artikel

Niet laten verblinden door m2-prijs

utiliteitsbouw Premium

Niet laten verblinden door m2-prijs

In ons land staat er momenteel een slordige 8,5 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte leeg. Samen met de zogenoemde verborgen leegstand komen we volgens berekeningen van OfficeRank zelfs uit op liefst 17 miljoen vierkante meter aan leegstaand kantorenvastgoed.

Verhuurders proberen nu in toenemende mate hun kantoren te vullen door de huurprijs aanzienlijk te verlagen. Dat lijkt op zich een voor de hand liggende keuze, maar is tegelijkertijd kiezen voor de gemakkelijkste weg. En laten we eerlijk zijn, de vraag is ook of dat op de lange termijn soelaas biedt.

Verhuurders vragen zich onvoldoende af of het kantoorgebouw nog wel voldoet aan de huidige eisen van huurders. Niet alleen fysiek maar ook als het gaat om het beheer. Servicevoorzieningen moeten bijvoorbeeld veel meer op de huid van de huurder worden afgestemd. Huurders daarentegen moeten veel meer dan nu gebeurt helder voor ogen hebben wat voor huisvesting zij zoeken. De vierkantemeterprijs is belangrijk maar moet zeker niet bovenaan het lijstje staan. Het begint namelijk bij de vraag: wat voor soort kantoor vinden wij voor ons bedrijf belangrijk? En uiteraard ook, waar willen we gaan zitten en waarom? Een treffend voorbeeld is wat dat betreft de nieuwe huisvesting van Booking.com op een A-locatie in het Amsterdamse centrum. Dit bedrijf had zich ook aan de rand van de stad kunnen vestigen maar koos nadrukkelijk voor deze locatie. En waarom? Simpelweg omdat naar mijn idee veel van de werknemers studenten en jonge werknemers zijn die graag in het centrum willen verblijven.

Het is een geheel andere benadering dan dat je je als organisatie alleen maar laat leiden door een (lage) vierkantemeterprijs. We zien in onze praktijk ook, dat huurders door verhuurders worden verleid met het gratis vernieuwen van de inrichting. Het is een oude manier van denken. Gratis nieuwe vloerbedekking en een behangetje aan de muur. Leuk, maar als huurder schiet je er niets mee op als blijkt dat de plattegrond onvoldoende bij je organisatie past en je gebonden bent aan veel meer vierkante meters dan nodig. Dan vallen daar de kosten voor het tapijt en behang immers bij in het niet.

De economie trekt aan. Voor bedrijven vaak hét moment om naar de huisvesting te kijken. Laten verblinden door lagere huurprijzen lijkt aantrekkelijk maar is dat op de lange termijn niet. Ook voor de verhuurder niet. Niemand wil immers de goedkoopste zijn. Wél de aantrekkelijkste.

Ton Kouwets, MPS Verhuismanagement

Reageer op dit artikel