nieuws

SolaRoad schaalt op met 150 meter nieuw zonnewegdek voor zwaar verkeer

infra Premium 627

SolaRoad schaalt op met 150 meter nieuw zonnewegdek voor zwaar verkeer

Op twee verschillende plekken, bij Spijkenisse en Schiphol is donderdag in totaal 150 strekkende meter nieuwe zonnewegdek in gebruik genomen. Na de succesvolle proef met een fietspad in Krommenie mogen er nu zelfs vrachtwagens en bussen over het wegdek met geïntegreerde zonnepanelen.

De elementen zijn gemaakt in de prefab-fabriek van Strukton in Maarssen. Daar hebben ze het solide onderbrengen van de zonnepanelen in grote betonnen tegels steeds beter onder de knie. Van de eerste serie panelen in het fietspad bij Krommenie kwam de toplaag los bij vorst  omdat er vocht onder was gekomen. Inmiddels liggen de panelen er al vier jaar lang goed bij en blijken ze niet erg gevoelig voor beschadiging. Het rendementsverlies door verontreiniging, de horizontale oriëntatie en schaduw van passerende fietsers blijkt beperkt. De opbrengst verraste tot nu toe iedereen.

Genoeg stroom voor 9 miljoen auto’s

De verwachte stroomopbrnegst van 100 meter zonnewegdek ligt nu op 30 mWh per jaar. Die energie kan gebruikt worden voor wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s en huishoudens. Wanneer in de toekomst een derde van het totale Nederlandse wegennet (140.000 km) uitgerust zou worden met zonnewegdek kunnen daarmee alle 9 miljoen auto’s van elektriciteit worden voorzien.

Het initiatief van SolaRoad kon vanaf het begin rekenen op veel belangstelling. De beelden dat toenmalig minister Henk Kamp al fietsend de pilot bij Krommenie opende gingen de hele wereld over. Inmiddels heeft SolaRoad navolgers.  BAM Civiel legde in Utrecht samen met het Franse Wattway  twee proefstukken aan. Daar zijn de PV-panelen niet ondergebracht in een zware betonnen tegels zoals bij SolaRoad, maar verlijmd op een dun plaatje compositiet dat rechtstreeks op het asfalt is verlijmd.

Zelfs in een busbaan

De stukken SolaRoad die donderdagmorgen zijn geopend liggen op de parallelweg langs de N232 in de Haarlemmermeer en op de busbaan langs de N218 bij Spijkenisse. Beide proefstukken worden door zwaar verkeer belast.

Vanmiddag op Cobouw.nl een interview met hoogleraar Wim Sinke die bij ECN part of TNO verantwoordelijk is voor de roadmap zonne-energie.  

Reageer op dit artikel