nieuws

In onderaanneming werken, dat doet SkateOn echt nooit meer

infra 3928

In onderaanneming werken, dat doet SkateOn echt nooit meer
Damiaan Winkelman bij het skatepark op Zeeburgereiland

Hoofdaannemers hebben zelden oog voor de specifieke eisen die skaters stellen aan hun skateparken. Als ze je al niet een poot uitdraaien en er met het geld vandoor gaan. Daarom werkt SkateOn alleen nog maar rechtstreeks voor de opdrachtgever. Het voorlopige hoogtepunt in hun oeuvre verrijst momenteel op Zeeburg in Amsterdam. Voor het niet kinderachtige bedrag van 1,8 miljoen euro.

Een landschap van 60.000 piepschuim blokken. Dat ontvouwt zich aan de Eef Kamerbeekstraat op het Amsterdamse Zeeburgereiland.  De blokken zijn opgestapeld tot bijna vier meter hoogte en de aanblik doet bijna pijn aan de ogen. Zo wit is het. De pools, bowls, tribunes en andere elementen die er in zijn ‘uitgehouwen’ geven al voorzichtig de toekomstige bestemming prijs: die van skatepark. Niet zomaar een skatepark, maar één van internationale allure.

Dagelijks brengen een stuk of tien medewerkers van de firma SkateOn wapeningsnetten aan die de contouren volgen van de grillig gevormde piepschuimformatie. Daarna plaatsen ze randkisten, ook vaak complex van vorm. Om daarna te beginnen met het laag voor laag aanbrengen van spuitbeton. Maar het is waarschijnlijk de afwerking die de meeste aandacht vergt van het clubje bijzondere bouwvakkers dat op het plein actief is. Vlindermachines kunnen namelijk niet uit de voeten op de dubbelgekromde oppervlakken. Alles moet met de hand gebeuren. En met ongekende nauwkeurigheid. Ze doen het overigens met liefde en toewijding. Niemand klaagt. Want iedereen beseft dat de kleinste oneffenheid die hij of zij veroorzaakt een skate-truc jammerlijk kan doen mislukken.

“Dat het zó nauw luistert, begrijpen alleen bouwvakkers die zelf fanatiek skaten”, zegt directeur Damiaan Winkelman van SkateOn. “Sterker: skate-ervaring is misschien nog wel een belangrijker selectiecriterium om iemand voor ons te laten werken dan bouwervaring. Er zijn al teveel skateparken, die onbruikbaar zijn, omdat een toestel een centimeter is verzakt, ribbels in het asfalt zijn ontstaan of andere stommiteiten zijn begaan bij de bouw of het ontwerp.”

Hogere eisen nu de sport Olympisch is

Hoogwaardige skateparken worden alleen maar belangrijker nu skateboarden is uitgeroepen tot een Olympische sport. Daardoor vindt er een verdere professionalisering plaats en nemen de eisen toe die de sporters stellen aan de trainingsfaciliteiten. De Olympische Spelen zullen weliswaar niet zo snel op Zeeburg plaatsvinden, maar Winkelman sluit niet uit dat er over een paar jaar een WK plaatsvindt op het Amsterdamse eiland. “Die potentie heeft het ontwerp absoluut en met die ambitie wordt het ook gerealiseerd.” Met een oppervlak van 3800 vierkante meter is het in elk geval het grootste skatepark van Nederland. Net wat groter dan de vorige recordhouder op de Rotterdamse Westblaak, waarvoor SkateOn ook verantwoordelijk was.

Het zit hem volgens Winkelman vooral in de kleine dingen. De beheersing van het weerbarstige materiaal spuitbeton, wat echt een specialisme is. Hoe je de piepschuimblokken vormgeeft, hoe je een bekistingspaneel verwijdert. “Ruk je hem los met een stootijzer, zoals ik medewerkers van een groot aannemersbedrijf  in Rotterdam zag doen, dan brokkelt er meteen wat beton af. Dan kun je repareren tot je een ons weegt, maar het komt nooit meer echt goed. Het is bovendien niet nodig, als je beter oplet en iets zorgvuldiger te werk gaat. Maar dan moet die aandacht er wel in de hele organisatie zijn. Van hoog tot laag.”

“Er liggen in Nederland teveel ongebruikte skateparken die slecht zijn ontworpen en beroerd gebouwd”

Het zijn dergelijke ervaringen die maken dat Winkelman niet meer in onderaanneming wil werken maar alleen nog rechtstreeks voor opdrachtgevers. Dat zijn bijna altijd gemeenten en die weten inmiddels ook wel bij wie ze moeten zijn. “Te veel gemeenten worstelen met verlaten skatebanen die er ongebruikt bij liggen en langzaam verloederen. Bijvoorbeeld omdat de aannemer twee prefab toestellen niet goed ten opzichte van elkaar heeft geplaatst, waardoor je er als skater niets mee kunt. Het is toch zonde als je daar tonnen gemeenschapsgeld in hebt geïnvesteerd.”

Op Zeeburg gaat het overigens om een aanzienlijk groter bedrag. De opdracht voor SkateOn bedraagt alleen al zo’n 1,8  miljoen euro. Het budget voor het complete park, de Urban Sports Zone dat KWS aanlegt, is een veelvoud daarvan.  Sweco verzorgt namens de gemeente het toezicht.

