Vijf online platforms in de bouw: wat zijn de grootste verschillen?

Vijf online platforms in de bouw: wat zijn de grootste verschillen?

Uber, Booking.com en Airbnb hebben het nut van online platforms al lang en breed aangetoond. Dankzij innovatieve technologie worden vraag en aanbod razendsnel samengebracht. Ook in de bouwbranche zijn dergelijke platforms sterk in opkomst. Welke zijn er momenteel precies en waarin verschillen ze van elkaar?

Ongeveer een op de zes woningbezitters in toeristisch Amsterdam verhuurt zijn woning via Airbnb en een op de drie Nederlandse vrijgezellen is geregeld te vinden op een datingsite. En wie kent Uber en Booking.com niet? Digitale platforms, waar vraag en aanbod via slimme algoritmes bij elkaar worden gebracht, zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

De afgelopen jaren waren goede tijden voor de bouw, maar de coronacrisis zorgt voor onzekere tijden. De grote klap voor de economie zou nog moeten komen. Om ook in deze tijden je agenda goed gevuld te houden, is het een aantrekkelijk idee om gebruik te maken van een online platform als extra marketingkanaal. Maar hoe zie je door de bomen het bos nog? Want er zijn verschillende (en steeds meer!) platforms waar je je als bouwbedrijf kunt aanmelden. Wij hebben de belangrijkste vijf voor je op een rijtje gezet. Ze hebben bijna allemaal een andere werkwijze en een ander verdienmodel. Voor jou als bouwbedrijf betekent dit dus dat er wat te kiezen is. Probeer ze uit en ontdek of, en zo ja hoe, deze platforms opdrachten kunnen genereren voor jouw bedrijf.

Digitale platforms, waar vraag en aanbod via slimme algoritmes bij elkaar worden gebracht, zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij”

Werkspot

Werkspot, dat al uit 2005 stamt, is mogelijk het bekendste platform in de bouw. Veel vakmannen hebben er dan ook ervaring mee. Hoe werkt deze website? Een consument kan gratis een klus plaatsen, waar een vakman of bedrijf dan weer op kan reageren. De consument kan daarna kiezen met welke vakmannen of bedrijven zij contact opnemen. Deze laatste betalen vervolgens een vergoeding voor de lead. Het exacte bedrag hangt daarbij af van de precieze grootte van de opdracht.

Op Werkspot worden veel verschillende typen opdrachten geplaatst. Dat heeft als mogelijk voordeel dat er een breed aanbod aan opdrachten te vinden is, maar als mogelijk nadeel dat het soms lastig is voor een vakman of bedrijf om daartussen dé droomklus te vinden. En misschien zijn sommige klussen te klein voor jouw organisatie. Verder kunnen veel verschillende vakmannen en bedrijven op dezelfde klus reageren, waardoor je vaak lang niet de enige bent die ergens actie op onderneemt.

Zoofy

Zoofy werkt eigenlijk een beetje zoals Uber. Een consument kan gratis een klus bij je aanvragen. Pas wanneer deze klus daadwerkelijk is uitgevoerd, betaal je als vakman of bedrijf een vast percentage aan Zoofy. Op Zoofy worden vooral de wat kleinere klusjes aan huis geplaatst. De huis-tuin-en-keukenklussen zeg maar. Voor zzp’ers zoals klusjesmannen en loodgieters kan dit een mooi platform zijn om je agenda mee aan te vullen als het nodig is.

Advanza en Homedeal

Eigenlijk lijken de platforms Advanza en Homedeal sterk op elkaar. Vandaar dat we ze voor het gemak even samenvoegen. Een consument vult bij Advanza en Homedeal ook eerst een aanvraagformulier in. Daarna wordt deze aanvraag direct gematcht aan in totaal vier bij het platform ingeschreven vaklieden. Op basis van een filter dat je vooraf instelt, bepaalt het platform welke vakmannen de betreffende aanvraag ontvangen. Als bedrijf of vakman betaal je dan een vast bedrag per lead. En daarna is het aan jou om de klant te overtuigen.

Trustoo

Trustoo is een relatief nieuwe speler in de markt, waarbij het meer om kwaliteit dan om prijs draait. Bij Trustoo krijgt ieder bedrijf namelijk een eigen bedrijfsprofiel waarmee het in een lokale Top 10 kan komen op zijn specifieke werkgebied. Stel een klant zoekt een schilder in een bepaalde stad of dorp, dan krijgt hij na het invoeren van die gegevens de tien hoogst gerankte schildersbedrijven uit de nabije omgeving. Potentiële klanten kijken vervolgens welk bedrijf het beste bij ze past. Na hun weloverwogen keuze kunnen ze vervolgens direct contact opnemen.

Trustoo is een relatief nieuwe speler in de markt, waarbij het meer om kwaliteit dan om prijs draait”

Een bedrijfsprofiel op Trustoo is helemaal gratis. Wanneer je als bouwbedrijf meer aanvragen wilt ontvangen, kun je ook kiezen voor een Premium-profiel. Dan betaal je een vast bedrag per aanvraag. Wat voor type aanvragen je daarbij exact wilt ontvangen, hoeveel en uit welke regio, dát bepaal je volledig zelf. Trustoo is overigens vooral geschikt voor de wat grotere aannemersklussen, zoals een uitbouw, nieuwbouw of complete renovatie. Dit neemt niet weg dat bijvoorbeeld ook schilders, gevelspecialisten en dakdekkers zich kunnen aanmelden.

Dit artikel is gesponsord door Trustoo.