Toenemende groei in de bouw verwacht in de komende jaren
Krimp verandert in groei in 2025 en in het jaar daarop neemt de productie verder toe. De bouwsector toont een positieve ontwikkeling, hoewel belangrijke belemmeringen blijven bestaan.
Krimp verandert in groei in 2025 en in het jaar daarop neemt de productie verder toe. De bouwsector toont een positieve ontwikkeling, hoewel belangrijke belemmeringen blijven bestaan.
Inframinister Barry Madlener heeft meer tijd nodig om te kiezen welke gepauzeerde aanlegprojecten te herstarten. Hij wil er jaarlijks één uit de ijskast halen, maar haalt tegelijkertijd 500 miljoen euro uit de pot.
Wat leveren een jarenlange rechtszaak en bezwaren tegen een project zoals de ViA15 eigenlijk op? Voor de bezwaarmakers zelf is het duidelijk: bouwplannen worden er echt beter van.
Zeven jaar lang bleef Maarten Witberg, beleidsmedewerker bij Natuur en Milieu Gelderland, strijdlustig voor de stem van de natuur in de zaak ViA15. Wat leren we van de bezwaarmakers? 'We willen dat plannen beter worden.'
De prijsstijgingen afgelopen jaren zullen het ViA15-project een stuk duurder maken, meent minister Madlener (Infrastructuur). "We zien dat door juridisering grote projecten steeds lastiger worden om uit te voeren."
De rechter heeft het grote wegenbouwproject in Gelderland na een jarenlang proces groen licht gegeven. Andere vastgelopen bouwprojecten zijn daarmee niet plotsklaps weer op weg geholpen.
Mona Keijzer belooft dat met 'heel hard werken' de bouw van jaarlijks 100.000 woningen mogelijk is. Verontruste ontwikkelaars, bouwers en brancheorganisaties vrezen voor een doemscenario. ''Alleen koorddansers kunnen in de toekomst nog woningen ontwikkelen."
Na jaren vertraging door bezwaren tegen de vergunning komt Porthos op stoom. Tijdens het verlate startfeestje werd vooral verder in de toekomst gekeken. Want Porthos is al volgeboekt en er moeten veel meer lege gasvelden onder de Noordzee worden benut om CO2 op te slaan.
De ondergrens van stikstofuitstoot blijft voorlopig ongewijzigd, ondanks dat die ondergrens niet wetenschappelijk is onderbouwd. De beoogde wijziging had echter maar weinig effect op de (grotere) woningbouw. Op makkelijker papierwerk na.
Ruim twintig nieuwe partijen hebben het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) ondertekend, waaronder gemeenten, Schiphol en Havenbedrijf Rotterdam.