Damiaan Winkelman . Foto: Eran Oppenheimer

Winkelman begon, hoe kan het anders, zelf als skater. Thuis in Nijmegen bouwde hij aanvankelijk uit hout zijn eigen ramps, half pipes en andere elementen. In een oude loods die hij kraakte met vrienden zetten ze een skatepark op en begon daar ook met beton te experimenteren. Dit skatepark werd zo’n succes dat de gemeente ze na enkele jaren een nieuwe hal aanbood toen de eerste werd gesloopt. “Dat werd Waalhalla; een skatepark waar jaarlijks meer dan 40.000 mensen naar toe kwamen. Daar konden we entree heffen en zo het overdekte skatepark steeds verder uitbouwen en verder professionaliseren.”

Winkelman was een tijd ook beheerder bij Waalhalla, maar hij kwam erachter dat zijn hart meer lag bij het bouwen dan bij het exploiteren van skateparken. Dus begon hij aannemingsbedrijf SkateOn. De eerste klussen in die hoedanigheid had hij in Frankrijk; Parijs en Royan. Daarna kwamen de opdrachten in Nederland los. Inmiddels durft hij te zeggen dat hij de grootste van Nederland is en meedraait in de Europese top.

Hoofdaannemer MetaPlus belazerde de zaak echt

Maar die positie is niet zonder vallen en opstaan verworven. Twee hoofdaannemers waar hij in de beginfase voor werkte gingen failliet. Eén daarvan,  Metaplus, belazerde de zaak echt.  De directeur ervan sluisde heimelijk geld van de opdrachtgever door naar de rekening van zijn vrouw, waardoor er toen het doek viel niets meer bij het bedrijf te halen viel. Dat kostte Winkelman tienduizenden euro’s.

Toen hij met zijn vaste projectmanager de koers had uitgestippeld om nooit meer in onderaanneming te werken, ging nota bene een opdrachtgever failliet. “Een gemeente waar wij op dat moment voor werkten, werd onder curatele geplaatst. Wie houdt daar nou rekening mee?” Gelukkig kregen we dit keer ons geld wel, al moesten we er een lang op wachten en ging het gepaard met een enorme boekhoudkundige rompslomp.”

Inmiddels is de organisatie volgens Winkelman op orde en ook gewapend tegen dit soort verrassingen. Er is een projectmanager die vanuit de bouwkeet de knoet over het werk houdt,  er is een internationaal netwerk van skatende bouwvakkers, een boekhouder en een externe manager procesbeheersing. Die spreekt de taal van de bouwwereld en behoedt de bevlogen skaters voor een te naïeve opstelling. “Hij kent behalve onze plichten ook onze rechten. We zijn misschien iets te idealistisch. Zeggen te gauw: natuurlijk dat doen we ook nog even. Omdat we willen dat het eindresultaat perfect is. Dat willen we ook oprecht, maar we verliezen daarbij niet langer onze eigen belangen uit het oog. Niet meer dan logisch natuurlijk, maar in onze beginjaren vergaten we dat wel eens omwille van het perfecte eindresultaat.”

We moeten altijd scherp blijven en sturen soms truckmixers terug

Ondanks het feit dat steeds meer partijen, ook hoofdaannemers, beseffen dat skateparken bouwen een aparte discipline is, moet je volgens Winkelman altijd scherp blijven. “We hebben hier in Amsterdam toch ook een paar keer truckmixers met beton moeten terug sturen. Zat er een typisch funderingsmengsel in. Veel te grof, dat kunnen we niet verspuiten en al helemaal niet glad afwerken. Een paar keer was het mengsel ook veel te nat. Dan kun je wel zeggen: we laten het even drogen voordat we starten met aanbrengen, maar dan houd je uiteindelijk te weinig verwerkingstijd over en gaat dat ook ten koste van het eindresultaat. We moeten dus resoluut zijn. En we willen persé direct contact met de centrale.”

Tijdens een rondje over de bijzondere bouwplaats omsloten door nieuwe woongebouwen, is Winkelman op zijn hoede. De gereedschappen waarmee wordt afgewerkt wil hij per se niet op de foto. Hoewel de leverancier ze alleen levert aan skatevrienden, wil Winkelman toch niemand wijzer maken dan strikt noodzakelijk.

Met een maand of twee verwacht Winkelman met zijn team van vrijgevochten skatende bouwvakkers wel klaar te zijn. Dan heeft KWS Infra het weer voor het zeggen op de bouwplaats en kunnen zij het park inrichten. Er komt een glooiend park tegenaan. Daarvoor moet nog een oplossing worden bedacht dat het grondlichaam het skatepark niet opzij duwt of scheuren veroorzaakt. Dat wordt waarschijnlijk opgelost met gewapende grond.

 

 

Vrijgevochten ‘skatende bouwvakkers’ laten zich lastig managen

De keuze om alleen met skatende bouwvakkers te werken levert SkateOn planningstechnisch nog wel de nodige hoofdbrekens op. Gelukkig spreekt het ontwerp van de Urban Sports Zone op Zeeburg internationaal sterk tot de verbeelding, en melden zich vanuit de hele wereld skateparkbouwers om mee te bouwen. De gerenommeerde Zweedse bouwer Dave Toms (van Concreatures) werkte bijvoorbeeld een paar weken mee in Amsterdam. Damiaan Winkelman wacht momenteel op de komst van een gerenommeerde Amerikaanse parkenbouwer. “Die zou eigenlijk vorige week al komen, maar ik heb hem nog niet gezien. Je bent er pas zeker van dat hij komt, als hij echt ter plekke is.  Een normale aannemer zou daar waarschijnlijk nooit zaken mee willen doen. Maar wij begrijpen die jongens, kennen hun mentaliteit. En we beseffen ook de meerwaarde die ze hebben, omdat ze met een klein voorstel bijvoorbeeld erin slagen een skatelijn nog net wat aantrekkelijker te krijgen. Een skatebaan kun je nooit tot op de millimeter bouwen volgens het papieren ontwerp.”

Reageer op dit artikel