Onvervalst Hollands polderwerk aan de Fehmarnbelt
Voor de bouw van de Fehmarnbelttunnel wordt eindeloos geschoven met grond. Zolang het niet te nat is, kun je van keileem prima dijken boetseren.
Voor de bouw van de Fehmarnbelttunnel wordt eindeloos geschoven met grond. Zolang het niet te nat is, kun je van keileem prima dijken boetseren.
De Fehmarnbelt-tunnel moet 120 jaar meegaan en de technische eisen zijn extreem. Elk van de 89 elementen uit de fabriek moet perfect uit de mal komen.
De grootste afzinktunnel ter wereld vraagt om een betonfabriek die records breekt. In Rødbyhavn rollen 217 meter lange tunneldelen van de band.
Ze moesten er een speciale fabriek voor bouwen, maar de eerste tunnelmoot voor de Fehmarnbelt-tunnel is nu klaar. De aannemerscombinatie heeft nog zo'n 750 stuks te gaan.
Zelfs de slapste grond die Boskalis en Van Oord bovenhalen bij de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel moeten ze verwerken in landaanwinning. Het zal niet de laatste keer zijn dat de baggeraars aan de slag moeten met materiaal met minimale draagkracht.
Het Deense tunnelproject van BAM gaat nu echt van start. Aan Deense zijde is begonnen met de bouw van de fabriek voor de meterslange prefab-betonnen tunnelelementen voor het Fehmarnbelt-project, waar BAM en het internationale consortium al jaren naar uitkeken.