Noorden teleurgesteld, kabinet zet onderzoek naar Lelylijn niet door
De Lelylijn en de Nedersaksenlijn bereiken voorlopig hun eindstation: het kabinet zet onderzoek naar de aanleg van de spoorlijnen nu niet door.
De Lelylijn en de Nedersaksenlijn bereiken voorlopig hun eindstation: het kabinet zet onderzoek naar de aanleg van de spoorlijnen nu niet door.
De noordelijke provincies willen 15 miljoen euro bijdragen aan de verdere voorbereidingen van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, maar daar is nog niet genoeg geld voor.
De geschatte kosten voor de aanleg van de Lelylijn zijn minstens twee keer zo hoog als begroot, blijkt uit nieuw onderzoek. Voor drie mogelijke routes is gekeken naar de kosten, de rijtijdwinst en de hoeveelheid extra woningen. De kosten van de spoorverbinding kunnen ook zeven keer zo hoog uitvallen.
De Lelylijn wordt genoemd in een EU-akkoord over trans-Europese treinverbindingen. De lijn komt daarmee op een lijst met belangrijke spoorprojecten.
Is de Lelylijn nog levensvatbaar? Projectdirecteur Stijn Lechner en zijn team onderzoeken het de komende twee jaar. "Die 6 tot 9 miljard euro van de regering is nergens op gebaseerd."
Bouwers staan in de rij om woonwijken de grond uit te stampen in Flevoland, zegt gedeputeerde Jan de Reus. Hij begrijpt wel waarom. "De grond is schoon én de lijntjes kort. Maar we gaan hier niet alleen maar huizen plempen. Er moeten dus voorzieningen bij. En een IJmeerlijn."
Het kabinet wil 3 miljard investeren in een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen. VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis is groot voorstander van de Lelylijn, maar ziet nog wel een paar obstakels. "De belangrijkste? De wens van Flevoland voor een IJmeerlijn tussen Almere en Amsterdam."
Te simplistisch, gefundeerd op wensdenken en voor je het weet dubbel zo duur. De Lelylijn stevent af op een deceptie, waarschuwen wetenschappers en Kamerleden. "Dit is gevaarlijk."