nieuws

BAM en Van Oord beginnen nu echt aan de Afsluitdijk: tot 2023 steeds één rijbaan afgesloten

infra 2373

BAM en Van Oord beginnen nu echt aan de Afsluitdijk: tot 2023 steeds één rijbaan afgesloten
De Quattro blocks worden in twee verschillende hoogtes tegen de afsluitdijk geplaatst. De ribbels die zo ontstaan dragen bij aan het terugdringen van de golfoploop.

De Afsluitdijk wordt 2 meter hoger. De werkzaamheden, die op 24 juni echt van start gaan, zullen het wegverkeer continu overlast opleveren.

Op 1 april startte de versterking van de Afsluitdijk. Op verschillende plekken was dat al merkbaar en had het verkeer soms al een rijstrook minder tot de beschikking. Er is in die hele periode steeds op een ander deel van de dijk één rijbaan afgesloten. Het verkeer uit beide richtingen wordt dan over de beschikbare rijbaan geleid. Met name tijdens de spits en bij brugdraaiingen kan de vertraging oplopen.

Fietspad helemaal dicht

Ook is het fietspad vanaf 24 juni 2019 tot eind 2019 in zijn geheel afgesloten. Vanaf 2020 tot april 2022 is het fietspad soms helemaal en soms gedeeltelijk afgesloten.

De 32 km lange dijk wordt opgehoogd en krijgt een nieuwe bekleding van 75.000 golfbrekende X-blokken. Er komen keersluizen en extra spuisluizen in de Afsluitdijk en grote pompen, waarmee bij extreme weersomstandigheden snel water kan worden afgevoerd uit het IJsselmeer naar de Waddenzee.

Combinatie met ander werk

Het werk aan de dijk wordt gecombineerd met andere werkzaamheden: de snelweg A7 wordt verbeterd met onder meer nieuw asfalt en een bredere vluchtstrook, er komt een permanente opening in de Afsluitdijk voor vissen (Vismigratierivier) en Windpark Fryslân in het IJsselmeer wordt aangelegd.

Reageer op dit artikel