nieuws

FIOD doet inval bij Strukton: ‘mogelijk corruptie’

infra Premium 7729

FIOD doet inval bij Strukton: ‘mogelijk corruptie’

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) heeft vrijdagochtend een inval gedaan bij Strukton. Directe aanleiding is de mogelijke corruptie rond het verkrijgen van het metroproject in de Saudische hoofdstad Riyad.

De FIOD heeft vrijdag op diverse locaties de administratie in beslag genomen, bevestigt Marieke van der Molen van het Functioneel Parket, onderdeel van het openbaar Ministerie. “Onderwerp van onderzoek is mogelijke corruptie en valsheid in geschrift rondom de verkrijging van een opdracht met betrekking tot een metrotraject in Riyad.”

Mogelijk corruptie en valsheid in geschrifte

De opsporingsdienst heeft aanwijzingen voor corruptie en valsheid in geschrifte. Het onderzoek richt zich in eerste instantie op Strukton International en Strukton Civiel Projecten. Het Openbaar Ministerie staat op het standpunt dat Nederlandse bedrijven zich aan de Nederlandse wetten en regels moeten houden, ook bij handel in het buitenland. “Corruptie is ernstig. Ambtelijke Corruptie tast de integriteit van overheden aan en leidt in het zakenleven tot valse concurrentie. Dat is ernstig, daarom treedt de overheid er tegen op”, aldus de verklaring van de woordvoerder.

Strukton laat in een summiere verklaring weten mee te werken aan het onderzoek en wil geen verdere toelichting geven. “De FIOD doet op dit moment onderzoek naar de procesvoering rondom het metroproject in Riyad, Saoedi-Arabië. Wij geven vanzelfsprekend volledige medewerking en openheid.”

Riyad onder leiding van FCC

Strukton maakt deel uit van een bouwconsortium dat drie van de zes metrolijnen van een volledig automatisch en onbemand metrosysteem in Riyad aanlegt. De opdracht is binnengehaald door het consortium FAST onder leiding van het Spaanse concern FCC.

Consortium Fast

  • FCC (Spanje – consortiumleider)
  • Freyssinett (Saoedi-Arabië)
  • Atkins (Groot-Brittannië)
  • Alstom (Frankrijk)
  • Samsung (Korea)
  • Strukton (Nederland)
  • Setec (Frankrijk)
  • Typsa (Spanje)

Het net krijgt een totale lengte van 176 kilometer. De totale waarde van dat project is 6 miljard euro, waarvan het aandeel van Strukton 1 miljard euro bedraagt. Het contract werd in 2013 getekend.

Voor de bouw is 600.000 ton staal nodig – 80 maal zoveel als voor de bouw van de Eiffeltoren -, 4,3 miljoen kubieke meter beton – 11 maal zoveel als voor Burj Khalifa, de hoogste wolkenkrabber van de wereld – en zijn  meer dan 30.000 mensen aan werk, waarvan meer dan de helft hoort bij het consortium met Strukton.

De aanleg van de nieuwe lijn begon aanvankelijk nogal stroef, maar zorgt de laatste jaren voor flink wat extra omzet. Zo werd door Strukton in 2017 op het metroproject 24 miljoen euro extra productie gedraaid.

De metrolijnen in Riyad. Beeld: Strukton

Reageer op dit artikel