nieuws

Energieneutrale A6 Almere 1 jaar eerder klaar: “samenwerking subliem”

infra 2537

Energieneutrale A6 Almere 1 jaar eerder klaar: “samenwerking subliem”

Feest in Almere. De verbrede A6 is opgeleverd, een jaar eerder dan gepland. Zonder gedoe, zonder gefrustreerde aannemers. “Als alle projecten zo liepen, als dit project liepen zou mijn baan een stuk minder energie kosten”, verzuchtte minister Cora van Nieuwenhuizen met een brede glimlach.

Een maand na de gunning van de Zuidasdok in januari 2017 begonnen de bouwvakkers in Almere. De A6 Almere is klaar, terwijl de uitvoering van de Zuidasdok ruim twee jaar na gunning nog niet eens is begonnen. Maar succes moet je vieren en de wegverbredingen tussen Schiphol Amsterdam Almere lopen als een zonnetje. Letterlijk dit keer, al laat het zonneveld nog even op zich wachten.

Eerder betaald

Het lukte om de weg een jaar eerder op te leveren dan gepland, net als de naastgelegen grote broer A1/A6 met de spoorbrug bij Diemen. “Sublieme samenwerking met alle partijen”, beaamt projectdirecteur Hans Ruijter van SAA/Rijkswaterstaat. De bouwcombinatie kreeg eerder betaald en dat was genoeg drijfveer om de laatste maanden 24/7 door te werken, bevestigt infra-directeur Theo Winter van Dura Vermeer.

SAA4 A6 Almere/Amsterdam

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Parkway6 (Dura Vermeer, Besix, RebelValley en John Laing)
  • Contractvorm: dbfm met 20 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 374 miljoen taakstellend budget (MIRT)
  • Start bouw: voorjaar 2017
  • Geplande oplevering: november 2020
  • Versnelde totale oplevering: eind 2019
  • Openstelling deel richting Lelystad: november 2018
  • Openstelling deel richting Amsterdam: juli 2019

“De samenwerking tussen opdrachtgever en markt kan niet beter lopen dan dit. Echt top. Dat we er financieel niet heel goed uitspringen, ligt aan ons scherpe inschrijfgedrag in het verleden. Zeker niet aan het meewerken en meedenken van de opdrachtgever”, wil Winter nog even benadrukken.

“Een goed project staat of valt met de mensen die het uitvoeren. Dat heeft niets te maken met de contractvorm”, voegt Ruijter daar nog aan toe. Hij promoveerde onlangs op ‘dienend opdrachtgeverschap’ waarbij samenwerken bij bouwprojecten structureel wordt geregeld.

Prijzen bitumen sterk gestegen

Het dbfm-contract met een waarde van ruim 300 miljoen euro is ver binnen tijd opgeleverd en financieel zo’n beetje ‘break-even’ af te ronden. Projectdirecteur  van Parkway6 Armand Ellsworth zag zijn risicopotje van 3 procent volledig verdampen.

Vooral de prijzen van bitumen rezen de pan uit en slokte veel meer bouwkosten op dan gepland. “De prijzen van staal en beton zijn redelijk, maar er zijn nog maar twee partijen die bitumen leveren en dat drijft de prijzen op. We zijn het goedje in Duitsland gaan halen.” Toch heeft hij het dichtgetimmerde contract ervaren als flexibel en zijn meerdere keren in overleg punten aangepast.

Maandagochtend 8 juli kwam minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) persoonlijk de nieuwe snelweg openen. Een jaar eerder dan gepland kan het verkeer tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost (Oostvaarders) gebruik maken van 4 in plaats van 2 rijstroken per rijrichting, met hoofd- en parallelbanen.

De goede samenwerking tussen bouwcombinatie Parkway6, Almere, Flevoland, waterschap Zuiderzeeland, Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat heeft geleid tot versnelling, roemt ook de minister. “Je hoort vooral  de narigheid, als projecten mislopen. Als een project goed loopt – zoals dit – , wordt dat als vanzelfsprekend ervaren. Maar dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Vorige zomer hebben nog 500 mensen een heel weekend keihard doorgewerkt om deze versnelling mogelijk te maken.”

Komend najaar is ook het zonnepanelenveld bij de betonnen olifanten bij knooppunt Almere klaar en is eerste energieneutrale snelweg een feit. Het zonneveld levert genoeg energie voor de led-verlichting en matrixborden,

Extra ruimte om te bouwen

De 13 kilometer snelweg ter hoogte van het Weerwatergebied 6 meter verlaagd en ligt nu op maaiveldniveau. Langs dit deel van de weg zijn aan beide zijden grondwallen van 6 meter hoog geplaatst zodat de snelweg hier uit het zicht is. Ook is er tussen Almere Havendreef en het knooppunt Almere stil asfalt gelegd – dubbellaags zoab – . De op- en afritten 4 Almere Haven zijn uit elkaar gelegd zodat er ruimte is ontstaan voor toekomstige bouwplannen voor de gemeente Almere.

De komende maanden moeten nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd worden aan lokale lokale wegen rond de A6, zoals het gereed maken van de aansluiting met de Tussenring en het inzaaien van de grondwallen. Eind november 2019 zijn alle afrondende werkzaamheden gereed.

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Het project A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost is het 3e van de 5 projecten binnen de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almeredat in gebruik genomen wordt. Hierna volgen nog de oplevering van de A9 Gaasperdammerweg en zijn nog twee partijen in de tenderfase voor de A9 Badhoevedorp – Holendrecht.

De minister bovenop ’t Oor, het breedste viaduct van Flevoland, boven de A6 temidden van alle partijen waarmee moet worden samengewerkt.

Reageer op dit artikel