Cobouw
  • Start gratis proefperiode
  • Inloggen
  • Nieuws
  • Aanbesteden
  • Duurzaamheid
  • Infra
  • Innovatie
  • Marktontwikkeling
  • Cobouw50
  • Cobouw LIVE
  • Cobouw Pro

Alles over oosterweel-verbinding

  • Afgelopen weekeind werd het vijfde element van de Scheldetunnel op de rivierbodem gelegd. Foto: Lantis / Van der Kloet
    infra4 nov. 25

    De afzinkcommandant weet: zo'n tunnelelement belandt niet vanzelf op de goede plek in de Schelde

    Met een toegewijd team reusachtige betonnen bakken op rivierbodems leggen. Voor Maurice Reijm is er niks mooiers dan het afzinken van tunnels en caissons. Maar op de automatische piloot gaat het nooit. Zelfs het bovenhalen van het tunneldeel, dat onlangs bleef steken in Antwerpen, vond de afzinkcommandant uiteindelijk 'een gave operatie'.

  • Om geluidshinder te voorkomen is stil asfalt op de Bypass gelegd en worden er geluidsschermen geplaatst tot wel 6 meter hoogte. Foto: Ries van Wendel de Joode.
    oosterweel-verbinding7 okt. 25

    Gloednieuwe bypass ring Antwerpen kost 300 miljoen, maar mag over paar jaar alweer gesloopt worden

    Duizend liggers die steunen op honderd pijlers. Voor het rondmaken van de ringweg kijken ze in Antwerpen niet op een kunstwerk meer of minder. Ook niet als het om slechts een tijdelijke constructie gaat. Over twee weken gaat het eerste deel van de Bypass open.

  • Het vierde element van de Scheldetunnel is weer naar boven gehaald. Bij het volgende doodtij half september wordt een nieuwe poging gedaan het op de juiste plek op de rivierbodem te leggen. Foto: Lantis.
    oosterweel-verbinding5 sep. 25

    Vierde element Scheldetunnel weer boven water en tijdelijk geparkeerd aan Antwerpse kade

    Het weerbarstige element van de Scheldetunnel dat bleef steken op een bult zand, is door aannemer Cotu veilig boven gebracht. Bij het volgende doodtij over twee weken vindt op de rivier in Antwerpen een volgende afzinkpoging plaats.

  • Het tunnelelement wordt opgedreven en teruggesleept naar het Doeldok. Half september wordt een nieuwe afzinkpoging gedaan. Foto: Lantis
    tunnelbouw29 aug. 25

    Aannemer Scheldetunnel haalt gestrande element toch weer boven

    Het vierde element van de Antwerpse Scheldetunnel dat bleef steken op een bult zand, wordt door combinatie Cotu toch weer opgedreven. Dinsdag start die precaire operatie die twee dagen in beslag neemt.

  • De afzinkpontons van de Scheldetunnel blijven de komende weken standby. Ze blijven ook gekoppeld aan het vierde element dat inmiddels op de bodem ligt. Foto: Lantis
    oosterweel-verbinding22 aug. 25

    Vierde element Scheldetunnel blijft steken op een bult zand

    Door onverwacht sterke erosie op de rivierbodem, is het vierde element van de Scheldetunnel in Antwerpen niet helemaal op de goede plek terechtgekomen. Aannemer Cotu wil de 160 meter lange betonnen bak twee weken laten liggen en bij het volgende doodtij in de juiste positie schuiven.

  • Het eerste element voor de Scheldetunnel wordt in positie gebracht voor het afzinken tegen het landhoofd aan de linkeroever. Foto: Lantis
    tunnelbouw31 jul. 25

    'Zolang de Gina niet gaat ademen, komt het wel goed met die Scheldetunnel'

    Op de plek waar de Antwerpse Scheldetunnel wordt afgezonken, zijn getijdeverschillen van 5 meter heel gewoon. Gelukkig weten de bouwers hoe je voorkomt dat het afsluitende rubberprofiel, de Gina, de tunnelelementen een stukje terugduwt.

  • Het eerste van in totaal acht elementen van de Scheldetunnel arriveerde in het hemelvaartweekeinde in Antwerpen. Foto: Lantis
    tunnelbouw2 jun. 25

    Antwerpen verwelkomt eerste 'tunnelkanjer'

    Over de Noordzee en de Westerschelde van Zeebrugge naar Antwerpen. Met vier sleepboten en een duwboot is het eerste element voor de Scheldetunnel naar Antwerpen vervoerd. Deze zomer wordt hij op de rivierbodem gelegd als onderdeel van de Oosterweelverbinding.

  • De fundering van de pijlers van de tijdelijke bypass bestaat uit grondfreeswanden (CSM). Foto: Lantis
    tunnelbouw8 apr. 25

    Antwerpen bevrijdt zich van haar grote litteken, maar plaatst er eerst nog één naast

    Het ringviaduct dat Antwerpen al vijftig jaar in tweeën splijt, wordt grotendeels ondergronds gebracht. Maar eerst bouwt de havenstad er nog zo'n zelfde viaduct naast. "Het bleek de enige manier om dit deel van het Oosterweel-project beheersbaar te houden."

  • Abonneren
  • Nieuwsbrieven
  • Over Cobouw
  • Klantenservice
  • Contact
  • Abonneren
  • Vacatures
  • Adverteren

Thema's

  • Aanbesteden
  • Bouwkwaliteit
  • Duurzaamheid
  • Infra
  • Innovatie
  • Marktontwikkeling

Nieuws

Extra

  • Podcasts
  • Cobouw50
  • Cobouw Live
  • Bouwvrouwen
  • Cobouw Café
  • Events

Bekijk ook

  • Bouwberichten
  • Bouwmachines.nl
  • BouwMonitor
  • Bouwwetten.nl
  • Gawalo.nl
  • Installatie Journaal
  • Vakblad Warmtepompen

Volg Cobouw

  • Facebook
  • LinkedIn
  • x
  • Instagram

Cobouw is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen