BAM verkoopt kroonjuweel Xbloc aan Van Oord
BAM Infra verkoopt haar iconische Xbloc en bijbehorende kennis aan baggeraar Van Oord. Behalve het intellectuele eigendom van het oeverbeschermingsblok gaan ook vijf mensen over.

BAM Infra verkoopt haar iconische Xbloc en bijbehorende kennis aan baggeraar Van Oord. Behalve het intellectuele eigendom van het oeverbeschermingsblok gaan ook vijf mensen over.

De problemen met de tunnel tussen Duitsland en Denemarken beperken zich allang niet meer tot de zeewaardigheid van de afzinkpontons. Over de staat van de zinksleuf bestaat nog veel meer discussie. Bouwcombinatie FLC dreigt een claim in te dienen van maar liefst 2 miljard vanwege meerwerk en vertragingen.

Hoe donker de wolken ook zijn die zich samenpakken, bij Van Oord hebben ze hun geloof in offshore windenergie nooit verloren. Maar het miljard dat het kabinet met Prinsjesdag onverwacht vrijspeelde, kwam geen dag te vroeg, vertelt directeur offshore, Maurits den Broeder, tijdens een interview met Cobouw. "Opereerde de overheid maar als een familiebedrijf dat vooral naar de lange termijn kijkt."

Sif stelt de winstverwachting flink naar beneden bij, Van Oord loopt een grote klus in Japan mis en Ørsted is slachtoffer van een wispelturige Amerikaanse overheid. In eigen land is het verre van zeker dat de overheid soelaas biedt.

Meer omzet, meer winst en meer opdrachten in portefeuille. De tien grootste bouwondernemingen van Nederland hebben afgelopen jaar opnieuw buitengewoon goed gepresteerd. Het verhogen van de winstmarge blijft voor een aantal bouwers echter nog altijd een worsteling.

Baggeraar Van Oord heeft opnieuw een grote landaanwinningsopdracht in Dubai binnengehaald. Het Naïa Islandproject moet 13 hectare groot worden, en straks vooral plaats bieden aan luxe villa's voor de steenrijke inwoners van de stadstaat.

Een werf in China gaat twee nieuwe valpijpschepen bouwen voor Van Oord. Het eerste vaartuig komt in 2028 beschikbaar om steenbescherming aan te brengen rond kabels, leidingen, windmolenfunderingen en andere kritische infrastructuur op de zeebodem.

Met jack-up-poten van 126 meter en een giek van 155 meter kan het nieuwste installatieschip van Van Oord windmolens van meer dan 20 MW op de zeebodem neerzetten. De Boreas is niet alleen de grootste in zijn soort ter wereld, maar door methanolvoortstuwing ook de duurzaamste.

Met breuksteen uit de oude Afsluitdijk en zand uit het IJsselmeer maakt Van Oord een beschermende dam voor de vismigratierivier. Nog even en Lely's monument vormt geen obstakel meer voor paling, zalm, steur en andere trekvissen.

'In een volgend leven word ik opdrachtgever', grappen aannemers vaak na het verliezen van een aanbesteding. Baggeraar Pieter van Oord stapte nog tijdens dit leven over en trof een compleet gekantelde markt. Als ceo van Schiphol opende hij de Infratech met een oproep om vooral voor de luchthaven te komen bouwen. Want die wordt voor 6 miljard euro verspijkerd.