nieuws

Dokdeur Maeslantkering weer spic en span

infra 864

Dokdeur Maeslantkering weer spic en span

Na een ingrijpende onderhoudsbeurt bij Hollandia Services is de noordelijke dokdeur van de Maeslantkering weer teruggeplaatst. Een precisieklus voor de 325 ton zware gigant.  

De 2,5 meter dikke deur van 14,5 meter hoogte en 22,5 meter lengte krijgt ongeveer eens per tien jaar een onderhoudsbeurt. Dat gebeurt steevast in het zomerseizoen, voor de jaarlijkse proefsluiting, die dit jaar gepland staat op 14 september.

Hoe indrukwekkend de specificaties van zo’n dokdeur ook zijn: ze verbleken bij die van de eigenlijke deuren van de Maeslantkering. Twee vakwerkconstructies van het formaat Eifeltoren aan weerszijden van de Nieuwe waterweg draaien twee deuren van elk zo’n 210 meter lengte op hun plek. In het midden van de waterweg ontmoeten ze elkaar en beschermen een belangrijk deel van Zuid-Holland tegen overstromingen.

Noodzakelijke reparaties van het staal

Om er zeker van te zijn dat die deuren hun werk doen als dat nodig is, moet ook het dok waar ze het leeuwendeel van de tijd in liggen onderhouden worden. De deur is op de werf van Hollandia Services in Krimpen aan den IJssel eerst goed schoongemaakt. Daarna vonden reparaties plaats van het staalwerk van zowel de schuiven als de deur zelf. Ook werden enkele kleine aanpassingen aan het bewegingswerk gemaakt en zijn de elektrische aansluitingen op de deur vervangen. De noordelijke  dokdeur is volgens Pieter Jacobs van Rijkswaterstaat nu weer spic en span. “Het inhijsen is op rolletjes verlopen.”

Kering besluit zelf of hij dicht gaat of niet

Er zijn nog een paar onderhoudswerkzaamheden nodig voordat de kering weer echt operationeel is. Zo wordt de klimaatinstallatie aangepast en krijgt de kering nieuwe glasvezelverbindingen. Die zijn cruciaal voor het verwerken en versturen van alle data die wordt ingezameld rondom een sluiting. Dat proces is verregaand geautomatiseerd en het Beslis Onderstenen Systeem, BOS,  neemt zelf het besluit op basis van actuele waterstanden en verwachtingen. Voor de proefsluiting op 14 september, voorafgaand aan het officiele stormseizoen moeten alle werkzaamheden zijn afgerond.

Eerste klappen opvangen bij hoogwater

De Maeslantkering is gebouwd tussen 1991 en 1997. Samen met de Hartelkering verder landinwaarts vormt hij de Europoortkering. De Maeslantkering is de zogeheten voorliggende kering van de twee en vangt de eerste klappen op bij hoogwater op zee.

 

Reageer op dit artikel