nieuws

Achterstallig onderhoud aan infrastructuur loopt snel op: ‘verkeersinfarct dreigt’

infra 906

Achterstallig onderhoud aan infrastructuur loopt snel op: ‘verkeersinfarct dreigt’

Wat als de Ketelbrug, Moerdijkbrug of Haringvlietbrug plotsklaps maandenlang dicht moet? Dat scenario dreigt steeds urgenter nu het achterstallig onderhoud van bruggen, tunnels en wegen vorig jaar is opgelopen tot 873 miljoen euro.

Het is wachten op ongelukken en afsluitingen a la de Merwedebrug als die achterstanden door achterstallig onderhoud niet snel worden ingelopen, waarschuwen brancheorganisaties aan de vooravond van het debat in de Tweede Kamer met inframinister Cora van Nieuwenhuizen.

5 miljoen per dag

Als de Moerdijkbrug gesloten wordt voor vracht- en personenauto’s kunnen de kosten oplopen tot bijna 5 miljoen euro per dag, berekende Sweco in opdracht van de brancheorganisaties.  Het Rijk moet miljoenen extra uittrekken voor het onderhouden en vervangen van bruggen, sluizen en tunnels, bepleiten Bouwend Nederland, ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex.

“Niet of, maar wanneer”

Volgens de organisaties is er sprake van groot achterstallig onderhoud en dat zou kunnen leiden tot files en veel economische schade als bijvoorbeeld bruggen geheel of gedeeltelijk gesloten moeten worden.

“De minister benut opnieuw de komende verkeersluwe periode onvoldoende om uitgesteld onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels aan te pakken om schade en overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken”, zegt  Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. “De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden, met alle gevolgen van dien.”

In 2016 was de Merwedebrug twee maanden lang gesloten voor vrachtverkeer, vanwege haarscheurtjes in de draagconstructie. Volgens twee hoogleraren is Nederland toen aan een ramp ontsnapt, omdat de brug had kunnen instorten. Maar volgens TNO en een andere hoogleraar viel dat allemaal wel mee.

Achterstallig onderhoud loopt op

De Algemene Rekenkamer pleitte vorige maand ook al voor meer geld voor het onderhoud aan bruggen en sluizen. “De onderhoudsachterstand van sluizen en bruggen is urgenter dan het beeld dat uit de jaarverslagen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar voren komt”, signaleert  de Rekenkamer. Dinsdag komt de minister tekst en uitleg geven in de Tweede Kamer.

In een Kamerbrief van vorige week erkennen minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven dat “het uitgesteld onderhoud oploopt, waardoor er een groter risico bestaat op verstoringen”. De bewindslieden beloven op korte termijn maatregelen te treffen.

Het uitgesteld onderhoud aan snelwegen, vaarwegen en sluizen is volgens het ministerie van Infrastructuur in 2018 opgelopen naar 873 miljoen euro. In 2016 was dat nog 507 miljoen. Van uitgesteld onderhoud is sprake als de infrastructuur nog wel voldoet aan veiligheidsnormen, maar niet wordt onderhouden zoals de bedoeling is.

 

Reageer op dit artikel