogen ons gelukkig prijzen dat Nederland uit de recessie is en het economisch herstel doorzet. Dat is gewoon mooi en prettig. Laten we echter niet de fout maken terug te vallen in tradities van voor de crisis.

Ik snap in dit jaargetijde wel dat je, nu de economische mist van de afgelopen jaren is opgetrokken, snel verblindt wordt door de zon(nige toekomst). Menig stad en regio kiest niet en wil mee in de vaart der volkeren. Men werkt het liefst aan meerdere gebieds- en regionale concepten. Het lijkt er bijna op dat er een directe relatie is tussen economische groei en de wildgroei aan ronkende gebieds- en regionale concepten rond campussen, hot spots, creatieve broedplaatsen en creatieve en/of slimme steden en de valleys. Met dank aan Fred Schoorl typeer ik dit fenomeen voor het gemak als hypomania.

Ik hoop dat het manifest dat 15 december vanuit het Jaar van de Ruimte wordt opgesteld als input voor de nationale omgevingsvisie hiermee korte metten maakt. Het KISS-principe helpt hier altijd bij. Kies echt voor sterke concepten die aansluiten bij het lokale DNA. Zorg dat er echt sprake is van Innovatie en samenwerking met innovatieve onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Wees als regio Selectief in het aantal concepten dat een mens aan kan. Zorg er wel voor dat het concept geen pr-praat is voor een slechtlopend gebouw of gebied, maar de nodige Substantie (te meten in aantal banen, bedrijven, innovaties, omzet et cetera) heeft. Juist vanwege het economisch herstel is er nu ook ruimte te investeren in sterke concepten. Het is voor regio’s beter af te zien van een concept dan te gaan voor lege concepten, die weinig om het lijf hebben. Dat is ook onderdeel van de smart city en regio.

Reageer op dit artikel