nieuws

VolkerRail blundert bij Zaanlijn: Alle kraagbouten moeten alweer vervangen

infra Premium 2144

VolkerRail blundert bij Zaanlijn: Alle kraagbouten moeten alweer vervangen

Op last van ProRail vervangt VolkerRail komende tijd alle kraagbouten van de Zaanlijn. De spoorbouwer gebruikte vorige zomer niet verzinkte bouten bij de spoorvernieuwing tussen Zaandam en Uitgeest, waardoor roest kan ontstaan.

Daarmee heeft de spoorbouwer niet voldaan aan de contracteisen van ProRail en moet de bouten nu stuk voor stuk vervangen. De precieze aantallen en kosten van de operatie zijn niet bekend bij de spoorbeheerder. Het is relatief gezien een kleine blunder, vergeleken met andere bouwblunders die vorig jaar de aandacht trokken.

9 dagen volcontinue en 74 werktreinen

In juli 2018 werkte VolkerRail 9 dagen volcontinue aan vernieuwing van de Zaanlijn, een druk bereden spoor in Noord-Holland. Voor de klus werden 74 werktreinen ingezet om 36.000 dwarsliggen te vernieuwen en 45.000 ton ballast te vervoeren. Het lukte om het spoor weer op tijd open te stellen.

Alleen bleek later dat niet overal de goede kraagbouten zijn gebruikt. Het bevestigingsmateriaal voldoet niet aan de contractvoorschriften van de spoorbeheerder en moeten worden verwijderd.

Verzinken tegen roest

De kraagbouten moeten namelijk verzinkt zijn tegen roestvorming en dat was niet het geval. De aannemer gaat komende tijd met aan de slag met de bouten in reeds geplande buitendienststellingen. Reizigers hebben daar geen last van en ook de veiligheid is niet in het geding, benadrukt ProRail.

Reageer op dit artikel