nieuws

Busbaan van SolaRoad al binnen een week kapot

infra Premium 1548

Busbaan van SolaRoad al binnen een week kapot

Een innovatieve busbaan in Spijkenisse die zonne-energie opwekt, is een week na de feestelijke opening al kapot. Ontwikkelaar SolaRoad heeft geen idee wat er mis kan zijn gegaan en stelt een onderzoek in.

Inspecteurs ontdekten woensdag op twee plekken schade in het 100 meter lange stuk busbaan. Twee stukken van ongeveer 10 bij 10 centimeter zijn losgekomen uit de 1 centimeter dikke coating die de onderliggende zonnepanelen beschermt. “Daardoor kan er water onder de coating komen”, bevestigt commercieel directeur Sten de Wit van SolaRoad. “Onbegrijpelijk, want we hebben dit vooraf uitvoerig getest.”

Ook schade in Haarlemmermeer

De provincie heeft het stuk busbaan dat pas vorige week werd geopend uit voorzorg met hekken laten afzetten. Bussen moeten voorlopig over de algemene rijbaan. Dat geldt inmiddels ook voor een tweede SolarRoad proeflocatie in Haarlemmermeer. Toen inspecteurs naar aanleiding van de onheilstijding uit Spijkenisse een kijkje namen, ontdekten ze daar op één punt schade. De provincie Noord-Holland liet het 50 meter lange wegdeel met rijplaten afdekken.

De zonneweg is voorafgaand aan de start van de pilot uitvoerig onderzocht. TNO voerde mechanische, thermische en vermoeiingstests uit. Bijzondere aandacht was er voor wisseling van vorst en dooi. Die weersomstandigheden veroorzaakten vier jaar geleden problemen bij een SolarRoad fietspad in Krommenie. In Spijkenisse moet er iets anders aan de hand zijn. De Wit: “We moeten nu uitvinden of we bij de tests iets gemist hebben.”

Stroeve lichtdoorlatende epoxylaag

Een SolaRoad bestaat uit robuuste zonnepanelen gemonteerd op een betonnen plaat. Ter bescherming zijn ze afgewerkt met een stroeve, lichtdoorlatende epoxylaag. De busbaan in Spijkenisse moet jaarlijks zo’n 30.000 kWh opleveren, genoeg om negen huishoudens van groene stroom te voorzien. De provincies Zuid- en Noord-Holland, TNO en aannemer Strukton steken 7 miljoen in het totale SolaRoad proefproject. Dat loopt tot 2022.

Reageer op dit artikel