nieuws

Strukton over FIOD-inval: ‘Wij betalen geen steekpenningen, nooit’

infra 2473

Strukton over FIOD-inval: ‘Wij betalen geen steekpenningen, nooit’

Strukton zegt zelf ‘verrast’ te zijn door de FIOD-inval van twee weken geleden. Topman Sanderink komt nu met een weerwoord: “Er is geen sprake van steekpenningen.” De bouwer wordt verdacht van corruptie en omkoping bij de tender voor het metroproject in Riyad.

Het was 15 februari groot nieuws. De FIOD was bij verschillende kantoren van Strukton binnengevallen op zoek naar bewijsmateriaal en nam documenten in beslag. Bijna twee weken was het stil. Maar nu komt de bouwer met een reactie en benadrukt dat op geen enkele manier sprake is van steekpenningen en hecht aan integer zaken doen.

“Er is geen sprake van steekpenningen”

Topman Gerard Sanderink reageert in een toelichting: “Deze gebeurtenissen raken mij persoonlijk en ik vind het vervelend voor alle medewerkers van Strukton. Ik vind het belangrijk te benadrukken dat er geen sprake is van steekpenningen. Het project is gegund op basis van de laagste prijs.”

Maar waarom dan deze verdenking? Die blijkt te draaien om het inschakelen van agent Somo, net voor het indienen van de definitieve bieding. Het adviesbedrijf krijgt een vast percentage van de contractsom als beloning en moet Strukton adviseren over de situatie ter plekke. De agent heeft volgens Strukton echter geen enkele rol gespeeld in de tenderfase en alle afspraken staan op papier.

Consortium bood laagste prijs

Over de tenderfase laat Strukton weten:

“Strukton is op uitnodiging van penvoerder FCC in 2012 aangeschoven bij het internationale consortium FAST (bestaande uit o.a. FCC, Alstom en Samsung) om mee te dingen naar het metroproject in Riyad. Dit consortium is vervolgens geprekwalificeerd voor het metroproject.”

“Strukton participeert voor 15 procent in het project, als een van de 6 partijen. Namens het consortium is 20 februari 2013 ingeschreven en de bieding is beoordeeld op basis van de laagste prijs. Overigens heeft het consortium FAST voor alle zes nieuw aan te leggen lijnen in Riyad de laagste prijs geboden.”

“Opdrachtgever Saoedi Arabië heeft ervoor gekozen alleen lijn 4, 5 en 6 te gunnen aan het winnende consortium met Strukton. Nog altijd een deelopdracht van ruim 6 miljard euro. De andere lijnen zijn aan twee andere consortia gegund.”

“Somo helpt bij het opheffen van belemmeringen”

Strukton heeft vlak voor het indienen van de definitieve aanbieding het bedrijf Somo als agent ter plekke aangesteld. Daarvoor is volgens Strukton een heldere schriftelijke opdracht verstrekt, waarin ook gesteld is dat alles conform toepasselijke wet- en regelgeving dient te worden uitgevoerd.

“Betalingen vinden plaats rechtstreeks naar dit bedrijf, op basis van facturen en betaling gebeurt enkel bancair. Daarmee is alles transparant en traceerbaar. Naast de logistieke ondersteuning ondersteunt Somo ook bij politieke onrust en het opheffen van belemmeringen om het ons werk te doen”, reageert de bouwer, die verder geen zaken doet met het bedrijf anders dan bij het metroproject.

Daar zit misschien ook de angel. Mogelijk neemt de agent het iets minder nauw met de internationale afspraken op het gebied van ‘red tape’. Strukton heeft beloofd alle medewerking aan het lopende FIOD-onderzoek te verlenen.

De zes nieuwe metrolijnen in de Saudische hoofdstad. Beeld: Strukton

Reageer op dit artikel