nieuws

Minister erkent constructiefout Botlekbrug: fikse vertraging en te laag budget

infra 9784

Minister erkent constructiefout Botlekbrug: fikse vertraging en te laag budget
Het spoorwerk op de Botlekbrug is nog lang niet klaar. Foto: ProRail

Het Rijk zal miljoenen extra moeten pompen in de versterking van de Botlekbrug. Minister Cora van Nieuwenhuizen erkent ruim drie maanden na de primeur in Cobouw dat de constructie van de hefbrug niet sterk genoeg is om het spoor te dragen. Bouwcombinatie A-Lanes moet de meerkosten voor de constructiefout betalen, maar draait niet op voor de kosten van de vertraging van minimaal een jaar. 

De publicatie in Cobouw in februari over de nieuwe problemen bij de Botlekbrug was voor de Tweede Kamer aanleiding om opheldering bij de minister te vragen. De minister bevestigt ruim drie maanden later klip en klaar dat sprake is van vertraging en miljoenen aan meerkosten, maar kan nog geen opheldering geven over hoelang en hoeveel precies.

De bouw van de brug verliep ook al moeizaam.

Het dossier Botlekbrug is lang en slepend en zette al meerdere keren de relatie tussen Rijkswaterstaat en bouwers Strukton en Strabag zwaar onder druk. Ballast Nedam stapte door de financiële problemen halverwege uit het dbfm-contract voor de A15 MaVa, inclusief nieuwe Botlekbrug.

“Nog druk doende”

“Op het moment van publicatie van het artikel waren Rijkswaterstaat en ProRail – samen met de opdrachtnemer – nog druk doende met het inventariseren van de gevolgen van de vertraging voor de werkzaamheden op de Botlekbrug. Er is, in afstemming met de betrokken partijen, gekozen om eerst een zo volledig mogelijk beeld te hebben voordat de informatie over de vertraging breder bekend zou worden gemaakt”, informeert de minister de Tweede Kamer.

Project A15 MaVa + Botlekbrug

  • Lengte: 40 kilometer tussen Maasvlakte en Vaanplein
  • Verbreding: naar 2 x 5 rijstroken, inclusief nieuwe Botlekbrug
  • Contractvorm: dbfm met 20 jaar onderhoud
  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: A-Lanes A15 (Strukton, Strabag en John Laing)
  • Contractwaarde: 1,5 miljard euro
  • Begin werkzaamheden: najaar 2011
  • Oplevering wegdeel: begin 2016
  • Oorspronkelijke planning oplevering spoor: eind 2018
  • Nieuwe planning: nog onbekend

Opvallend is echter dat Rijkswaterstaat bij de oplevering in 2015 de constructiefout al constateerde, maar daarvan geen melding maakte richting minister of Tweede Kamer, schrijft Van Nieuwenhuizen in dezelfde brief.

In 2017 werd vastgesteld hoe de gloednieuwe brug kon worden versterkt, maar tot op heden is nog geen enkel zicht over hoeveel vertraging dat oplevert. Daar verwacht de minister komend najaar meer duidelijkheid over te kunnen geven. De tegenvallers bij de Botlekbrug is slechts een van de vertraagde infra-projecten waar de minister tegenaan loopt.

Constructiefout voor rekening bouwers

De meerkosten voor de constructiefout komen voor rekening van de bouwcombinatie. Weer een miljoenenstrop voor dit project dat eerder kampte met een enorm verlies op de bouwfase en sinds de oplevering kampt met storingen. Om die in te dammen zijn vorig jaar alle 64 omloopwielen vervangen op kosten van het consortium. De extra een-op-een gegunde opdracht voor het spoor leek een financiële meevaller, maar ook daar stapelen de problemen zich op.

Zorgen over veiligheid

Om tijd te winnen zouden de werkzaamheden op de Botlekbrug vanaf 2017 gelijktijdig worden uitgevoerd. Door de combinatie van versterken van de constructie met het spoorwerk werd het voor de bouwvakkers veel te druk en gevaarlijk op de hefdelen van de brug. “Vanwege de zorgen over de veiligheid is er besloten om de afbouwwerkzaamheden aan het spoor uit te voeren nadat de constructieve aanpassingen zijn afgerond.” Het ontvlechten van de werkzaamheden brengt echter fikse vertraging met zich mee. De minister geeft aan dat het Rijk opdraait voor die kosten. Een miljoenenpost die naar verwachting niet is op te vangen binnen het projectbudget, waarschuwt zij de Tweede Kamer alvast. Ook de precieze omvang van die tegenvaller volgt later dit najaar.

Reageer op dit artikel