Blog | Is 'doen alsof' goed genoeg?
Ik krijg regelmatig de kriebels van berichten die ik langs zie komen op diverse media. Grote taalmodellen hebben ons in no-time om hun vinger gewonden. Met blind vertrouwen wordt erop los 'geprompt'.

Ik krijg regelmatig de kriebels van berichten die ik langs zie komen op diverse media. Grote taalmodellen hebben ons in no-time om hun vinger gewonden. Met blind vertrouwen wordt erop los 'geprompt'.

De constructeur wil alles het liefst stevig koppelen. De bouwfysicus houdt juist alles zoveel mogelijk los om geluidsoverlast tegen te gaan. Voor de bouw van Matchbox in Eindhoven werd de groeiende catalogus weer uitgebreid met een paar intrigerende houtbouwdetails.

De nieuwe Commandopost Vastgoed moet de bouwsector en de overheid verenigen om de komende jaren flink te bouwen voor Defensie. Er zijn tientallen miljarden mee gemoeid. De eerste bouwers en adviesbureaus sloten al aan.

25 ingenieursbureaus slepen een klus van maximaal 1,7 miljard euro binnen van Rijkswaterstaat. De bureaus gaan de komende jaren de benodigde kennis leveren voor de vervangings- en renovatieopgave in de infrastructuur.

Het is geen zinktunnel, geen onderzeeboot, geen offshore-constructie én geen golfbreker. De drijvende tunnel is van alles een beetje en kwam misschien daarom nooit verder dan de tekentafel. Marcel 't Hart van Haskoning/TEC brengt deze oude ingenieursdroom met zijn promotie een stukje dichterbij.

Twee helikopters met reusachtige meethoepels eronder vliegen komende maanden laag over grote delen van Nederland. Met behulp van elektromagnetische straling brengen ze in kaart waar zoet- en zout water zich bevindt in de bodem tot dieptes van wel 200 meter.

Op de plek waar de Antwerpse Scheldetunnel wordt afgezonken, zijn getijdeverschillen van 5 meter heel gewoon. Gelukkig weten de bouwers hoe je voorkomt dat het afsluitende rubberprofiel, de Gina, de tunnelelementen een stukje terugduwt.

Schiphol had het contract met Ballast Nedam en TAV voor de bouw van de A-pier nooit mogen beëindigen. Dat oordeelt de rechtbank in de zaak tussen de hoofdrolspelers van het bouwdrama. Als ze er niet onderling uitkomen, bepaalt de rechter in het vervolg van de procedure hoeveel geld de aannemer nog van de luchthaven tegoed heeft.

Alle gebouwen zakken, zelfs die op megapalen, maar aan welke lagen ontlenen zij hun draagkracht? In het dichtbebouwde Rotterdam is die vraag steeds relevanter. Een palentest aan de Coolsingel brengt het haarfijn in beeld. Eerste update: de diepste paalpunt draagt nog niets bij.

De omzet en brutowinst van Antea Group Nederland stegen in 2024 opnieuw. Het ingenieurs- en adviesbureau spreekt van 'een uitstekend resultaat'.