nieuws

Nieuwe brug in de A9 verschuift; herstelkosten voor VolkerWessels en Boskalis

infra 9807

Nieuwe brug in de A9 verschuift; herstelkosten voor VolkerWessels en Boskalis

De Betlembrug in de A9 verschuift langzaam doordat de bodem ‘onverwacht’ en ‘uniek’ is vervormd. Dat blijkt uit een brief van minister Van Nieuwenhuizen. De herstelkosten komen voor rekening van aannemers VolkerWessels en Boskalis, zo stelt de bewindsvrouw.

Door de verplaatsing wordt de voegovergang bij één van de landhoofden dichtgedrukt waardoor de constructie de temperatuurwisselingen op termijn niet meer kan volgen. van de brug. Dat kan op termijn leiden tot een onveilige situatie. Uit de brief van de minister blijkt dat er voortdurend gecontroleerd wordt of de brug, die pas twee jaar oud is, nog wel veilig is.

SAAone, de combinatie van Boskalis, Volker Wessels, Dif en Hochtief, legde de brug aan in 2015 en is verantwoordelijk voor onderhoud tot 2042. De afgelopen tijd hebben ze al vijzels geplaatst tussen het brugdek en het landhoofd en andere maatregelen genomen. Een onafhankelijk expertteam buigt zich nu over de versteviging van het grondlichaam, verankering van de landhoofden en vervanging van de voegplaten, zodat de vijzels verwijderd kunnen worden. Binnenkort starten de herstelwerkzaamheden die zo’n 18 maanden in beslag nemen.

‘De materiële schade is beperkt en verzekerd’

Volgens de bouwers is het overigens nog geen uitgemaakte zaak dat de kosten van het herstel bij hen terecht komen. “Er is inmiddels een technische oplossing beschikbaar die in constructief overleg met Rijkswaterstaat is uitgewerkt. De materiële schade is beperkt en verzekerd”, zegt een woordvoerder van Boskalis tegen de Telegraaf.

VolkerWessels en Boskalis – beiden beursgenoteerd – hebben richting de markt nog niet eerder gerept over de extra kosten van het project.

Rijkswaterstaat was niet bereikbaar voor commentaar.

Reageer op dit artikel